امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,700
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گفتمان دینی در جهان متغیر

کتاب گفتمان دینی در جهان متغیر نوشته همایون همتی است. کتاب گفتمان دینی در جهان متغیر را انتشارات سوره مهر برای علاقه مندان به علوم انسانی منتشر کرده است. کتاب گفتمان دینی در جهان متغیر حاوی یازده مقاله نگارنده است که به تناسب رویدادهای زمانه و ظهور و بروز چالش های فکری به تناوب نگارش یافته اند. وجه اشتراک و محور ربط و پیوند همه آن ها نیز همین توجه به پرسش های جاری جامعه اسلامی ما و نگرشی آسیب شناسانه به پاره ای معضلات فکری بوده است که نسل کنونی ما با آن ها مواجه است. سعی شده است که تلقی صواب و روزآمد و قابل دفاعی از بنیادهای فکر دینی و اندیشه اسلامی ارائه شود و به گونه ای خردمندانه به چالش های جدید پاسخ داده شود.

همه موضوعات تقریباً از عرصه های نوین فکری است و برخی نیز بی سابقه است و صد البته که گام نهادن در چنین وادی های درشتناک و ناهموار کاری صعب و خطرخیز است. اما گریزی نیست، به اعتقاد راسخ نگارنده ما مسلمانان باید دیر یا زود با این چالش های فکری و فرهنگی جدید رویاروی شویم و با تحلیل و تدبیر و خردورزی و به دور از تعصب و تحکم و تحمیل به روشنگری بپردازیم و نسبت دین و اندیشه دینی را با این مقولات و مباحث جدید عالمانه توضیح دهیم و دلسوزانه به جامعه عرضه نماییم.

گزیده کتاب گفتمان دینی در جهان متغیر

به کارگیری اصطلاح گفتمان در عنوان این همایش آدمی را ناخواسته به یاد «نظریه گفتمان» در «مکتب فرانکفورت» و برخی از متفکران وابسته به جنبش فلسفی «پست مدرنیسم» از جمله «هابرماس» و «فوکو» می اندازد که در باب (Discourse) مباحثی را مطرح کرده اند. خود این اصطلاح جای بحث دارد که تفاوت گفتمان با دیالوگ چیست؟ 

چنان که می دانید بحث های فشرده ای در این زمینه مطرح شده اما فعلاً به دلایل عملی بهتر است گفتمان را به همان معنای پژوهش و کاوش و تحقیق و مطالعه و کنش معنادار و بحث هایی به دور از ارزش گذاری (Evaluation) و به منظور فهم، از طریق به تعلیق درآوردن باورهای خود (اپوخه = Epoche) و کوشش در جهت فهم هر چه بهتر و نزدیک شدن به افق و فضای فکری دیگران ـ چیزی که «گادامر» آن را «ادغام افق ها» می خواند ـ بگیریم یعنی اینکه بکوشیم آنچه را که دیگران یافته اند در درون ذهن خودمان بازسازی کنیم تا از این طریق بتوانیم به فهم عینی آن نائل آییم.

صفحات کتاب :
194
کتابشناسی ملی :
‭38027019
شابک :
978-600-03-0144-6
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه گفتمان دینی در جهان متغیر