امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جندی مکلف

کتاب «جُندی مُکلف»، نوشته محسن صالحی‌خواه است که خاطرات اسارت سردار حسین اصغری (از محافظان سران سیاسی انقلاب در دهه شصت) را روایت می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتاب «جُندی مکلف»، انگیزه خود برای نگارش کتاب را این‌گونه بیان می‌کند: «با شنیدن یک خط از داستان زندگی حاج حسین اصغری، وسوسه شدم که خاطرات او را ثبت کنم. بخشی از زندگی یک محافظ که بیش از چهارسال با هویتی جعلی در اردوگاه‌های اسرا در خاک عراق زندگی کرد تا جان خود و اطلاعاتی که در ذهن داشت را حفظ کند. برای من که تا آن‌ روز فقط مخاطب کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس بودم، این داستان، یک مورد ویژه بود. برای همین با همه بی‌تجرگی‌ام تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.»

«جُندی مُکلف» اگرچه روایت‌گر برشی چهارساله از زندگی محافظ مدیران و شخصیت‌های کشور است، اما هیچ ورودی به حوزه سیاست ندارد. بخش‌های مربوط به حفاظت از شخصیت‌ها، صرفاً به اصل این کار می‌پردازد؛ نه تحلیل‌های سیاسی و تعریف و تمجید از مدیران یا گله‌گذاری از آنان.

گزیده کتاب جندی مکلف

نیمه جان ته گودال افتاده بود. حرف‌های فرمانده‌اش در گوشش زنگ می‌زد؛ اگر اسیر شدی چه؟ جلسات دولت و مجلس، ملاقات‌های نخست‌وزیر و دیدارهای امام در خانه کوچک جماران روی دور تند از جلوی چشمش گذشت. آن‌قدر اطلاعات داشت که استخبارات عراق برای به دست آوردنش، شیره جانش را هم بکشند.

فقط دعا می‌کرد که خونریزی دست‌ها و پاهای مجروحش، کارش را تمام کند. اگر کسی او را از بالای گودال می‌دید، با آن لباس‌های پاره‌پوره و خون‌آلود، شبیه یک جنازه بی‌نام و نشان بود، نه یکی از آن پاسدارهایی که محافظ مسئولین رده بالای جمهوری اسلامی بودند.

شابک :
9786008460442
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
267
کنگره :
‏‫DSR۱۶۲۹‭‬‭ /‮الف‬۶‏‫‬‭ص۲ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲‬
کتابشناسی ملی :
5088220

کتاب های مشابه جندی مکلف