امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,400
نظر شما چیست؟

سیری در اصول طراحی موزه 

تالیف محیا چشمه نور، به اصول طراحی خانه تاریخ و نگارستان نظر، "موزه" پرداخته است. موزه، مرزی میان واقعیت، حقیقت و نتیجه آمیزش دو فضای نجیب و ظریف است.

موزه؛ نجابت تاریخ و ظرافت طراحی به زعامت فطرت انسانی است. جایی است که احوال پیشینیان در برابر آینه عبرت پسینیان قرار می گیرد. زمان در موزه، برای لحظاتی باز می ایستد تا آدمیان را به درنگ در نسبت میان خود با تاریخ برانگیزاند. تاریخ همواره به داوری در احوال انسان می نشیند اما در موزه، انسان به داوری در احوال تاریخ می نشیند. موزه؛ تجسد فصل ممیز است: انسان و اراده های انسانی.

در کتاب سیری در اصول طراحی موزه، به مراحل راه اندازی یک موزه استاندارد و شرح خدمات طرح تجهیز و معماری داخلی و موزه آرایی پرداخته شده و به انواع موزه ها و اصول طراحی عملکردی - ساختاری و اصول طراحی محیطی - ادراکی موزه ها اشاره شده است.

همه اشیایی که در موزه ها می بینیم تجسد احوالات، مطالبات و مراودات انسان ها هستند. گام های ما در موزه مانند گام های تاریخ "نرم و آهسته" است. اگر در بیرون از موزه همه چیز به "دیده" ما می آیند در موزه، چیزها به "دیدار" ما می آیند. اکنون فرصتی است تا فراست های قبلی و قلبی خود را برای فهمی دیگر از رابطه های کیفی عالم وجود به کار بندیم.

برای همین است که طراحی موزه در زمره خلاقانه ترین کنش های جهان معماری به حساب می آید. در کتاب سیری در اصول طراحی موزه، " شرط اول قدم آن است که" معمار، با تاریخ قرار ملاقاتی عاشقانه بگذارد و در آن جا با او به گفتگو بنشیند؛ چرا که معمار بر سر آن است که گر زدست برآید، خانه ای برای او بسازد و بپردازد. اگرچه درحد او نتواند اما می کوشد تا در شأن او چنین کند.

محیا چشمه نور، در کتاب سیری در اصول طراحی موزه کوشیده است تا سیری اجمالی در اصول طراحی معماری موزه داشته باشد. البته پیداست که از واژه هایی چون "مبانی" و "اصول"، معانی گوناگونی اراده شده است؛ بن و اساس حقیقی موجودات و به عبارتی، ماده اولیه پدیده ها، پایه و رکن، قاعده فقهی و عقلایی و... ، گاه از اصول همان معنایی اراده می شود که از "مبنا" بر می آید؛ در این صورت اصل و مبنا هر دو به یک معناست. اما "اصول" در نگرش دیگر، نه صرفاً ویژگی ها، خصایص و امکانات موضوع معماری، بلکه قواعدی است که می توان آن را نوعی دستورالعمل کلی و راهنمای عملی تدابیر معمار دانست.

در این صورت هندسه مفهومی، بیان اصول با مبانی متفاوت خواهد بود؛ به عبارت دیگر مبانی از "هست"ها سخن می گوید و اصول از "بایدها" سخن می راند. با مبانی از "چگونه چیزی هست" مطلع می شویم و با اصول از "چه چیزی باید باشد "آگاه می شویم.


صفحات کتاب :
250
کنگره :
NA6690‏‫‭‏‫‬‭
دیویی :
727/6
کتابشناسی ملی :
4384160
شابک :
978-600-8415-26-8
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه سیری در اصول طراحی موزه