امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 95,000
نظر شما چیست؟

معرفی سه گانه نگاهی به تاریخ جهان جلد 1

سه‌گانه نگاهی به تاریخ جهان، نامه‌های نهرو به دخترش است. در جلد اول تصویری از کلیات حوادث مهم در هند و جهان را در هزار سال اخیر به ویژه دویست سال پایانی آن تحلیل می‌کند. سپس در جلد دوم وقایع اروپا قبل از جنگ جهانی اول و انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی انگلیس و پیامد های آن بیان شده است. همچنین نهرو گریزی نیز به دویست سال پیش از جنگ جهانی اول می‌زند و طی آن وقایع جهان را در قرن هجدهم و نوزدهم بررسی می‌کند و در فصلی مستقل به بیداری مردم هند و ایران می‌پردازد و رشد و تکوین مبارزات میهنی در ایران را تبیین می‌کند.

در بخشی از کتاب نگاهی به تاریخ جهان می خوانیم

یک هزار سال تاریخ چین

16 ژانویۀ 1931

اخبار زیادی از دنیای خارج به ما رسیده است، اخباری از آشفتگی ها و رنجهای فراوانی که درعین حال ما را از غرور و شادمانی لبریز می سازد. خبر سرنوشت ناگوار مردم «شولاپور » را شنیدیم. همچنین گزارشهای مختصری از حوادثی که بر اثر انتشار این خبر تلخ و ناگوار در سراسر کشور روی داده است به ما رسید. خیلی دشوار است که در اینجا آرام و آسوده باشیم در حالی که جوانان ما جان خود را در راه آزادی نثار می کنند و هزاران نفر از مردان و زنان ما با ضربات وحشیانه «لاتی 1» مواجه می شوند. اما این کار برای ما تمرین خوبی است.

تصور می کنم که هر یک از مردان با زنان ما سهم خود را از این دشواری ها و این ضربات دریافت خواهند کرد و در این جریان مایه مسرت قلبی است که می بینیم چگونه مردم وطن ما با کمال شهامت به پیش می روند و از رنج ها و مشقات استقبال می کنند، و چگونه هر هجوم دشمن و هر ضربت سلاح های او آن ها را نیرومندتر می سازد و به مقاومت بیشتر و مصمم تر وامی دارد.

در موقعی که اخبار گوناگون روز افکار ما را به خود مشغول می دارد و روح ما را پر می کند بسیار دشوار است که به چیز دیگر بیندیشیم. اما فکر و خیال بیهوده هیچ فایده ندارد و ثمری نمی بخشد و اگر می خواهیم به یک کار جدی و اساسی بپردازیم باید سعی کنیم که بر فکر خود نیز مسلط گردیم. از این جهت بیا باز هم برای مدتی به روزگارهای گذشته برویم و از آشفتگی های کنونی دور شویم.

بیا به سراغ چین برویم که از نظر تاریخ باستانی همچون خواهری برای هند می باشد. در چین و کشورهای دیگر آسیای شرقی مانند ژاپن، کره، هندوچین، سیام و برمه با مردمان آریایی سر و کار نداریم در آنجاها سر و کار ما با نژاد مغولی است. در حدود ۵۰۰۰ سال پیش یا حتی بیش از آن، چین از طرف مغرب مورد هجوم واقع شد. این قبایل مهاجم نیز از آسیای میانه آمدند و برای خود تمدن پیشرفته ای داشتند. آن ها کشاورزی را می دانستند گله ها و رمه های بزرگی از حیوانات اهلی را نگاه داری می کردند. همچنین آن ها برای خود خانه های خوبی می ساختند و جامعه منظم و مرتبی داشتند. بیشتر آنها در نزدیکی رود بزرگ «هوانگ هو » که «رود زرد » نیز نامیده می شود مستقر شدند و حکومت هایی برای خودشان تشکیل دادند....

شابک :
978-964-00-0361-9
سال نشر :
1386
قیمت نسخه چاپی :
1000000
صفحات کتاب :
642
کنگره :
‏‫‭D۲۱‏‫‬‭‭/ن‌۹ن‌۸ ۱۳۸۶
دیویی :
‏‫‭[ج]۹۰۹
کتابشناسی ملی :
2297594

کتاب های مشابه نگاهی به تاریخ جهان جلد 1