معرفی و دانلود کتاب عدالت از نظر علی علیه السلام

دو گفتار از کتاب بیست گفتار

امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
6,500
15%
ت 5,525
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عدالت از نظر علی علیه السلام

کتاب عدالت از نظر علی علیه السلام دو گفتار از کتاب بیست گفتار استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است. رساله حاضر شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است. گفتار اول تحت عنوان «عدالت از نظر علی علیه‌السلام» در شب ۱۹ رمضان ۱۳۸۱ قمری و گفتار دوم با عنوان «تفاوت‌های بجا و تفاوت‌های بیجا» در ۲۳ رمضان همان سال ایراد شده است.

گزیده کتاب عدالت از نظر علی علیه السلام

مقتضای عدالت مساوات است در شرایط حقوقی مساوی، نه در شرایط نامساوی، یعنی نباید میان شرکت‌ کنندگان در یک مسابقه علمی یا در یک مسابقه قهرمانی در غیر آنچه مربوط به استعداد و هنر و لیاقت است فرق گذاشته شود.

مثلاً یکی سفید است و یکی سیاه، یکی اشراف‌زاده است و یکی فرضاً فرزند یک فقیر، یکی توصیه و پارتی دارد و یکی ندارد، یکی با معلم یا داور قرابت و قوم و خویشی دارد و یکی ندارد؛ آنچه نباید ملاک قرار گیرد این امور است که مربوط به لیاقت و استعداد یا فعالیت و مجاهدت افراد نیست. اگر استعدادها و لیاقت‌ها را نادیده بگیریم و به همه نمره و امتیاز مساوی بدهیم ظلم کرده‌ایم، و اگر هم امتیاز و تفاوت قائل بشویم اما ملاک امتیاز و تفاوت را اموری از این قبیل قرار دهیم باز هم ظلم کرده‌ایم.

صفحات کتاب :
92
کنگره :
‫‬‮‭BP10/5‫‬‮‭/م6ب9013 1397
دیویی :
297/08
کتابشناسی ملی :
5157140
شابک :
978-600-7747-08-7
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه عدالت از نظر علی علیه السلام