امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 14,000
نظر شما چیست؟

معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱) اثر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی در موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱)

مجموعه کتاب‌های معارف کاربردی، بر اساس نظام فکری‌توحیدی اسلام و امتداد تربیتی و آموزشیِ آن شکل گرفته است. این مجموعه تلاش می‌کند تا فراگیران، تصویری صادق، جامع و دقیق از واقعیت‌ها به دست آورند و بتوانند با تقویت توان عقلانی و استدلالی، زمینهٔ تمایلات و کُنش‌های خود را تنظیم کنند. هدف دیگر این مباحث، ایمن‌سازی جوانان و نوجوانان مسلمان در برابر هجوم شبهات معاصر است. هرچند شبهات معاصر، ریشه در شبهات پیشین دارد؛ اما طرز پاسخ‌گویی به آن، شیوهٔ بیان جدیدی را می‌طلبد و صرفاً مطالعهٔ کتاب‌های اعتقادی حوزه و حتی کتب فلسفی چون بدایة الحکمه و نهایة الحکمه توان پاسخ‌گویی به این شبهات را فراهم نمی‌کند؛ پس به اقتضای ضرورت، کتاب‌های جدیدی تدوین و تولید شده است.

در نگارش کتاب آموزشی دورهٔ معارف کاربردی، تلاش شده است که شروط کتاب آموزشی رعایت شود؛ مطالب به‌صورت درس‌به‌درس با ترتیب منطقی و زبان سادهٔ آموزشی تدوین گردیده و برای فهم یک مطلب، به مطالب بعدی کتاب یا توضیحات کتاب دیگری نیاز نیست. سطح جلدهای کتاب نیز متفاوت تنظیم شده است. جلدهای اول آسان‌تر و به‌ترتیب جلدهای بعدی سخت‌تر خواهد شد.

بخشی از کتاب معلم معرفت شناسی

عــده‌ای معتقدند که انسان هیچ‌گاه نمی‌تواند معرفت یقینی کسب کند. این نگاه، همان نگاه شکاکیت و یا گرایش‌های سوفسطایی است که عملاً میگوید: «شناخت ممکن نیست». این  تفکر، اعتقاد قلبی بسیاری از دانش‌آموزان است. هرچند این سخن‌را صریحاً به زبان نمی‌آورند، اما به دلیل وجود افکار ضدونقیض در  جامعه و ناتوانی از حل مسائل به این شبهه دچار هستند. به همین جهــت وقتــی وارد بحث می‌شــوند و مطالبی را می‌شنوند، می‌گویند که این ها نظر شماست و قابل احترام است و اگر به آن‌ها گفته شود که این دیدگاه حق است، خواهند گفت: «حق قابل اثبات نیست!». این بدان معناست که جوان و نوجوان ما ناخودآ گاه مبانی سوفسطایی را پذیرفته و امکان شناخت را انکار کرده است. بسیاری از گرایش‌های پلورالیسمی که طبق آن «تمام افکار محترمند و بایدبه تفکرات و گرایشهای همگان احترام گذاشت»، ریشه در همین مباحث معرفتشناسی دارد. 

صفحات کتاب :
167
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۰۰/۶۶
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۰۷
کتابشناسی ملی :
۶۱۴۴۲۶۲
شابک :
9886227281051
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه کتاب معلم معرفت شناسی