کتاب شکست در بازی طولانی

نوید دروغین تغییر رژیم در خاورمیانه

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
135,000
10%
ت 121,500
نظر شما چیست؟

 

کتاب شکست در بازی طولانی به قلم فیلیپ گوردون، هماهنگ‌کننده اسبق کاخ سفید در امور خاورمیانه است. این کتاب نمونه های عینی از تلاش‌های امریکا در دخالت در کشورهای مختلف از ایران تا عراق و سوریه و ... را تشریح کرده است.
این کتاب در سال ۲۰۲۰ به زبان انگلیسی و توسط انتشارات سنت مارتین منتشر شده است و مترجم این کتاب بهنام حاجی زاده است.

در ادامه مطلب می خوانید:

معرفی کتاب شکست در بازی طولانی 

انقلاب اسلامی ایران ارائه‌‏دهندۀ گفتمان جدیدی در دورۀ معاصر بوده که بعد از گذشت چهار دهه، تأثیر این گفتمان در حوزۀ داخلی، منطقه‌‏ای و حتی جهانی به‏‌خوبی قابل مشاهده است. حجم انبوه آثار و منابعی که توسط پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد انقلاب اسلامی، جبهۀ مقاومت اسلامی و دفاع مقدس پدید آمده، نشان از اهمیت این گفتمان دارد. با وجود این، برای تبیین و معرفی این گفتمان راه طولانی در پیش است و جای خالی آثار متنوعی در تبیین آن مشهود است.
شکست در بازی طولانی دو اعتراف مهم دارد؛ اول، اعتراف به مداخله‌گری ایالات‌متحده در بقیه کشورها و دیگر، اعتراف به شکست این دخالت‌ها در منطقه غرب آسیا. گوردون در این کتاب به شکست ایده امریکایی در منطقه خاورمیانه اشاره می‌کند و پس از فهرست کردن موفقیت‌های امریکا در مداخله کشورهایی همچون آلمان، ژاپن، گرنادا، پاناما و...، سیاهه شکست‌هایش در غرب آسیا را مرور می‌کند. او علت شکست را روشی می‌بیند و معتقد است به جای روش‌های قهری، رویارویی نظامی و لشکرکشی باید از روش‌های جدید و جذاب‌تری همچون «تحریم اقتصادی، سد نفوذ، اضمحلال داخلی و تغییر نسل» بهره برد.
اهمیت این کتاب در ثبت تجربه‌های زیسته و تحلیل اشخاصی است که سال‌ها در عرصه سیاست مشغول فعالیت بوده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت چنین آثاری صرفاً به‌ دنبال تعریف خاطره و داستان نیستند، بلکه در حال به اشتراک‌گذاری تجربه ی خود با بقیه سیاستمداران هستند. این ویژگی مدام در کتاب حس می‌شود که اگر در فلان موقعیت تصمیم دیگری اتخاذ یا به روش دیگری برخورد می‌شد، ماجرا به گونه‌ای متفاوت پیش می‌رفت. 

نویسنده در این کتاب با پرداختن به سیاست ها و دخالت‌های آمریکا در تغییر رژیم کشورهایی چون عراق، سوریه، لیبی، ایران و... به تأثیرات این سیاستها و دخالتها در این کشورها و نتایج آن می‌پردازد. نویسنده که خود نزدیک به سه دهه در سمت‌های مختلفی چون هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه در مقام تحلیل‌گر و سیاست‌گذار در این سیاست‌ها نقش داشته و با اهداف سران ایالات متحده در سرنگونی نظام‌های سیاسی غیر همسو با منافع آمریکا موافق است، به نقد راهبردهای دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا در پیشبرد این سیاست‌ها می پردازد.

خلاصه کتاب شکست در بازی طولانی

گوردون در این کتاب به تکرار اشتباهات دولت آمریکا در غرب آسیا و اقدامات این کشور در راستای تغییر حکومت‌های منطقه در هفتاد سال گذشته پرداخته است. نویسنده، این اقدامات را ناموفق، همراه با شکست‌های فاجعه‌بار، هزینه‌های گزاف و پیامدهای ناخواسته دانسته است و سعی در یافتن چرایی عطش سیاست‌گذاران آمریکایی به تداوم این رویکرد دارد.
یکی از نکات مهم مورد اشاره در این کتاب، پیش‌بینی‌ناپذیری نتایج اقدامات برای تغییر حکومت در یک کشور است.

به نوشته نویسنده، بازیگران خارجی برای استقرار حکومت‌هایی به کلی جدید، نیاز به مجموعه‌ای از بازیگران داخلی دارند و تنها در صورتی این اصل صدق نمی‌کند که موضوع شکست کامل نظامی و نابودی اقتصادی در میان باشد، مانند نمونه‌های آلمان و ژاپن در جنگ جهانی. بنابراین بازیگران داخلی اهمیت بسیاری می‌یابند و همچنین فرایندهای داخلی پیچیده بوده و متغیرهای گوناگونی دخیل هستند. این پیچیدگی‌ها و متغیرها موجب می‌شود دخالت خارجی در هر نوعی، پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیر و غیرمنتظره به همراه داشته باشد که اهداف اولیه کشور مداخله‌کننده را به حاشیه می‌برد. نویسنده کتاب «شکست در بازی طولانی» برای پشتیبانی از استدلال خود، تحلیلی با جزئیات از برخی تحولات و سناریوهای کلیدی ارائه می‌کند. او از مباحثات درونی دولت اوباما در زمان انقلاب مصر و سقوط حسنی مبارک، بمباران لیبی و سیاست آمریکا در قبال سوریه اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

دانلود کتاب شکست در بازی طولانی

پی دی اف کتاب شکست در بازی طولانی منتشر نشده است، اما علاقه مندان، می توانند به سایت یا نرم افزار فراکتاب مراجعه فرمایند و نسخه چاپی این کتاب را سفارش داده و از خواندن آن لذت ببرند.

برشی از کتاب شکست در بازی طولانی 

مهمترین پیامد غیر مستقیم مداخله در لیبی بحران اخلاقی فاجعه آمیزی بود که به وجود آورد. ایالات متحده و ناتو  قدرتمندترین ارتش های جهان  حاضر شدند تا از شورشی مسلحانه در لیبی حمایت کنند، آن هم درست پس از آن که در مصر طرف معترضان انقلابی را گرفتند، همین امر نیز لاجرم انقلاب در نقاط دیگر را تشویق کرد. وقتی رهبران غرب، آشکارا ابراز امیدواری کردند که شاید لیبی سرمشقی برای سوریه بشود، ظرف چند روز پس از مرگ قذافی، معترضان در شهر حمص سوریه یکصدا گفتند: " کار قذافی تمام شده. حالا نوبت توست بشار" گرچه بسیاری از طرفداران مداخله می گویند که تنبیه وحتی سرنگونی قذافی لازم بود تا بقیه ی دیکتاتور ها بترسند و علیه گروه های اپوزوسیون انقلابی خود دست به خشونت نزنند، مداخله در لیبی فقط این گروه ها راتشویق کرد تا خشونت را به سطح بالاتری برسانند که به باور آنان کشورهای دیگر را وادار به مداخله می کرد، از طرفی نیز باعث شد تا سایر دیکتاتورها مصمم بشوند تا هر کاری که لازم است برای در هم شکستن مقاومت انجام بدهند. در سوریه که رژیم اسد و حامیانش در مسکو و تهران مصمم بودند تا نگذارند اتفاقی شبیه لیبی رخ بدهد، پیامدهای ویرانگر این ماجرا رخدادهای ناگوار لیبی را به حاشیه راند.

فلیپ گوردون

فیلیپ گوردون کارشناس ارشد در حوزه روابط بین‌الملل و دیپلمات آمریکایی است. گوردون ۵۹ ساله، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اوهایو و مدارک کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه جانز هاپکینز دریافت کرده است. وی در دولت اوباما دستیار ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه بود که مسئولیت ارتباط و هماهنگی میان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی را در موضوعات مختلف خاورمیانه از جمله برنامه هسته‌ای ایران بر عهده داشت.

دانلود کتاب شکست در بازی طولانی 

پی دی اف رایگان کتاب شکست در بازی طولانی منتشر نشده است، اما علاقه مندان می توانند به سایت فراکتاب مراجعه و این کتاب را سفارش و دریافت کنند.

خرید کتاب شکست در بازی طولانی

نسخه چاپی این کتاب در فراکتاب با تخفیف ویژه در دسترس شماست.

کتاب شکست در بازی طولانی

مشخصات کتاب شکست در بازی طولانی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات
ناشر: ایران
نویسنده: شکست در بازی طولانی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 224
قالب: چاپی با تخفیف ویژه
صفحات کتاب :
320
شابک :
9786225206519

کتاب های مشابه شکست در بازی طولانی