دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه نویسی یک داستان زیبا

اسفند 1402 . سمانه خوش انگشت

برای خلاصه نویسی یک داستان زیبا از همان نقطه‌ای که داستان آغاز شده است شروع کنید و در همان جایی که به پایان می‌رسد تمام کنید. خلاصه‌ی خود را با توضیح راجع به نویسنده شروع کنید. سپس راجع به نام داستان توضیح مختصری بدهید و داستان آن را تعریف کنید. بعد به نقاط اصلی داستان اشاره کنید.

فهرست مطالب

داستان کوتاه جالب برای مدرسه

داستان کوتاه جالب برای مدرسه داستان های آموزنده ای هستند که می‌توان آن‌ها را در کلاس نیز برای همکلاسی‌ها خواند.

لاک پشت و پرنده

لاک پشتی زیر درختی خوابیده بود. روی آن درخت پرنده ای لانه داشت. لاک پشت با تمسخر به پرنده گفت: «چه خانه خرابی داری! از شاخه های شکسته ساخته شده است، حتی سقف ندارد. بحتی بدتر از همه این است که باید خودتان آن را بسازید. اما هملنطور که میبینی لاک من خانه من است و از لانه شما خیلی بهتر است.

پرنده جواب داد: “بله، خانه من از چوب های شکسته ساخته شده است، کهنه به نظر می رسد. اما من آن را ساختم و دوستش دارم.»

لاک پشت گفت: “میدانم که لانه تو مثل هر لانه دیگری خیلی کهنه است اما لانه من خیلی بهتر است. شما باید به لاک من حسادت کنید.

پرنده پاسخ داد: برعکس. «خانه من جایی امن برای خانواده و دوستانم است. اما لاک تو نمی تواند کسی غیر از خودت را در خود جای دهد. شاید خانه بهتری داشته باشید. اما من خانه بهتری دارم.» پرنده با خوشحالی گفت: یک خانه کوچک شلوغ بهتر از یک خانه بزرگ در تنهایی است.

خلاصه نویسی یک داستان زیبا کودکانه

خلاصه نویسی یک داستان برای کودکان را شاید بتوان یکی از دشوارترین نوع داستان نویسی در نظر گرفت؛ زیرا مخاطبان کودکانی هستند که قرار است هم پیام ها به آنها منتقل شود و هم برایشان لذت بخش باشد؛ خلاصه نویسی که باید با جملات ساده همراه و برای کودکان قابل فهم باشند، البته در عین اینکه چنین مشخصاتی را باید دارا باشند، باید جاذبه و کشش خاصی را نیز داشته باشند تا کودکان هم سخنان آموزنده بیاموزند و هم از شنیدن و خواندن این خلاصه ها لذت ببرند.

به همین دلیل خلاصه نویسی داستان کوتاه برای کودکان به ویژه داستانهایی که خود زبان دشوارتری دارند و وقتی قرار است برای کودکان خلاصه شوند باید به زبان ساده و کودکانه ای نوشته شوند.

داستان کوتاه کودکانه باد و خورشید

یک روز باد و خورشید سر اینکه کدامشان قویتر است باهم بحث میکردند. آخر سر تصمیم گرفتند باهم مسابقه بدهند تا ببینند کدام قوی تر است.

مردی داشت از آن حوالی رد میشد خورشید گفت: “بیا ببینیم کدام از یک ما میتواند کت این مرد را از تنش دربیاورد؟”

باد قبول کرد. اول قرار شد باد امتحان کند.

باد همه ی قدرتش را جمع کرد و وزید و وزید و وزید. اما مرد نه تنها کتش را درنیاورد، بلکه کتش را بیشتر به خودش پیچید.

بعد نوبت خورشید شد.

قدرتش را جمع کرد و شروع کردن به تابیدن.

خورشید انقدر تابید و آفتاب را پهن کرد روی زمین، تا مرد گرمش شد و کتش را درآورد.

خورشید در مسابقه برنده شد.

خلاصه یک داستان زیبا برای نوجوانان

نوجوانان هم مثل کودکان از شنیدن داستان لذت می برند. اما حتما می دانید که نوجوانان به دلیل کار با اینترنت، موبایل یا کامپیوتر یا به دلایل مختلف دیگر در این سن، بیشتر به داستان های کوتاه علاقه مند هستند و حوصله شنیدن داستان‌های بلند را ندارند.

به همین علت بهتر است داستان‌ها را تا می‌توان برای آن‌ها خلاصه کرد.

خلاصه یک داستان کوتاه با نام نویسنده

معرفی کتاب دختر شینا

 کتاب دختر شینا به روایت زندگی خانم قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی (به عبارت بهتر، سردار شهید حاج ستار همدانی) می پردازد. نویسنده کتاب دختر شینا، خانم بهناز ضرابی زاده می‌باشد و این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

برای خرید کتاب دختر شینا می توانید با مراجعه به سایت یا نرم افزار فراکتاب، آن را سفارش داده و از خواندن یکی از بهترین رمان ها لذت ببرید. دانلود رمان دختر شینا در نسخه الکترونیکی و نسخه صوتی در فراکتاب امکان پذیر است و شما می‌توانید آن را پس از خرید در نرم افزار فراکتاب مطالعه کنید و یا بشنوید.

50 تخفیف

دختر شینا

کتاب دختر شینا به روایت زندگی خانم قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی (به عبارت بهتر، سردار شهید حاج ستار همدانی) می پردازد. نویسن...
بهناز ضرابی زاده
نویسنده
مهرخ افضلی
گوینده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب قاشق چای‌خوری

هوشنگ مرادی کرمانی را ممکن است به دلیل داستان‌های بامزه‌ای که نوشته است، بشناسید. مثلا قصه‌های مجید که از تلویزیون هم پخش شد و محبوب شد. اما داستان‌های کوتاه او نیز، هر کدام دنیایی جذاب و منحصربه‌فرد دارند. دنیایی که آدم را می‌خنداند، به فکر فرو می‌برد و ذهن را درگیر می‌کند. به طوری که برای لحظاتی بتوانیم از ماجراهایی که دوروبرمان اتفاق می‌افتد، جدا شویم. کتاب قاشق چای‌خوری یکی از مجموعه داستان‌های کوتاه و دلنشین هوشنگ مرادی کرمانی است.

کتاب قاشق چای‌خوری، بصورت چاپی در فراکتاب موجود می باشد. شما می توانید با سفارش آن، از تخفیف برخوردار شوید.

هوشنگ مرادی کرمانی
نویسنده
معین
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

معرفی کتاب ناطور دشت

کتاب ناطور دشت (ناتور دشت)، از جمله مطرح‌‌ترین رمان‌‌های جی دی سلینجر نویسنده‌‌ی آمریکایی است. این رمان در سال ۱۹۵۱ میلادی به چاپ رسید.

برای خرید کتاب ناطور دشت، بصورت الکترونیک به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و بعد از خریداری از مطالعه آن لذت ببرید.

ناطور دشت

کتاب ناطور دشت (ناتور دشت)، از جمله مطرح ترین رمان های جی دی سلینجر نویسنده ی آمریکایی است. این رمان در سال ۱۹۵۱ میلادی به چاپ رسید. معرفی کتاب نا...
جی.دی سلینجر
نویسنده
متین کریمی
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب ناطور دشت

کتاب آبشوران

آبشوران ۱۲ داستان کوتاه از داستان‌های علی‌اشرف درویشیان، نویسنده صاحب‌سبک، پژوهشگر و فعال سیاسی ایرانی است. درویشیان در داستان‌هایش به حال و روز مردم پایین‌دست جامعه و فقر و سختی‌های زندگی آنها می‌پردازد. خانه ما، دو ماهی در نقلدان، بیالون، ماهی‌ها و غازها، باغچهٔ کوچک، بی، ننه جان چه شده؟، عمو بزرگه، بیماری، حمام، صلح و آب‌پاش نام داستان‌های این مجموعه‌اند. این داستان‌ها درواقع خاطراتی از نویسنده‌اند که در لباس داستان برای ما خواندنی‌تر شده‌اند. داستان‌هایی از دوران کودکی و نوجوانی درویشیان که همه در کرمانشاه و محله آبشوران می‌گذرند.

کتاب آبشوران، بصورت چاپی در فراکتاب موجود می باشد. شما می توانید با سفارش آن، از تخفیف برخوردار شوید.

چ‍ش‍م‍ه‌
ناشر
علی اشرف درویشیان
نویسنده
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب آبشوران

نمونه خلاصه نویسی داستان

داستان های پرکشش وقتی با قلمی شیرین و رسا همراه می شوند در خلق یک دنیای خیالی که مخاطبان می توانند خود را به جای شخصیت های داستان قرار دهند و در طی مدت خواندن خلاصه، در آن حال و هوا زندگی نمایند اتفاقی است که در دنیای کودکان و نوجوانان بسیار اتفاق می افتد. باید پذیرفت جذبه و کشش داستان عناصری هستند که مخاطب را با خود همراه می نمایند؛ بنابراین در خلال جملات و کلمات چنین زبانی، می توان هم از دردها گفت و هم از خوشی، هم  تلخی را کاست و هم پشت پرده شیرینی های ظاهری را عیان نمود.

چه بسیار درس‌ها و شورهایی که در قالب داستان و در دل آن ها منتقل می شوند و باورها و علایق مخاطبان را تغییر می دهند. در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده است که با داستان ها توانسته‌اند رفتار یک نسل را تحت کنترل درآورند.

داستان کوتاه زیبا و تاثیرگذار

برای داستان کوتاه، تعریف‌هایی ارائه شده است اما آنچه ادگار آلن‌پو درباره داستان کوتاه نوشته است، معمولا به عنوان یکی از تعاریف اصلی این نوع ادبی شناخته می‌شود.

داستان کوتاه (Short Story) داستانی است که می‌توان آن را در یک نشست کوتاه بین نیم ساعت تا دوساعت خواند. نویسنده‌ داستان کوتاه، باید روایتش را در متنی کوتاه بگنجاند، بنابراین برشی از یک زندگی را نشان می‌دهد. درحالیکه رمان‌نویس دستش در تعداد کلمات، پرداختن به حواشی و جزئیات باز است.

به‌هرحال، هنگامی که قرار است چند داستان کوتاه خوب فارسی را بخوانیم، هر توضیحی اضافه است و خواندن داستان‌ها، بهترین راه برای درک و کشف چیستی و چگونگی این پدیده ادبی است.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 8 میانگین: 2.4]
سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *