امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زن، ستم تاریخی، ستم برابری

 آنچه از متون و شواهد تاریخی برمی‌آید، «جهل » و «زور » دو عامل اصلی ستم به زن و فرودستی آنان در طول تاریخ بوده‌است. فمنیسم عکس‌العملی طبیعی برای دیده‌شدن و به حساب آمدن زن در دنیای غرب بود، حرکت دستپاچه و بدون تدبیری چون فمنیسم، منجر به ستم جدیدی به زن شد. آری! شعار پر طَمطراق برابری، بنابر اعتراف عُقلای غرب و آمارهای رسمی، امروز بلای جان زن شده‌است. ستمِ برابری؛ ستمی جدید، ادامه‌ی ستمی کهنسال ولی به شکلی متفاوت.

در این میان، نگاه زیبا و متعادل اسلام عزیز و تعابیر و استنباط‌های اندیشمند فرزانه‌ی جهان اسلام، رهبری حکیم انقلاب نسبت به زن- این ریحانه‌ی آفرینش- روشنایی بخش این فضای تاریک و مبهم است.



گزیده کتاب زن، ستم تاریخی، ستم برابری

آنچه در کتاب زن ، ستم تاریخی، ستم برابری می‌خوانیم

فصل اول

ستم کهن

نگاه مادی غرب که تماما برمبنای لذّات پست مادی انسان،آنهم انسان به معنی مرد،پایه‌­ریزی شده‌است همواره از ارزش‌های والای معنوی انسان غفلت کرده است.تمدن غربی که گفتار و رفتاراندیشمندانش نسبت به زن، اینگونه پَست وحقیر بوده وفرهنگش برای زن، چنین ارزش و جایگاه فرومایه­‌ای تعریف می‌کند، امروز مُدعی دفاع ازحقوق زن است!؟!

فصل دوم

پس از۱۳۰۰ سال عقب افتادگی

وسرانجام در اوایل قرن بیستم زن غربی پس ازسال‌ها محرومیتّ و محجوریتّ از حقوق انسانی خود و البته سال‌ها مبارزه‌ی سخت، توانست برای اولین‌بار حق ارث، حق استفاده از اموال شخصی خود،حق رأی، حق تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی و… پیدا کند درحالی که همگی این‌ها، حقوق اولیه‌ای است که اسلام۱۳۰۰ سال پیش،یعنی ازهمان بدو تولدش، برای زن به رسمیت شناخته است.

فصل سوم

ستم برابری

فمنیسم برخاسته ازمحجوریت‌های زن در دنیای غرب است ولی راه اشتباهی را در پیش گرفت. او که برای نجات آمده بود، با شعار«برابری زن و مرد» و البته با نادیده انگاشتن تفاوت‌های ذاتی زن و مرد، خود، عامل ستم جدیدی درحقّ زن شد به نام ستم برابری. حال سؤال اساسی اینجاست که آیا نسخه‌ی(غلط) پیچیده شده برای زنِ محجورغربی، می‌تواند برای بانوان ایران زمین با آن پشتوانه‌ی غنی دینی و ملی کارآمد باشد؟ دراین فصل، آموزه‌های فمنیسم، اعترافات منتقدانش و فرامین الهی و شاخص‌های روشنایی را مرور می‌کنیم.

فصل چهارم

… وبازهم ستم

… وبازهم ستم، کتک، آزار و اذیت، سوءاستفاده‌های جنسی و قاچاق زنان و دختران که همگی نشأت گرفته از نگاه مادی و لذت‌جویانه به زن است .نگاهی که در آن زن و مرد به جای آنکه مکمل یکدیگر باشند، دو رقیب هستند و دراین نبرد نابرابر، این زن است که بازهم مورد ستم قرار می­‌گیرد.

فصل پنجم

شاخص روشنایی


نگاه متعالی به انسان(اعم از زن و مرد) و تکامل مادی و معنوی او و توجه خاص به حُرمت و ارزش زن بعنوان موجودی ظریف و عاطفی، موج می‌زند در سفارشات اسلام عزیز و عالمان دین، باشد که این نگاه جامع، متعادل و حکیمانه که در میان جار و جنجال‌های مدعیان دنیامحور دفاع از حقوق بشر مغفول مانده است، شاخصی برای روشن کردن راهمان باشد و در همه‌ی ابعاد زندگیمان جاری شود حتی … گاهی، همین نزدیکی.

شابک :
978-600-6232-01-0
سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
112
کنگره :
۸ز ۴ ۵ال ف / HQ۱۲۱۶
دیویی :
305/42
کتابشناسی ملی :
2277780

کتاب های مشابه زن ستم تاریخی ، ستم برابری