کتاب اقدامات دولت های ایران در طول جنگ جهانی دوم (دولت های درگیر)/ جلد سوم pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اقدامات دولت‌های ایران در طول جنگ جهانی دوم (دولت‌های خنثی)/ جلد سوم


کتاب اقدامات دولت‌های ایران در طول جنگ جهانی دوم (دولت‌های خنثی) به بررسی اقدامات دولت های ایران در طول جنگ جهانی دوم می پردازد.

روز 10 شهریور 1318 شمسی برابر با اول سپتامبر 1939 میلادی به دنبال هجوم آلمان به لهستان جنگ دوم جهانی آغاز شد و ورود کشورهای فرانسه و انگلستان، موجب گسترش جنگ گردید؛ جنگی که تمامی جهان را در کام خود فروبرد. کشور ایران نیز از آتش این جنگ بی نصیب نماند و دو سال پس از شروع جنگ، ایران نیز عملاً درگیر جنگ شد و در شهریور 1320 به اشغال قوای متفق درآمد. کشور ایران که بعد از گذران دوران پرتشنج تلاش برای بدست آوردن مشروطیت گرفتار دولتی دیکتاتور شده بود اکنون می بایست گرمای آتش جنگ جهانی را نیز احساس می کرد. تاریخ معاصر ایران سرشار از تحولات و دگرگونی های اساسی است که ارزیابی و فهم عمیق این تحولات، مستلزم نگریستن آنها از زوایای مختلف است.

گزیده کتاب اقدامات دولت‌های ایران در طول جنگ جهانی دوم (دولت‌های درگیر)/ جلدسوم

صدر از جمله افرادی بود که زمانی به زمامداری رسید که نمایندگان مجلس اصولاً متمایل به زمامداری شخصی خاص نبودند و دولت ها خیلی سخت می توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

قبل از گرفتن رأی اعتماد اولین مشکل صدر با نمایندگان مجلس بود که برای مخالفت با دولت او و ندادن  رأی اعتماد به این دولت از بند ابستراکسیون(ازاکثریت انداختن مجلس) استفاده کردند. مخالفت این عده از نمایندگان به دلیل سابقه شرکت صدر در محکمه های فتح تهران و
باغشاه بود و صدر همواره موردانتقاد قرار داشت. همکاری او با دستگاه قضایی رضاشاه نه تنها نتوانست آن سابقه را از بین ببرد، بلکه بعد از سقوط رضاشاه او را با انتقادات بیشتری مواجه ساخت. علاوه بر کارشکنی های مجلس، حضور متفقین در ایران و مشکلات حاصل از آن مسئله ای بود که بعد از شهریور 1320 هم چنان ادامه داشت. اما با شروع زمامداری دولت حکیمی و سپس صدر با خاتمه جنگ جهانی قضیه تخلیه ایران مسئله جدی شد که تبعات بسیاری به همراه داشت. از جمله این که متفقین به خصوص دولت شوروی که در تلاشش برای کسب امتیاز نفتی ناکام مانده بود و با خروج از ایران دست خالی خارج می شد، در مناطق تحت الشعاعش دست به تحریکاتی زد که موجب آشوب و بلوا در آن مناطق شد و دولت را با  مشکل جدی مواجه ساخت. سرانجام نمایندگان مجلس چهاردهم با وجود حوادثی که پیش آمد و با وجود این که هنوز با دولت صدر مخالف بودند، چاره ای جز این نداشتند که به دولت او رأی اعتماد بدهند.







صفحات کتاب :
233
کنگره :
DSR۱۵۰۲/۵
دیویی :
۹۵۵/۰۸۲۴
کتابشناسی ملی :
6080790
شابک :
978-622-6812-10-8
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اقدامات دولت های ایران در طول جنگ جهانی دوم (دولت های درگیر)/ جلد سوم