امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,200
نظر شما چیست؟

کتاب دریای بی کران، به تبیین گام به گام سیر و سلوک الی الله برای جوانان می پردازد. این کتاب توسط موسسه جوانان آستان قدس تدوین و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی آن را منتشر کرده است.

معرفی کتاب دریای بی کران

میل به معنویت و حرکت به ســـوی ملکوت میلی فطری اســـت کـــه در همه جوامع بشـــری در شـــرق و غرب و گذشـــته و حال دیده می شـــود. انبیاء الهی که معلمان واقعی بشـــریتند، تلاش نمودند تا ایـــن میل فطری را زنده نموده و به ســـوی مقصـــد حقیقی راهنمون شوند و دین چیزی نیست جز برنامه حرکت به سوی ملکوت و قدم برداشتن در عالم معنا تا وصال حضرت پروردگار.
در مقابل، شیاطین انسی و جنّی نیز از این میل فطری بهره گرفته و با جلوه دادن بیراهه ها انســـان را دعـــوت به هدف های ناصواب و معنویت هـــای غیرواقعی نمودنـــد و عرفان های کاذب و نوظهور را رقم زدند.
یکی از عوامل بسیار مهم، در افتادن نسل جوان به دام معنویت های نوظهور ناآشنایی با شاخصه های صراط مستقیم عبودیت و راهکارهای حرکت در این مسیراست. اگرچه بزرگان اهل معرفت در طول زمان صدها اثر ارزنده در این باب آفریده اند اما آثاری که متناســـب با نیاز امروز و نسل فعلی باشد یا وجود ندارد یا کمتر به چشم می خورد.
کتاب دریای بی کران جهت آشنایی  سیر و سلوک معنوی و اسلامی با زبانی روان و مناسب عموم افراد جامعه‌ تهیه شده است.  

خلاصه کتاب دریای بی کران

موضوع این کتاب، شیرین ترین، لذت بخش ترین و آرامش آفرین ترین امر نظام عالم هستی؛ یعنی حرکت به سوی خداوند تعال و انس با او، معرفت او و محو شدن و غرق گشتن در دریای توحید است. 
کتاب دریای بی کران در 5 فصل با عناوین و توضیحات زیر به این مهم می پردازد:
فصل اول: چیستی و ضرورت سلوک، فصل دوم: شاهراه سلوک، فصل سوم: برنامه های سلوک، فصل چهارم: راهنمایان و همسفران، فصل پنجم: قوانین سلوک
اولین بحثی که این کتاب به آن می پردازد؛ چیستی و ضرورت حرکت و ســـلوک الی الله اســـت. منظور از ســـیر و سلوک الی الله، حرکت از این عالم دنیا به سوی خداوند و طی کردن مراحل قُرب الهی و دیدن خصوصیات و شرایط مختلف راه، تا رسیدن به خداوند متعال است.
در فصل دوم بـــه بایدها و نبایدها و برنامه های سلوک در سه محور میپردازد:
1. شاهراه سلوک: مجموعـــۀ بایدهـــا و نبایدهـــای راهبردی کـــه پایۀ اصلـــی و مادر برنامه های رفتاری سلوکی اند.
2. برنامه های سلوک: راهکارهایی که برای تحقق راهبردهای سلوک باید آن را مراعات نمود.
3. پشتیبان های سلوک: کارهایی که برای درســـت به جا آوردن راهبردهـــا و راهکارها لازم اســـت. این مســـائل در عـــرض راهبردهـــا و راهکارها نیســـت بلکه به نوعی ضامن اجرایی و تأمین کنندۀ تحقق صحیح آن هاست.
نویسنده در فصل سوم می نویسد: « در گذشـــته راهبردهـــای اصلـــی ســـلوک را شـــناختیم. بـــرای حرکت کردن در راه خدا، انسان باید مجموعه ای از دستورالعمل ها و کارهـــا را انجام بدهد که همگی، زیرمجموعۀ «راهبردهای کلی» اســـت. حال می خواهیم دســـتورالعمل های جزئی را بررســـی کنیم و بدانیم که انســـان برای این که به توکل و اخلاص و عشـــق و ولایت اولیاء الهی راه پیدا کند چه کارهایی را باید انجام بدهد.»
فصل چهارم: راه خدا ســـفری پیچیده و پرخطر اســـت و انســـان در این مســـیر با هـــزاران ســـؤال مواجه می گردد که نیاز به پاســـخ دارد. ســـالک در مســـیر حرکت نیز با مشـــکلات فراوانی رو به رو می شـــود کـــه اگر یار و کمک کاری نداشته باشد به سختی می تواند آن مشکلات را پشت ســـر بگذارد. ازاین رو ســـالک در ایـــن راه محتاج راهنما و همســـفر است. آن چه در این میان مهم تر است راهنمای سفر یا همان استاد است که در این فصل به آن پرداخته می شود.
فصل پنجم با این توضیح؛ «منظور از قوانین ســـلوک مجموعه دستوراتی اســـت که از آغاز تا پایان سلوک باید همواره مد نظر انسان باشد و در خلال همۀ راهبردها و برنامه هـــا بایـــد بـــه آن توجه کـــرد. ایـــن قوانین برنامـــه ای در عرض دیگر برنامه ها نیســـتند؛ بلکه قوانینی هســـتند که به ما در درســـت به جا آوردن برنامه های ســـلوک در تمام مســـیر، یاری می رسانند.» به توضیح و اشاره به قوانین می پردازد.

برشی از متن کتاب دریای بی کران

برای این که به درســـتی توبه کنیم باید حقیقت گناه را به درستی بشناسیم. گاهی فکر می کنیم گناه کاری است که خدا بندگان را از آن منع فرموده و چون خداوند امر فرموده، این کار نام گناه به خود گرفته است. پس از ارتکاب گناه هم می گوییم خدایا ببخش و خدا هم اگر دلش بخواهد و اراده اش تعلق بگیرد می بخشـــد؛ اما گناه معنای عمیق تـــری از این دارد. کارهایی کـــه خداوند نهی فرموده، تعارف و قرارداد نیست؛ بلکه هر کدام در وجود انسان اثر سوئی باقی می گذارد. در حقیقت گناه، کاری است که قلب انسان را تیره کرده و وجود ش خص را درگیر می کند و به این دلیل اســـت که خدا آن را منع فرموده است.
غذای مسموم یا ویروسی که وارد بدن می شـــود اثـــری واقعی بر جسم می گذارد، گناه نیز همین اثر منفی را بر نفس انسان می گذارد و مانند جراحتی است که بر روح وارد می شود. در مقابل، توبه تحولی واقعی در وجود انسان است که آثار پلیدی را که در نفس ظاهر شده پــا ک می کند و مانند مرهم جراحت روح را التیام می بخشـــد. لذا هرچه گناه بزرگ تر باشـــد توبۀ از آن هم باید بزرگ تر و شـــدیدتر باشد.
...
متاسفانه خیلی از انسان ها، هرکدام به دلیلی متفاوت، دل به خداوند متعال نمی دهد و مقصد و هدف خود را، قصدی جز حضرت پروردگار در نظر می گیرند؛ یا تنها خود را در عالم دنیا اسیر کرده و لذتی را ورای لذت های حسی و مادی درک نمی کنند، یا صرفا درگیر اخلاقیات هستند و تنها هم و غم شان این است که به دیگران نیکی کنند. نیکی کردن به دیگران یقینا خوب است و برای رسیدن به خدا لازم و حتمی است؛ اما فرق است بین کسی که هدف خود را رسیدن به فضائل اخلاقی قرار داده است، با کسی که فضائل اخلاقی و نیکی به دیگران را راهی برای رسیدن به خداوند متعال در نظر می گیرد.

کتاب عشق خدا

کتاب عشق خدا نیز در همین وادی های عشق و عرفان توسط محمدحسن وکیلی نوشته شده و توسط موسسه جوانان آستان قدس منتشر شده است. نسخه الکترونیک این کتاب را می توانید در نرم افزار فراکتاب بیاید.

دانلود کتاب دریای بی کران

کتاب دریای بی کران pdf را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و پس از دانلود آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب دریای بی کران

مشخصات کتاب دریای بی کران در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی
گردآورنده: موسسه جوانان آستان قدس
تعداد صفحه: 172
موضوع: عرفان، معنویت و حکمت
قالب: الکترونیک

 

کنگره :
3/BP288
دیویی :
297/84
کتابشناسی ملی :
7647161
شابک :
9786227281347
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
172

کتاب های مشابه دریای بی کران