امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب انیمیشن در تلویزیون

ساختار کتاب انیمیشن در تلویزیون، به‌گونه‌ای است که با رویکردی کاربردی به تولید و ارزیابی انیمیشن تلویزیونی می‌پردازد و می‌تواند کتابی مرجع برای تولید انیمیشن تلویزیونی بشمار آید. فصل اول کتاب به فرآیند تولید انیمیشن تلویزیونی با شیوه‌های دوبعدی به کمک رایانه، دوبعدی رایانه‌‌ای، سه‌بعدی رایانه‌ای و شیوه عروسکی تک‌فریم می‌پردازد. در فصل دوم به شرح وظایف عوامل تولید انیمیشن تلویزیونی اشاره می‌شود و دو فصل بعدی بر شاخص‌های نظارت و معیارهای ارزیابی تولیدات انیمیشن تلویزیونی متمرکز است.

اگرچه انیمیشن در ابتدا به قصد سرگرمی در دل سینما متولد می‌شود و توسعه می‌یابد، اما با ظهور تلویزیون، همپا با این رسانه رشد کرده و خصوصاً در حوزه مخاطبان کودک، به هنری اثرگذار و صنعتی پیشگام در دنیای کنونی تبدیل می‌شود. انیمیشن فارغ از دسته‌بندی‌های مختلف، بخش گسترده‌ای از مخاطبان را در برمی‌گیرد و جذابیت‌های بصری بالای آن، این هنر‌ـ‌‌‌صنعت را از انحصار کودکان خارج ساخته و کارکردهای دیگری نیز بر کارکرد سرگرمی آن می‌افزاید. به‌گونه‌ای که امروزه انیمیشن در تبلیغات، تجارت، جلوه‌های ویژه، آموزش، بازی­ های رایانه‌ای و موارد بسیاری دیگر جایگاه بالایی دارد. 

بااین‌حال، پس ‌از گذشت پنج ‌دهه از ورود ایران به عرصه انیمیشن، این هنر از سوی رسانه ملی که بزرگ‌ترین بازار سفارش انیمیشن برشمرده می‌شود در مسیر رشد و توجه قرار گرفته، و شکل‌گیری «مرکز صبا» نقطه عطف این توجه و تلاش برای تعریف جایگاهی شایسته برای آن و همگانی‌کردن انیمیشن در جامعه است. پویایی این صنعت، رهایی از نگاه حاشیه‌ای و غیرحرفه‌ای به آن، بهبود وضعیت مطالعات انیمیشن و دردسترس‌بودن منابع مکتوب، ضرورتی بر تألیف و تنظیم مجموعه‌ها و کتاب‌های تخصصی نظیر کتاب حاضر است تا با فراهم‌آوردن امکان بینشی بهتر از معیارهای ارزیابی و شرح وظایف عوامل تولید انیمیشن‌های تلویزیونی برای علاقه‌مندان و عاملان این هنر، روند تولید انیمیشن‌های تلویزیونی را هموار سازد و کیفیت و کمّیت این تولیدات را ارتقاء بخشد.

گزیده کتاب انیمیشن در تلویزیون

انیمیشن تلویزیونی تقریباً مختص به کودکان بود به طوری که هدف اصلی برنامه های تلویزیونی صبح یکشنبه شبکه های تلویزیونی، کودکان بودند. در میان انبوه سازی شرکت هایی چون «هانا باربرا» تلاش های خلاقانه ای هم برای کیفی سازی از طرف انیماتورهای جوان همچون «مارک اوانیر» صورت می گرفت اما در میان سیل محصولات ارزان، گم بود. در سال 1981 فریز فرلینگ بازنشسته شد و شرکت او بعد از فروخته شدن به نام تولیدات مارول پروداکشن کارش را ادامه داد. این استودیوی جدید تقریباً روی تجارت اسباب بازی متمرکز شد و به مخاطبان جدیدی دست یافت؛ اما باوجود کیفیت پایین کارتون ها، استودیو مارول، توانست سبک نگارشی متفاوتی با روش سریال های دنباله دار هانا باربرا ارائه دهد.

در صنعت انیمیشن تلویزیونی، ژاپن تنها کشور اثرگذار بود که در کنار آمریکا جایگاه جهانی یافت. ژاپن با روی آوردن به تولید مشترک با شرکت های آمریکایی و با برخورداری از نیروی انسانی ماهر و ارزان قیمت، به سرعت محصولاتش را وارد گیرنده های خانگی نمود و سهم چشمگیری از صنعت انیمیشن تلویزیونی را از آن خود کرد.


صفحات کتاب :
241
کنگره :
PN1992/8
دیویی :
791/450
کتابشناسی ملی :
7269459
شابک :
978-964-121722-0
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه انیمیشن در تلویزیون