کتاب ویروس های ارتباط

آسیب‌شناسی ارتباط و مهارت‌های مدیریت روابط در خانواده

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
60,000
15%
ت 51,000
نظر شما چیست؟

کتاب ویروس های ارتباط نوشتهٔ ابراهیم میثاق می باشد و نشر مهرستان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر دربارهٔ آسیب‌شناسی ارتباط و مهارت‌های مدیریت روابط در خانواده است.

معرفی کتاب ویروس های ارتباط 

در این کتاب با بررسی مسائل اغلب زوج هایی که کارشان به مشکل، جدایی و طلاق می رسد، حتی آن هایی که زندگی خود را با عشق آغاز کرده اند، این حقیقت آشکار می شود که مشکلات ارتباطی و اختلال در روابط نقش پررنگی در آسیب زدن به زندگی زناشویی و خانوادگی ایفا می کند. دکتر میثاق که سی سال سابقه در زمینه مشاوره دارند، با واکاوی و شناخت علل اختلال در ارتباطات، به 15 ویروس اساسی دست یافته اند و در این کتاب ضمن معرفی و توصیف این ویروس ها روش درمان آن ها را نیز تشریح کرده و در اختیار گذاشته اند. بیشتر مثال های مطرح شده در این نوشتار از تجربیات واقعی و برگرفته از مشاوره های انجام شده است.

خلاصه کتاب ویروس های ارتباط

کتاب ویروس های ارتباط در فصل ۱ به موضوع ارتباط و مسائل پیرامون آن پرداخته است. فصل ۲ که ویروس‌های ارتباط نام دارد، دربارهٔ گفت‌وگوکردن‌های سازنده و غیرسازنده، محکوم‌کردن و نیز رفتارهایی ناپسنادنه مانند تمسخر، منت‌گذاری، رسواکردن، بی‌اعتنایی، تحقیر، توهین و... است. فصل ۳ به انواع ارتباط میان زن و شوهر پرداخته و فصل ۴ پژوهش‌های مرتبط با روابط خانوادگی را برشمرده و تشریح کرده است.
نویسنده کتاب، که خود مشاور خانواده است می گوید: حدوداً بیش از نود درصد از افرادی که مشاوره دریافت کرده اند مشکلشان، ارتباط بوده و اختلال در روابط زندگی تاکنون مهمترین مشکل مراجعه کنندگان بوده است.
اغلب مثال های این کتاب واقعی و برگرفته از مشاوره های انجام شده است. در این کتاب سبک زندگی سعی شده است ویروس ها و روش درمان آنها تشریح شود.
انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند انفرادی و بی اعتنا به انسان های دیگر خوشبخت زندگی کند. واژه ی انسان از انس یعنی محبت و پیوند گرفته شده است. سلامت تن و روان و رشد شخصیت انسان کاملا وابسته به جمع است. به همین علت حضور موفق در جامعه یعنی ارتباط موفق مهمترین عامل خوشبختی و رضایت مندی در زندگی انسان است. اغلب پژوهش‌های علمی که در حیطه خوشبختی و احساس رضایتمندی در زندگی انجام شده اند، ارتباط موفق را مهمترین عامل رضایتمندی در زندگی می دانند.

برشی از متن کتاب ویروس های ارتباط

سرزنش بیان مشکل به زبان تلخ و به شکل غر زدن است، چه سخن منطقی و چه غیرمنطقی باشد. غر و نق زدن وقتی است که فرد خواسته یا ناخواسته نظر خود را به صورت اعتراض تحقیرآمیز و تلخ بگوید. «غر یا نق زدن و اشتباه خطاکار را به رخ او کشیدن، باعث تخریب ارتباط می شود.» مثلا وقتی فرد شکست خورده است، به او گفته می شود: «دیدی گفتم نکن. حالا فهمیدی؟ حقته که شکست بخوری.» با این الفاظ آیا روی زخم شکست او نمک نمی ریزیم؟ آن هم زمانی که فرد به حمایت نیاز دارد. سرزنش در این موقعیت و اشتباه فرد را به رخ او کشیدن و اثبات نادانی او، رابطه را خراب تر می کند. با سرزنش کردن، فرد شکست خورده می پندارد از شکست او خوش حال هستیم یا می خواهیم برتری فهم و خرد خود و نادانی او را اثبات کنیم. به جای اینکه هم دردی و همدلی دل سوازنه کنیم و به او آرامش دهیم تا بتواند فکر کند و پند گیرد و درست تدبیر کند، اگر به غر زدن و سرزنش کردن ادامه دهیم، چه می شود؟ نتیجه این می شود که او عیب و مشکل خود را از سرزنشگر پنهان می کند. حتی اگر نیاز به کمک داشته باشد، درخواست کمک نمی کند؛ زیرا می داند تحقیر می شود.

مثال دیگر غر زدن اینکه زن وقتی مدتی طولانی به سفر نرفته است و می خواهد همسرش او را به سفر ببرد، به همسرش این چنین بگوید: «چرا به فکر ما نیستی؟ پوسیدیم توی خونه. چرا ما رو سفر نمی بری؟ زندگی ت شده همش کار و کار و کار. از این وضع خسته شدیم.» به این نحو صحبت کردن می گوییم غر زدن که تاثیر منفی به جا می گذارد. بهتر نیست به جای غر زدن خواسته خود را مهربانانه بگوییم؟ مثلا بگوییم: «مدتی است واقعا از نظر روحی به مسافرت نیاز دارم. حال خوبی ندارم، ممنون می شم اگر شرایطسفر رو برامون آماده کنی.»

… به جای غر زدن باید در فضای آرام، به کمک یکدیگر، مشکل علت یابی شود. سپس، به همراه راه حل، ضامن اجرایی مقرر شود؛ یعنی در صورت رعایت نکردن، جریمه اعمال شود. تمام این مراحل، توافقی و بدون تحمیل باید انجام شود؛ مگر اینکه فرد بخواهد گستاخانه به خطای خود ادامه دهد که چاره دیگری باید اندیشید.

خرید کتاب ویروس های ارتباط

برای خرید نسخه چاپی کتاب ویروس های ارتباط به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه و از خواندن این کتاب لذت ببرید.

خرید کتاب ویروس های ارتباط

مشخصات کتاب ویروس های ارتباط در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: مهرستان
نویسنده: ابراهیم میثاق
تعداد صفحه: 145
موضوع: آسیب‌شناسی ارتباط و مهارت‌های مدیریت روابط در خانواده
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

دیویی :
306/81
کتابشناسی ملی :
8436750
شابک :
‏‫‭978-622-7763-00-3
سال نشر :
‏‫1400
صفحات کتاب :
145
کنگره :
‏‫‭HQ743

کتاب های مشابه ویروس های ارتباط