نظر شما چیست؟


کتاب خود خدا توسط سید محمد حسین راجی و محسن فوجی گردآوری شده و انتشارات معارف آن را چاپ و روانه بازار کتاب کرده است. در این کتاب خاطرات مردم از نگاه اندیشمندان بزرگ جهان در دوران پهلوی اول جمع آوری شده است!

معرفی کتاب خود خدا

آیا تا بحال آرزو نکرده بودید، کاش کسانی جمع می‌شدند و خاطرات مردم در دوران پهلوی را جمع آوری می‌کردند؟ خصوصا در این دوران که به طرز عجیب و غریبی و به طور گسترده پهلوی را تطهیر می کنند و چهره قداست به آن می دهند.
در این کتاب خاطرات مردم از نگاه اندیشمندان بزرگ جهان در دوران پهلوی جمع آوری شده است!
و حقایق محرمانه ای درباره دوران پهلوی را بیان و رازهایی از دوران پهلوی که نمی‌خواهند بدانید! را به شما می گوید! نه زبان یک فرد انقلابی که از زبان مورخان خارجی و بعضا خودشان!!
در قسمتی از کتاب می خوانیم:
دکتر آرتور میلسپو، اقتصاددان آمریکایی و مسؤل امور مالی ایران می نویسد: رضا شاه در سال های آخر سلطنتش چنین می نمود که نسبت به قدرت، حالت جنون پیدا کرده است. یکی از چاپلوسان پس از آن که اقدامات حیرت انگیز شاه را یادآوری کرد، افزود: «اعلی حضرتا! شما بسیار مقتدرید؛ شما سایه ی خدا هستید.» می گویند رضا شاه لحظه ای به فکر فرو رفت و سپس با لحن جدی گفت: «شاید خود خدا باشم!»

کتاب خود خدا

خلاصه کتاب خود خدا

کتاب خود خدا با تکیه برمنابع خارجی دوران رضاشاه را روایت می کند.
 
این کتاب به خواننده کمک می کند به درک درستی از وضعیت دوران پهلوی دست یابد.
نویسندگان این کتاب، برای تدوین آن از میان ده‌ها کتاب معتبر لاتین، مستندات و روایت های متقن تاریخی را استخراج و تبدیل به این کتاب ۳۶۷ صفحه‌ای کرده اند.
کتاب خود خدا شامل هفت بخش بوده که هر بخش شامل زیرمجموعه هایی می باشد. این بخش ها شامل موارد زیر است:
 ۱.اقتصاد، معیشت و عدالت
۲.برخورداری های عمومی
۳.آزادی
۴.ظلم رضا خانی
۵.دین و معنویت
۶.بیگانگان، حکومت و مردم
۷.شخصیت رضا شاه
رویکرد کتاب خود خدا برای انعکاس درست احوالات پهلوی، این بوده است که کتب ذی نفوذان در دربار و دولت ایرانِ دوره پهلوی، یا نمایندگان دولت‌های خارجی در ایرانِ زمان پهلوی و یا اساتید غیرهمسو با جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. از جمله افرادی که راویان این کتاب هستند، می‌توان به یرواند آبراهامیان، محمدعلی همایون کاتوزیان، کریستین دلانوآ، محمد قلی مجد، نیکی آرکدی، ویلیام داگلاس و باری روبین اشاره کرد. کاملا مبرهن و آشکار است که چنین افرادی هیچ‌گونه وابستگی به جمهوری اسلامی نداشته‌ و کتب خود را در خارج از ایران و برای مخاطبان خارجی خود و به زبان غیر فارسی چاپ کرده‌اند و نویسندگان کتاب خود خدا آن ها را به زبان فارسی ترجمه کرده و آدرس ترجمه ها و کتاب ها را نیز داده اند، یعنی دارای منبع معتبر می باشد.

کتاب خود خدا

برشی از متن کتاب خود خدا

محمد قلی مجد، مدرس مرکز خاورمیانه دانشگاه پنسیلوانیا، در کتاب «رضا شاه و بریتانیا» می نوسد: 
دستمزدها فقط کفاف بخور و نمیر مردم را می دهد و یک کارگر معمولی روزانه 4 تا 10 ریال یا به طور متوسط 8 ریال بیشتر دستمزد ندارد. صرف نظر از نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی، با یک ریال فقط می توان یک قرص نان سفید خرید. به عبارت دیگر یک کارگر باید 3 تا 7 ریال بابت غذای روزانه اش بپردازد،بنابراین می بینید که این دستمزد ها حتی کفاف تامین غذای یک خانواده را هم نمی دهد، برای همین اکثر کارگران، رژیم گرسنگی دارند که شامل چای، نان محلی (نه سفید)، پنیر و پیاز، گاهی اوقات مقداری سبزی و انگور و به ندرت برنج و گوشت ارزان قیمت است، حتی پولی برای خرید لباس کافی یا داشتن رویاهای تجملاتی، چون تحصیل فرزندان، نمی ماند. گاه همسر یا همسران یک کارگر، به همراه بچه ها کار می کنند تا خانواده درآمد بیشتری داشته باشد و سطح زندگی قدری بالاتر رود.

 حجت الاسلام راجی

سید محمد حسین راجی، استاد حوزه دانشگاه و مدیر اندیشکده راهبردی سعدا می باشد. ایشان مولف کتاب هستند که قلب مقام معظم رهبری را شاد کرد، یعنی صعود چهل ساله. همچنین مولف کتاب هایی چون گام تمدن ساز و انتخابات تکرار یا تغییر, خود خدا، خدازاده و... می باشند.
یکی از ویژگی های حجه الاسلام راجی این است که در تدوین کتابهای تاریخی «مبتکرانه» عمل می کند. زحمت اخیر ایشان و اندیشکده سعدا در تدوین مجموعه دو جلدی "خود خدا" و "خدازاده" نیز در همین چارچوب است.

مجموعه دو جلدی «خود خدا» و «خدازاده» که درباره ی رضا شاه و پسرش است، در واقع جمع آوری مطالب و تحلیلهای نویسندگان و مورخان خارجی درباره رژیم پهلوی است که برای علاقه مندان به حوزه تاریخ و سیاست بسیار ارزشمند است. نکته مهم اینکه متن انگلیسی آن مطالب نیز عینا در کتاب آورده شدهاست.

خرید کتاب خود خدا

این کتاب را در فراکتاب با تخفیف دریافت کنید.

کتاب خود خدا

مشخصات کتاب خود خدا را در جدول  زیر مشاهده می کنید:

مشخصات
ناشر: دفتر نشر معارف
نویسنده: سید محمد حسین راجی و محسن فوجی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 367
موضوع: خاطراتی پر جاذبه از رضاشاه پهلوی در نگاه نویسندگان و اندیشمندان خارجی
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
367
دیویی :
955/082
شابک :
9786004415187
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه خود خدا