نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دیدگاه‌ های منظر (ماهیت‌ کل‌ گرای منظر)

منظر واژه‌ای است که بار معنایی بسیار گوناگونی را بر دوش کشیده است و کاربران به نسبت نوع نگرش، از آن معانی متفاوت و متنوعی برداشت می‌کنند. این گونه‌گونی تنها به زبان فارسی منحصر نیست، بلکه در تمامی زبان‌های متعارف دنیا مصداق می‌یابد.

منظر موضوع و پدیده‌ای پویاست که می‌توان از دیدگاه‌های متفاوتی به آن نگریست. پویایی منظر حاصل و بازتاب سازوکارها و فرایندهایی است که ساختارها را با کارکردها پیوند می‌زند و تداوم حیات آن را در بستر زمان و مکان امکانپذیر می‌سازد. لذا پویایی ویژگی ذاتی منظر به شمار می‌آید. اما این موضوع در نگرش‌های متفاوت به شیوه‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد. در کتاب دیدگاه‌های منظر (ماهیت‌ کل‌گرای منظر) تلاش شده است که در بدو امر، تاریخ مختصر و فشرده‌ای از سیر تحول منظر به‌صورت کلی فراهم شود. سپس ابعاد مختلف و نحوه پرداختن به آن را روشن می‌کند. در همین راستا نگرش‌های متفاوت واکاوی و برای خواننده بستر مناسبی را به‌منظور ورود به مقوله منظر فراهم می‌کند. نگارندگان کتاب تلاش کرده‌اند تا نگاهی یکپارچه به موضوع داشته باشند و آن را به‌صورت یک ساختار فضایی متداوم و پویا در بستر زمان باز کنند و از سوی دیگر، رویکردهای متفاوت ارزیابی منظر را محملی برای بررسی‌های دقیق‌تر و گسترده قرار دهند. در نهایت ضمن بررسی دستور کارهای حاکم بر نحوه مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی، چارچوبی برای حفاظت منظر ارائه کنند. آن‌ها این کار را با تلاش مشترک توأم با حفاظت عملی از منظر به‌منظور انتقال این میراث واجد ارزش به نسل‌های آتی به پایان می‌رسانند.

معرفی کتاب دیدگاه‌ های منظر (ماهیت‌ کل‌ گرای منظر)

این فصل با ریشه‌شناسی کلمه «منظر» و معانی زبانی پیچیده تجلی‌یافته از آن، سروکار دارد. این کلمه از زبان‌های هلندی-آلمانی- اسکاندیناویایی نشأت گرفت  و وقتی به سایر زبان‌ها معرفی شد، از نظر معنایی تغییرات ظریفی پیدا کرد. این کلمه معانی متعددی دارد و معنای مورد استفاده به بستری وابسته است که در آن استفاده می‌شود. برای روشن‌تر کردن آن، صفاتی به کار می‌روند. در بستر بین‌المللی تحقیق و سیاست‌گذاری، نیاز به یک تعریف روشن و مشترک ضرورت پیدا می‌کند. دو مورد از مهم‌ترین این تعریف‌های رسمی با جزئیات بحث خواهند شد: مناظر فرهنگی در چارچوب کنوانسیون میراث جهانی یونسکو و کنوانسیون منظر اروپایی توسط شورای اروپا.
صفحات کتاب :
498
کنگره :
‏‫‬‮‭CC۱۳۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۶۳/۶۹
کتابشناسی ملی :
8957554
شابک :
978-964-0368-43-5
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه دیدگاه های منظر