امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 22,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

کتاب چگونه ادبیات بخوانیم اثر تری ایگلتون و ترجمه بهزاد پورقریب توسط انتشارات نور علم منتشر شده است. در این کتاب بنا شده؛ با نگاهی موشکافانه به ساختار و نظریه‌های ادبی نقشی هر چند ناچیز در نجات این هنر بایسته و ضروری ایفا نماییم. اساساً این کتاب برای افراد مبتدی و علاقه مند نوشته شده است.

کتاب چگونه ادبیات بخوانیم با شیوه‌ای انتقادی و با طرح پرسش‌هایی مخاطب را به واکنش و تفکّر وا می‌دارد، ولی خود از دادن پاسخی قاطع و قطعی خودداری می‌کند. هدف اصلی مترجم از ترجمه‌ی این کتاب، آشنایی خوانندگان محترم با این نوع خاصی از نقد ادبی است که حاصل تحقیق‌ یکی از بزرگترین منتقدان این حوزه می‌باشد

درکتاب چگونه ادبیات بخوانیم، همچنین نظریه‌هایی در مورد نویسندگان مختلف رمانتیسم، مدرنیسم و رئالیسم و نیز جریان‌های ادبی همچون سبک باستانی (کلاسیک)، مکتب رمانتیسم و... برای همه افرادی که به آن نیاز دارند، مطرح می‌شود.

گزیده کتاب چگونه ادبیات بخوانیم

یک باور وجود دارد که سرآغاز آثار ادبی نیز واضح است. البته روشن است که این شفافیت همه‌ی جهات را در بر نمی‌گیرد. تقریباً همه‌ی آثار ادبی با کلماتی آغاز می‌گردند که پیش‌تر از آن ها خیلی زیاد استفاده شده است. البته نه لزوماً دریک چارچوب خاص. بدین معنی که این جملات آغازین را تنها  زمانی می‌توانیم درک کنیم که با‌یک چارچوب فرهنگی مشخص به سراغ آن‌ها برویم. این چارچوب فرهنگی مشخص، درک متون ادبی را برای ما میسر می‌کند. همچنین، با تصوری که از‌یک اثر ادبی، شروع مشخص و موارد دیگر که در ذهن داریم، به سراغ آن می‌رویم. بنابراین، سرآغاز هیچ اثر ادبی کاملاً‌ یکسان نیست.

کل مراحل خواندن تا حد زیادی، نیازمند صحنه‌سازی و تصور ذهنی از آن در صحنه است. برای اینکه متنی درک و فهمیده شود، چیزهای زیادی باید در کنار هم قرار بگیرد. ‌یکی از آن‌ها می‌تواند آثار ادبی پیشین مرتبط به آن باشد. هر اثر ادبی به صورت ناخودآگاه، با آثار دیگر ارتباط دارد. در عین حال به نظر می‌رسد؛ سرآغاز ‌یک شعر‌ یا رمان نیز از نوعی‌ یکسان سرچشمه می‌گیرد، اگرچه این شعر‌ یا رمان آغازگر جهانی خیالی است که پیش‌از این وجود نداشته است.

صفحات کتاب :
184
کنگره :
PN49
دیویی :
801
کتابشناسی ملی :
8756980
شابک :
978-600-7102-68-8‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه چگونه ادبیات بخوانیم