امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 60,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کلام جدید با رویکرد تطبیقی

کتاب کلام جدید با رویکرد تطبیقی برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری و طلاب حوزوی علاقه مند به مسائل کلامی مناسب است و آیت الله جعفر سبحانی برای این کتاب مقدمه ای نوشته اند. کتاب کلام جدید با رویکرد تطبیقی در 15 فصل تنظیم شده است و در مقدمه تفاوت کلام جدید و قدیم و فلسفه دین مورد بحث قرار گرفته است.

در کتاب کلام جدید با رویکرد تطبیقی رابطه عقل و دین، علم و کلام، آیا الهیات عقلانی یا اخلاقی است، انواع و اقسام تجربه دینی، تفاوت آن با وحی، مسائل هرمنوتیک و پلورالیسم، بحث شر و رابطه آن با وجود خدا و شبهاتی که امروز مطرح است مورد بحث قرار می گیرد. با توجه به اینکه در حوزه کلام جدید جای مباحثی کلامی جدید با رویکرد جدید خالی بود و بین نظر فیلسوفان اسلامی و جدید تطبیقی داده نشده ضرورت نوشتن این کتاب احساس شد و مباحثی مانند آزادی و جامعه دینی آیا جامعه دینی جامعه آزاد یا غیر آزاد است و مسائل مربوط به پیرامون مهدویت و رابطه امامت و خاتمیت نیز مطرح شده است.

گزیده کتاب کلام جدید با رویکرد تطبیقی

قبل از تعریف علم کلام، برای روشنی بحث، مسائلی را مطرح می نماییم. در مقام تعریف یک شیء اگر بتوانیم به کنه ذات آن پی ببریم، یعنی اجزای ماهیت اش را که عبارت است از اجناس و فصول آن تشخیص دهیم و بیان کنیم، به کاملترین تعریفات دست یافته ایم و چنین تعریفی را «حد تام» می گویند.

 اما اگر به بعضی از اجزای ماهیت شیء موردنظر دست بیابیم، نه به همه آنها چنین تعریفی را «حد ناقص» میخوانند. اگر به اجزای ذات و ماهیت شیء دست نیابیم بلکه صرفا ً به احکام و عوارض آن دست یابیم و یا اصلا هدف ما صرفا این است که مرز یک مفهوم را مشخص سازیم که شامل چه چیزهایی است و چه چیزهایی نیست، در این صورت اگر دسترسی ما به احکام و عوارض در حدی باشد که آن شیء را کاملا متمایز سازد و از غیرخودش مشخص کند چنین تعریفی را «رسم تام» می نامند؛ اما اگر کاملا مشخص نسازد، آن را «رسم ناقص» می خوانند.

کتابشناسی ملی :
2825927
سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
440

کتاب های مشابه کلام جدید با رویکرد تطبیقی