امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,250
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اخلاق اطلاعات و فضای مجازی

 کتاب اخلاق اطلاعات و فضای مجازی مشتمل بر مقالاتی است که توسط چهره‌های شاخص اخلاق اطلاعات مانند رافائل کاپورو، لوچانو فلوریدی، هرمان تاوانی، سوراج هونگلاداروم نوشته شده‌اند و به تحلیل مسائل اخلاقی مربوط به تکنولوژی اطلاعات و فضای مجازی می‌پردازند. گرچه همۀ این مقالات به‌لحاظ زاویۀ دید و عمق تحلیل‌هایشان در یک سطح نیستند، اما مکمل و متمم یکدیگر محسوب می‌شوند و هر یک جنبه‌ای از فضای مجازی را با استفاده از مفاهیم مطرح در اخلاق اطلاعات مورد بررسی قرار می‌دهد. 

گزیده کتاب اخلاق اطلاعات و فضای مجازی

اخلاق اطلاعات در مقام یک رشتۀ فلسفی که به کردارهای نیک و بد در ارتباطات انسانی می‌پردازد، سابقه‌ای طولانی دارد که در سنت غربی به مسئلۀ آزادی گفتار (پاریسیا) در دولت‌شهر یونانی برمی‌گردد که مشخصاً با نقادی سوفسطائیان و سقراط از خُلقیات، اصول، و مفاهیم اساسیِ ارتباطات در همۀ ابعاد عملی و نظری آن مرتبط است. 

پرسش افلاطون از لوگوس نوشتار و تحلیل دقیق ارسطو از کاربردهای زبان و نظریۀ خطابۀ او، طلیعۀ تفکر اخلاقی دربارۀ سوگیری های شایع و ساختارهای قدرت در ارتباطات است. اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در حدود سال 1450 و دین‌پیرایی که از آن سود بُرد، مشروعیتِ شیوه‌های تفسیر و کاربرد کتاب مقدس توسط کلیسای کاتولیک روم را به چالش کشید، گرچه به‌طور ضمنی هر نوع انحصار دانش و تولید، ذخیره‌سازی، بازیابی، توزیع، و نقادی آن توسط هر عامل انسانیِ صاحب قدرت را نیز با چالش مواجه کرد. 

صفحات کتاب :
196
کنگره :
HC79
دیویی :
303/4833
کتابشناسی ملی :
7396205
شابک :
978-600-03-4915-8‬‬
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه اخلاق اطلاعات و فضای مجازی