امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
35,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ایمن سازی زیرساخت اطلاعات شبکه

کتاب ایمن سازی زیرساخت اطلاعات شبکه نوشته جوزف میگاکیزا و فلورنس میگا کیزا ترجمه شده توسط گروهی از مترجمان دانشکده و پژوهشکده پدافند غیرعامل منتشر شده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌باشد.

با توجه اینکه فناوری اینترنت امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره افراد جامعه شده است و با در نظر گرفتن اتکا شدید به رایانه و فناوری رایانه‌ای در همه امور امروزه محیطی فریبنده برای انواع جرایم رایانه‌ای ایجاد شده است.این داده‌ها اهمیت توسعه زیرساخت اطلاعات را نشان می‌دهند اما متاسفانه هنوز در این زمینه ترس و عدم تمایل در اکثریت وجود دارد.

در سراسر صفحات این کتاب شده که به خواننده دلایل اعتماد به زیرساخت اطلاعات را علیرغم دانش و آشنایی کم کاربر، پروتکل زیرساختی ضعیف، عدم وجود برنامه اولیه، ساختار باز و ماهیت منابع آشکار ارائه شود  چرا که نویسنده معتقداست با نظام قانونی قوی و سازگار که با فناوری‌های قانونی مناسب و ساز و کار موثر می‌توان محیطی را فراهم اورد که در آن بشود به زیرساخت اطلاعات اعتماد نمود.

گزیده کتاب ایمن سازی زیرساخت اطلاعات شبکه

رمزنگاری یا رمز کردن

رمزنگاری یک تکنیک است برای حفاظت کانال مخابراتی از ردیاب‌ها و برنامه‌های هدفمند که برای استراق سمع روی ترافیک شبکه و بازپرسی همه آمد و شدها روی شبکه انتخاب شده، روی کانال‌های مخابراتی نصب می‌شود. ردیاب‌ها برای نوشتن و نصب ساده هستند ولی برای کشف مشکل‌اند.

رمز کردن برای تغییر شکل داده منبع که متن خام داده، خوانده می‌شود به شکل رمز شده که «پیام رمزنگاری شده» نامیده می‌شود و معمولا به شکل پیچیده و نا مفهوم است و در نهایت برای بازیابی آن در مقصد، نیاز به یک الگوریتم رمز کردن و یک کلید دارد. الگوریتم‌نگاری می‌تواند به دو صورت متقارن و نامتقارن باشد.

رمزگذاری متقارن یا رمزنگاری با کد مخفی همان‌گونه که از نامش پیداست از کلیدهای عمومی به علاوه یک الگوریتم مخفی برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌ها استفاده می‌کند. امنیت برای اانتقال اطلاعات وابسته به این حقیقت است که استراق سمع‌کننده بدون اطلاع از کلیدها قادر نیست پیام را بخواند یکی از مشکلات رمزنگاری متقارن امنیت کلیدهاست که باید از فرستنده به گیرنده فرستاده شود.

برای غلبه بر این مشکل نوع متفاوتی از رمزنگاری به نام رمزنگاری نامتقارن استفاده می‌شود، در رمزنگاری نامتقارن، عموما کلیدهای عمومی رمزنگاری را همه می‌دانند. در این نوع رمزنگاری عموما از دو کلید استفاده می‌شود یک کلید عمومی که همه می‌دانند و یک کلید اختصاصی که فقط فرستنده و گیرنده می‌دانند.

صفحات کتاب :
501
کنگره :
‏‫‬‭HV۶۷۷۳‏‫‭/ک۹‮الف‬۹ ۱۳۸۹
دیویی :
‏‫‬‭۰۰۵/۸
کتابشناسی ملی :
‎۲‎۲‎۷‎۲‎۶‎۶‎۱
شابک :
‏‏‫‭978-964-452-309-0‬
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه ایمن سازی زیر ساخت اطلاعات شبکه