نظر شما چیست؟

بعضی از مهارت‌ها، مهارت‌های بنیادی هستند. مهارت‌هایی که هر که باشیم و هر جا باشیم باید به دست‌شان بیاوریم. مدرسه مهارت‌آموزی مبنا برای توجه دادن و ترویج همین مهارت‌های بنیادی راه اندازی شده است. حلقه کتابخوانی مبنا بخشی از فعالیت این مدرسه است. در حلقه هفتم کتاب های ذیل را معرفی می‌کنیم.

ثبت نام در مبنا

به راحتی می‌توانید در این دوره عضو شوید. فقط کافی است شماره همراهتان را با نام و نام خانوادگی وارد کنید.

ثبت نام در حلقه کتابخوانی مبنا

معرفی کتاب باغ های معلق

آدم ها به تناسب دوری و نزدیکی از میدان اصلی جنگ و ساحتی که از آن درک کرده اند، از جنگ تأثیر می پذیرند و تجربه اش می کنند: هرچه از معرکه دورتر، از واقعیت دورتر و بهحواشی آن نزدیک تر. ب ااین حساب، هرکدام از آدم های یک جغرافیای جنگ زده روایت خاص خودشان را از ماجرا دارند. این نفی واقعیت های تاریخی و اجتماعی نیست، بلکه لایه ای است شخصی و نازک از آن. همین روایت ها کنار هم می تواند شمایلی بسازند از رویدادی که اتفاق افتاده، از آنچه آن ها دسته جمعی بار آن را به دوش کشیده اند.
تجربۀ حضور زنان در جنگ‌‌ها هم دیرپاست و هم نیست. این حضور در روایت‌های کهن استثنا بوده است و از منظر تاریخ، زنان در جنگ‌‌های سده‌های اخیر، نقش اصلی را در جبهۀ خانگی داشته‌اند. جنگ جهانی دوم به‌دلیل حجم گستردۀ مجروحین و کشته‌ها، نقطه‌عطف حضور زنان در‌ بخش نظامی جنگ‌ بود و اسباب حضور صدها زن در واحدهای منظم ارتش‌‌ها شد. این حضور با نقش‌‌های دفتری شروع شد تا نیازی به تمرکز مردان در چنین مشاغلی نباشد و آن‌ها به جبهه اعزام شوند. بدتر در اتحاد جمالی شوروی آلمان و انگلیس نقش‌های محدود نظامی به زنان داده شد
کتاب‌های دعا فرنگیس و آینه‌های شکسته نمونه‌های موفق ثبت شده این نبرد از زاویه دید زن ایرانی‌اند.
با همین رویکرد، این کتاب روایتی است مکتوب به قلم زنانی زخم‌خورده از جنگ سوریه که یک روز چشم بازکرده‌‌اند و دیده‌‌اند هیچ‌چیز زندگی مثل قبل نیست. این زنان یک‌باره با تغییر نقش‌‌ها روبه‌رو شدند. در لحظه باید تصمیم می‌گرفتند از امروز به‌بعد پرستار، امدادگر یا مسئول تدارکات، راننده و یا حتی مسئول کفن‌ودفن جنازه‌‌ها و نگهبان خانه‌‌ها باشند؛ چون جنگ آن‌ها و همۀ هستی‌‌شان را «محاصره» و مسیر زندگی‌شان‌‌ را عوض کرده بود.

معرفی کتاب خون خورده

داستان کتاب سرگذشت پنج برادر در بازه‌ی زمانی بین سال‌های 1360 تا 1367 است. محسن مفتاح، دانشجوی بیست و هشت ساله‌ای است که رویایی دکترا در بیروت را دارد ولی بر سر مزار این پنج برادر می‌رود و سرنوشت آن‌ها را که با مرگ گره‌خورده در میان جریان‌های تاریخی، سیاسی و عاشقانه به تصویر می‌کشد. هر یک از این برادرها در نقاط مختلفی از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله‌‌ی نارمک تهران به سرنوشتی شبیه هم گرفتار می‌شوند. مهدی یزدانی‌خرم با قلمی پرکشش داستان را به‌گونه‌ای نفس‌گیر پیش می‌برد طوری که خواننده کتاب را تا پایان رها نمی‌کند.

رمان خون خورده به نوعی ادامه‌ی دو اثر قبلی نویسنده تحت عناوین «به گزارش هواشناسی فردا این خورشید لعنتی» و «سرخ سفید» محسوب می‌شود.

این کتاب را می‌توان به عنوان رمانی گوتیک در نظر گرفت؛ گوتیک نه به معنی ترس بلکه به معنی نوعی تعلیق. داستانی از دل سردابه‌ها و سفر به دل تاریخ که بعضی اوقات ذهن نویسنده آن را جعلی ساخته است. این رمان شما را به فضایی گوتیک گونه برای هجوم تاریخ بر روان‌تان وارد می‌کند.

معرفی کتاب ناتور دشت

کتاب ناتور دشت (ناطور دشت)، از جمله مطرح‌‌ترین رمان‌‌های جی دی سلینجر نویسنده‌‌ی آمریکایی است. این رمان در سال ۱۹۵۱ میلادی به چاپ رسید. ناتور دشت (ناطور دشت) از زمان چاپش تاکنون همواره جزو آثار ادبی پرفروش در جهان به شمار می‌‌آید به‌‌نحوی که در آمار مجله‌‌ی نیویورک تایمز از آن به‌عنوان رمانی پرفروش در دهه‌‌های مختلف میلادی نام برده می‌‌شود.

معرفی کتاب داستان آن خمره

کتاب داستان آن خُمره نوشته هوشنگ مرادی کرمانی (همان نویسنده داستان محبوب " قصه های مجید " ) است که نگارش آن در سال 1367  به پایان رسید و برای اولین بار در سال 1372 به چاپ رسید. داستان آن خُمره، حکایتی است شنیدنی و روایتی است ساده از مردمانی که در رنج و درد و محرومیت زندگی میکنند ولی همچنان قلب هایشان بزرگ و دست هایشان سخاوتمند است و با کمک یکدیگر زندگی را جریان می دهند. داستان آن خُمره در واقع حکایتیست ساده از یک فرهنگ غنی که روالی ساده دارد و زمانی که آن را میخوانید پیچ و خم زیادی در آن احساس نمیکنید، اتفاق شگفت انگیزی رخ نمی دهد، هیجانی به شما وارد نمیشود، توصیفات پیچیده ای ندارد و شما را دچار ترس و وحشتی نمیکند ولی با اینهمه وقتی که آن را شروع به خواندن میکنید آنچنان گرم و صمیمی است و به دل مینشیند که دوست دارید که تا آخر ادامه دهید.

داستان حکایت معلم جوانیست که به یکی از دورافتاده ترین روستاهای ایران منتقل میشود و از آنجایی شروع میشود که خُمره مدرسه که درواقع تنها منبع ذخیره آب است میشکند و به دلیل دور افتاده بودن روستا و نبود امکانات و راه های ارتباطی، خریدن خُمره نو ممکن نمیشود و در پی این اتفاق مشکلات زیادی برای این معلم جوان، دانش آموزان و مردم روستا به وجود می آید و برای حل این مشکل جریاناتی اتفاق می افتد که خواندنش خالی از لطف نیست .

نویسنده تصویری جدید از فرهنگ روستایی ارائه می‌دهد. اگر مخاطب او با این فرهنگ آشنا نباشد، متوجه شرایط و اتفاقاتی می‌شود که احتمالا در زندگی شهری خود با آن‌ها روبه‌رو نشده ‌است؛ اما خواندن کتاب برای شناخت این فرهنگ و سبک زندگی بسیار مناسب است. در طول داستان مخاطب از برخوردهای اشتباه مردم روستا به ستوه می‌آید. آقای معلم هم همینطور؛ اما هرچه می‌گذرد به رفتار آن‌ها عادت می‌کنند؛ حتی آن‌ها را درک می‌کنند. تا جایی که معلم ناامید می‌شود و تصمیمات جدیدی می‌گیرد. در نهایت، بالاخره شرایط تغییر می‌کند؛ اما مخاطب می‌داند که این تغییر حقیقی نیست و در انتها افراد تغییر نمی‌کنند؛ اما او هم مثل معلم دوباره امیدوار می‌شود.

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی

کتاب مردی در تبعید ابدی رمانی بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی است که به دست خط نویسنده شهیر کشورمان، نادر ابراهیمی نوشته شده است. نادر ابراهمی در این کتاب به بررسی زندگی و سرگذشت ملاصدرا و سیر اندیشه های فلسفی و عرفانی او پرداخته است.

ملاصدرا از آن دسته اندیشمندان معدودی است که سخنان و تفکراتش به روز است و پیروان بسیاری دارد. ملاصدرا با ارائه ی اندیشه های نو در باب “حرکت جوهری”، “تقدم وجود بر ماهیت”، و بسیار اندیشه های نابِ بی تکرار که از درکِ مردمان و حتی بزرگان زمانه ی خود خارج بود، دانش عالم تشیع را زیر و رو کرد. نادر ابراهیمی در کتاب مردی در تبعید، با همان نثرِ آهنگین و جذابش که هر جمله را چون زر باارزش می کند، به روایت زندگی پر مشقت ملاصدرای شیرازی، صدرالمتالهین، پرداخته است.

کتاب های مشابه حلقه کتاب هفتم مبنا +