کتاب الزام به وجوب حفظ خون مسلمان و جنایت بر علیه مهدورالدم pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب الزام به وجوب حفظ خون مسلمان و جنایت بر علیه مهدورالدم نوشته ی میلاد میوه یان، قوانین فقهی و حقوقی قصاص شخصی که ریختن خونش باطل است را بررسی می کند.

مهدور از واژه ی هدر و به معنای باطل بودن است و مهدورالدم یعنی کسی که خونش باطل است و در برابر آن قصاص یا دیه ای نیست و محقون از واژه حقن است و محقون الدم یعنی کسی که باید از ریختن خون او جلوگیری شود. در عبارات فقها، نفس معصومه در خصوص افراد محقون الدم استفاده می شود.

به طور کلی نفس از جهت معصوم بودن سه قسم است: یا به صورت مطلق معصوم است همانند انبیاء الهی و ائمه اطهار، یا به صورت مطلق غیر معصوم است مانند کافر حربی و ساب النبی و یا از جهتی مهدورالدم و از جهتی معصوم الدم است مانند قاتل عمدی که نسبت به اولیای دم مقتول، خونش هدر است اما نسبت به سایرین، معصوم الدم محسوب می شود.

قتل مهدورالدم در مواردی بر شخص مکلف، واجب شده است، مانند قتل ساب النبی و در مواردی جایز و مباح است مانند ارتکاب قتل در مقام دفاع مشروع. در این موارد، بحث از مجازات و شرایط قصاص معنایی نخواهد داشت زیرا به دلیل عوامل موجه مذکور، وصف مجرمانه از قتل در مقام انجام دادن واجب شرعی یا قانونی یا قتل در مقام دفاع برداشته می شود.

در بخشی از کتاب الزام به وجوب حفظ خون مسلمان و جنایت بر علیه مهدورالدم می خوانیم:

خون مسلمانان محترم است و هیچ کس حق تعدی به آن راندارد. بی حرمتی به جان یک مسلمان با بی حرمتی به کل مسلمانان برابر است و با میدان دادن به متجاوزان حیات سایر انسان ها درخطر مرگ قرار می دهد.

زیرا کسی که دست به خون انسان بی گناهی می آلاید آمادگی دارد که انسان های بی گناه دیگری را که با آن مقتول از نظر انسانی و بی گناهی برابرند مورد حمله قرار دهد و به قتل برساند. در این قسمت از آیه 32/مائده «فکأنما قتل الناس جمیعا» چنان حرمتی برای جان انسان ها قائل است که کشتن او را برابر با کشتن همه انسان ها و زنده نگه داشتن او را برابر بازنده بودن همه می داند. یک فرد از انسان آن حقیقتی را که با خود حمل می کند و با آن زنده است و با آن می میرد، حقیقتی است که در همه افراد یکی است و فرقی بین بعضی از افراد و کل افراد نیست و فرد واحد و افراد بسیار در آن حقیقت واحدند. و لازمه ی این معنا این است که کشتن یک فرد به منزله ی کشتن نوع انسان باشد. تشبیه قتل یک نفر به قتل همه انسان ها به خاطر آن است که هرگاه شخصی یک نفر را می کشد دیگران از او نفرت و عداوت دارند و خصم او هستند. و نتیجه ی جنایت جانی بسیار سنگین است گویا همه ی جهانیان را کشته است. اگر او همه مردم را می کشت چگونه به قتل می رسید حال باید همان گونه کشته شود و فرقی به حال او ندارد. ترس از مجازات قصاص، قاتل را از نابود کردن حیات یک شخص باز می دارد. پس او را از تعدّی کردن به حیات کل انسان ها باز می دارد زیرا که تعدّی به حیات یک شخص برابر با تعدّی به کل انسان هاست.
صفحات کتاب :
304
کنگره :
‏‫‬‭BP۱۹۵/۷‬‭‏‫‭/م۹۵‮الف‬۷ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۳۷۵‬
کتابشناسی ملی :
5136335
شابک :
978-622-6055-16-1
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه الزام به وجوب حفظ خون مسلمان و جنایت بر علیه مهدورالدم