امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درآمدی بر دانش غریب القرآن

کتاب درآمدی بر دانش غریب القرآن نوشته محمد میرزایی و علی اکبر حبیبی مهر است. جزیره العرب بعد از گذشت قرن ها تطور و دگرگونی بر لغت سامی، شاهد شکل گیری و شکوفایی زبان عربی در اوج فصاحت و بلاغت گردید. این دوره درست همزمان با بعثت پیامبر خاتم (ص) و نزول قرآن به زبان عربی بود. تطورات و تحولات زبانی نشان می دهند نقطۀ ایستایی ندارند و همۀ زبان ها الزاماً به سوی تکامل نیستند، بلکه آسیب های زبانی گاه ممکن است برخی زبان ها را از دایرۀ وجود حذف کنند. زبان عربی فصیح عصر نزول نیز از این آسیب برکنار نبوده است.

دادوستدهای بیرونی و ضعف و قوت زبانی برخی از قبایل از یک سو، و گسترش جغرافیای اسلام و درآمیختگی این زبان با زبان های مسلمانان جدید از دیگر سو، به ابتذال این زبان منجر شد. اگر قرآن خصوصاً و تا حدودی احادیث نبوی و ائمۀ معصوم (ع)-به دلیل جواز نقل به معنا- نبود، نگارش و تکلمات آمیخته به عربی مسلمانان غیر عرب زبان و ارادۀ معانی جدید و بعضاً بی ربط از واژگان عربی، تا سر حد افول جدی از فصاحت و بلاغت عربی پیش می رفت.

در کتاب درآمدی بر دانش غریب القرآن سعی شده است ابتدا به تبیین مقدماتی دربارۀ غریب القرآن، تعریف منتخب و سیر نگارش های غریب القرآنی بپردازیم. آنگاه یکی از مهم ترین فرهنگ ها و معاجم جامع عربی عموماً و واژگان قرآنی خصوصاً را معرفی نماییم که به گواه دانشمندان، به لحاظ گستردگی، صحت، سترگی و میزان تسلط نویسندۀ آن به موضوع، تاج همۀ کتاب های لغت است.

گزیده کتاب درآمدی بر دانش غریب القرآن

بنیاد وحی بر زبان و ادبیات نهفته است و ماندگاری اسلام وام دار پیامی است که به صورت اعجاز بیانی یعنی قرآن تجلی نموده است. زبان و ادبیات هر ملت و امتی ترجمان فرهنگ و پایۀ اندیشه های والای آن است. لغت یکی از شاخه های گوناگون شناخت است و ریشه های عمیق تمدنی را پوشش می دهد و ظرفی است که هر ملتی، تراث، آداب، درخشش ها، زوایای گوناگون فرهنگی و تمدنی خودش را در آن به امانت می سپرد. لغت عربی یکی از لغات پویا و زندۀ دنیاست و این پویایی، در قدرت نهفتۀ آن و در تجدد و تطور و استیعاب است. واژۀ عربی چنان که در کلام واژه شناسان و واژه پژوهان آمده است، به مفهوم سخن فصیح، گویا و رساست.

کنگره :
‫‬‭BP82/3
دیویی :
‫‬‭297/13
کتابشناسی ملی :
7586140
شابک :
978-600-7044-55-1
صفحات کتاب :
172

کتاب های مشابه درآمدی بر دانش غریب القرآن