امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,500
خرید چاپی
115,000
15%
ت 97,750

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اربعین طوبی

کتاب رمان اربعین طوبی اثر سیدمحسن امامیان است که انتشارات جمکران به نشر رسانده است. این کتاب درباره طوبی دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می دهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی در می آید و در بصره همسایه هوویی زبان نفهم می شود. اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست اما طوبی تصمیم می گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش عبدالله باشند.

سال هایی توام با شادی و مرارت برای طوبی سپری می شود تا اینکه ارتش بعثی صدام به ایران حمله می کند. پسران طوبی باید به ارتش ملحق شوند اما طوبی جنگیدن با خمینی را برای فرزندانش حرام می کند و …

شخصیت طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین از بصره تا کربلا برای نوه هایش تعریف می کند. متن داستان این کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام با دستمایه قرار دادن داستان زمان حال طوبی و پیاده روی او به سمت کربلا با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میان سالی او که در بر دارنده حال و هوای بخش هایی از تاریخ معاصر دو سرزمین ایران و عراق است روایت می شود. این داستان برگرفته از واقعیت است.

بخشی از کتاب اربعین طوبی

هر چهل روز یک گره باید بیفتد توی زندگی ما که اگر نیفتد شک می کنم به ایمانم و می ترسم از اینکه نکند به حال خودمان رهایمان کرده باشند. منتظرم که همین روزها یک بلای کوچک در حد و اندازۀ من گیس سپید سرم بیاید تا یک بار دیگر دست به زانویم بزنم و عبا سرم بگیرم و یک یاعلی بگویم و یک پله بالاتر بروم. طوبی سال هاست با خودش حرف می زند. گاهی گل‌ها و درخت نارنج وسط حیاط مخاطب او می شود اما همدمی نزدیک تر از خودش ندارد. توی خانه بی کار نمی ماند. دست به کار و دل به یار و گوش به زنگ دارد. زنگِ در ممتد و خش‌دار به صدا درمی آید و دلش هُرّی می ریزد. خیالش هنوز جوان است و رمق دویدن دارد؛ تا می آید خیز بگیرد، اول از همه واریس بعد درد زانو و آنگاه دیسک کمر و آرتروز گردن مانعش می‌شوند. اینها را که پس می‌زند نفسش تنگ می شود و قلبش تندتند می‌زند. یادش باشد، بدهد یک زنگ با نوایی ملیح بگذارند که این طور دل شوره به جانش نیفتد. هنوز هم که هنوز است بعد سی و چند سال صدای زنگ در که می‌آید منتظر یک نفر است که برگردد یا یکی که بیاید و خبری بیاورد. نشیمن را که رد می کند، به هال می‌رسد و از آنجا تا در چند قدمی بیش تر راه نیست. اما در این فاصله زنگ چند مرتبه دیگر به صدا درمی‌آید.

شابک :
978-964-973-439-2
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫PIR۸۳۳۴‭‬ ‭/م۱۷‏‫‭‮الف‬۴ ۱۳۹۵‬‬
دیویی :
‏‫‭۸‮فا‬۳/۶۲‬‬
کتابشناسی ملی :
4430464

کتاب های مشابه اربعین طوبی