امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نظام نیمه آزادی حقوق کیفری ایران

اردوان بایبوردی، در کتاب نظام نیمه آزادی حقوق کیفری ایران، تأثیر نظام نیمه آزادی بر بهبود شرایط اجتماعی و تأثیر آن در مصادیق سیاست های حبس زدایی را مورد بررسی قرار داده است.

 یکی از ابزارهای سیاست جنایی نهادهایی است که راه را برای بازگشت بزهکاران به جامعه هموار می کند. کیفر زندان هر چند فی حد ذاته فرصتی است که آمادگی لازم را برای این بازگشت پدید می آورد و زندانی را در آستانه ورود به اجتماع از توانایی سازگاری دوباره برخوردار می سازد، اما نباید فراموش کرد که محیط زندان با تمام امکانات بازپروری نظیر حرفه آموزی، سوادآموزی و... محیطی است اصولاً توانگیر و انس به آن به ویژه در محکومیت های دراز مدت بزهکار را به هنگام خروج از زندان با دشواری های سازگار پذیری مواجه می کند. 

 لذا، از یک قرن پیش کیفرشناسان بدین فکر افتادند که جنبه های آسیب زننده کیفرهای سالب آزادی را کاهش دهند و پاره ای از تدابیر اصلاحی را که در محیط عادی امکان به ثمر رسیدن آن بیشتر است، جایگزین تدابیر همانند در محیط زندان کنند. 

روش نیمه آزادی امروزه در بیشتر کشورها به تدریج گسترش یافته است حاصل این تلاش هاست.

 در کتاب نظام نیمه آزادی حقوق کیفری ایران می خوانیم

 پیدایش روش نیمه آزادی مدیون اجرای نظام تربیتی ویژه ای است که در اصطلاح کیفرشناسان به نظام ایرلندی یا نظام تدریجی معروف است.

 این نظام نخستین بار در سال 1828 میلادی به ابتکار وزیر دریاداری فرانسه هیددونوویل درباره محکومان به زندان بکار بسته شد. سپس در سال 1840 به وسیله دریایی انگلیس بنام ماکونوچی در جزیره نورفولک به اجرا درآمد و سرانجام از آنجا که نتایج سودمندی به بار آورد در سال های 1850 به وسیله والترکروفتون در مقیاس گسترده تری در ایرلند به اجرا گذاشته شد. به طور خلاصه در این نظام محکومان به زندان با طی مراحل تدریجی و با اطمینان از پیشرفتی که در وضع روحی اخلاقی آن ها پدید آمده، رفته رفته آمادگی لازم را برای پذیرش آزادی مشروط سرانجام آزادی کامل کسب می کنند. 

 با توجه به موارد منفی متعددی که مجازات حبس به دنبال خود دارد، کیفر شناسان سعی کرده اند با کاهش ابعاد منفی کیفر های سالب آزادی، پاره ای از تدابیر اصلاحی را جایگزین آن کنند که روش نیمه آزادی حاصل این تلاش ها است.

 روش تحقیق موضوع در کتاب نظام نیمه آزادی حقوق کیفری ایران، به شکل کتابخانه ای و شکل مطالعه نیز به صورت تحلیلی، توصیفی و تطبیقی بود. با بررسی چارچوب بحث و مبانی نظام نیمه آزادی در قانون مجازات اسلامی مصوب 92 و شروط و اقدامات لازم در نظام نیمه آزادی و همچنین مقایسه نظام نیمه آزادی در قانون مجازات اسلامی مصوب 92 با موارد مشابه در قوانین دیگر کشورهای توسعه یافته نتیجه گرفته شد برای زندانیان با بیش از 10 و کمتر از 15 سال محکومیت، به شرط رفتار مناسب در طول دوران محکومیت، و به درخواست زندانی و تشخیص دادگاه، امکان اجرای نظام نیمه آزادی ممکن شود.

صفحات کتاب :
102
کنگره :
KMH3962‏‫‭/ب2ن6 1396
دیویی :
345/55
کتابشناسی ملی :
4664349
شابک :
978-600-8077-83-1
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه نظام نیمه آزادی حقوق کیفری ایران