امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاملی بر زندگانی و سیره عملی حسین بن علی (ع)

کتاب تاملی بر زندگانی و سیره عملی حسین بن علی (ع)، کوششی است در راستای بازشناسی شخصیت والا و سترگ سالار شهیدان امام ابوعبدالله الحسین (ع) و حادثه ی سرنوشت ساز کربلا و قیام امام (ع) و اصحابش علیه دستگاه ستمگر و سفاک بنی امیه که به شهادت امام (ع) و یاران وفادار و آخرت طلب امام (ع) انجامید.

در کتاب تاملی بر زندگانی و سیره عملی حسین بن علی (ع) سعی شده است با بهره برداری از منابع معتبر تاریخی، روایی و مقتل های گوناگون، تصویری از حادثه ی عاشورا و نهضت سالار شهیدان(ع) ارائه شده و مهمترین رویدادهای زندگانی امام حسین بن علی (ع) مورد تحلیل قرار گیرد. زندگانی پرافتخار سالار شهیدان (ع) دارای درس ها و نکات تربیتی، اخلاقی و آموزه های بلند معرفتی است که در این اثر به گوشه ای از آن پرداخته شده است.  

گزیده کتاب تاملی بر زندگانی و سیره عملی حسین بن علی (ع)

امام حسین بن علی (ع) در عبادت پروردگار جهان، زهد و بی رغبتی به دنیا، تواضع و فروتنی نسبت به همه ی مردم (بویژه ستم دیدگان،‌ تهی دستان و ضعیفان و دستگیری از آنان) یگانه ی روزگار بود و الگوی سیاسی برای همه ی انسان ها در همه ی مکان ها و دوران ها محسوب می گردد. امام حسین (ع) در جامعه با مردم و در کنار آنان می زیست و از اندوه مردم رنج کشیده ی عصر اموی با خبر و در غم ها، دشواری ها و رنج ها به مردم کمک می کرد و رفتارش نیز با توده های مردم رفتاری توام با ملاطفت و فروتنی بسیار بود. درباره ی فروتنی، مهربانی و تواضع سالار شهیدان(ع) داستان ها نقل گردیده است که در این مختصر تنها به یکی از آن نمونه ها اشاره می شود و خوانندگان محترم را به مطالعه ی بیشتر در این خصوص فرا می خوانیم:

روزی سالار شهیدان امام حسین بن علی (ع) بر گروهی از نیازمندان عبور می کرد. آنان عبای خویش را بر سر افکنده و مشغول خوردن غذا بودند. هنگامی که امام حسین (ع) را دیدند که از کنارشان عبور می کرد، امام (ع) را برای خوردن غذا دعوت نمودند. امام حسین بن علی (ع) که از سرشناسان و بزرگان مدینه بلکه تمامی جهان اسلام محسوب می گردید، فرمود: خداوند متکبران را دوست نمی دارد؛ از اسب پیاده شد و نزد آن تهیدستان و محرومان رفت و همراه با آنان به تناول مشغول گردید. پس از آن خطاب به آن تنگدستان فرمود: من دعوت شما را اجابت کردم؛ شما نیز دعوت مرا بپذیرید. آنان نیز دعوت سالار شهیدان (ع) را اجابت کرده و همراه با امام (ع) به خانه ی حضرت (ع) آمدند.

امام حسین بن علی (ع) به خادم خویش دستور فرمود، هر آنچه برای میهمانان گرامی مهیا کرده ای، اکنون حاضر کن. خادم نیز مشغول پذیرایی از مهمانان امام حسین (ع) گردید و آن تهیدستان بر سر سفره ی پر نعمت امام (ع) حاضر شدند. پس از پایان غذا، امام حسین (ع) ان تهیدستان را مورد لطف و نوازش قرار داد و آنان پس از دریافت احسان و محبت امام (ع) از خانه ی حضرت خارج شدند.

صفحات کتاب :
142
کنگره :
‏‫‭BP41/4‬‬
دیویی :
‏‫‭297/953‬‬
کتابشناسی ملی :
7527107
شابک :
978-622-209-811-7
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه تاملی بر زندگانی و سیره عملی حسین بن علی (ع)