امتیاز
5 / 0.0
مشاهده نمونه
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 99,525
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
480,000
10%
ت 432,000
نظر شما چیست؟

دوره ۵ جلدی کتاب معلم معارف کاربردی (برترین آرزو)، اثر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی در موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

معرفی مجموعه کتاب معلم معارف کاربردی (برترین آرزو)

مجموعه کتاب‌های معارف کاربردی، بر اساس نظام فکری‌توحیدی اسلام و امتداد تربیتی و آموزشیِ آن شکل گرفته است. این مجموعه تلاش می‌کند تا فراگیران، تصویری صادق، جامع و دقیق از واقعیت‌ها به دست آورند و بتوانند با تقویت توان عقلانی و استدلالی، زمینهٔ تمایلات و کُنش‌های خود را تنظیم کنند. هدف دیگر این مباحث، ایمن‌سازی جوانان و نوجوانان مسلمان در برابر هجوم شبهات معاصر است. هرچند شبهات معاصر، ریشه در شبهات پیشین دارد؛ اما طرز پاسخ‌گویی به آن، شیوهٔ بیان جدیدی را می‌طلبد و صرفاً مطالعهٔ کتاب‌های اعتقادی حوزه و حتی کتب فلسفی چون بدایة الحکمه و نهایة الحکمه توان پاسخ‌گویی به این شبهات را فراهم نمی‌کند؛ پس به اقتضای ضرورت، کتاب‌های جدیدی تدوین و تولید شده است.

در نگارش کتاب آموزشی دورهٔ معارف کاربردی، تلاش شده است که شروط کتاب آموزشی رعایت شود؛ مطالب به‌صورت درس‌به‌درس با ترتیب منطقی و زبان سادهٔ آموزشی تدوین گردیده و برای فهم یک مطلب، به مطالب بعدی کتاب یا توضیحات کتاب دیگری نیاز نیست. سطح جلدهای کتاب نیز متفاوت تنظیم شده است. جلدهای اول آسان‌تر و به‌ترتیب جلدهای بعدی سخت‌تر خواهد شد.

خلاصه کتاب معلم معارف کاربردی (برترین آرزو)

دورۀ اخیر، اوج هجوم فکری و فرهنگی باطل علیه حق و تقابل  ایمان و کفر است. شبهات، مغالطات و آموزه های غیرالهی، در  حوزۀ عقا ید، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی از هر سو بر ذهن و فکر  جوانان و نوجوانان مسلمان فرومی ریزد. شرایط موجود و لزوم مقاومت  در جبهۀ حق و نبرد فکری و فرهنگی با باطل، ضرورت عرضۀ نظام فکری صحیحِ الهی و آسان سازی آموزش آن را دوچندان کرده  است. از این رو نیاز به تولید محتوا و قالب های جدید برای انتقال این معارف بیشتر و بیشتر احساس می شود. 
بر این اساس مؤسسۀ جوانان آستان قدس رضوی که رسالت  خود را خدمت گزاری در عرصۀ تربیت نسل نوجوان و جوان تعریف  کرده است، تولید محتوای آموزشی-معارفی برای نوجوانان و جوانان را در دستور کار خود قرار داده و برگزاری دوره های آموزشی معارف را در قالب های گوناگون آغاز کرد. در این راستا، سلسله کتاب هایی با عنوان «برترین آرزو» تولید شد.

کتاب معلم معارف شناسی

جلد اول این دورۀ آموزشی، بر اساس چند هدف مهم و بنیادین زیر، تنظیم شده است.
1. تعریف و ضرورت اصول عقاید
2. آشنایی با اصطلاحاتی در زمینۀ معرفت و شناخت
3. پاسخ به شبهات شکّاکیت و حس گرایان
و...

کتاب معلم معارف کاربردی انسان شناسی

انسان شناسی جلد دوم مجموعه برترین آرزو می‌باشد.
در روایات اشاره شده است راه تصور و شناخت عالم مجردات، شناخت نفس خود انسان است. شاهد آن، سخن امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند: «من عَرَفَ نفسَه عَرَفَ رَبَّه»  (هرکس نفسش را بشناسد پروردگارش را می شناسد). 
نویسنده در این این جلد نگاهی کلی به عالم هستی دارد و نشان می دهد که عالم هستی در همین عالم حس و ماده منحصر نیست.  همچنین در ضمن آن، مباحث تأثیرگذاری مطرح می شود که از نظر  تحول روحی و عملی انسان ها بسیار مفید خواهد بود. 

کتاب معلم معارف خداشناسی

جلد سوم مجموعۀ معارف کاربردی در ارتباط با مبحث خداشناسی است. این مبحث از یازده درس تشکیل شده است و حجم درس‌های آن نسبت به جلد اول و دوم مقداری مفصل‌تر است زیرا فرض بر این است که مخاطب، قسمت‌هایی از این مجموعه را آموخته و برای بحث‌های طولانی‌تر آمادگی دارد.

کتاب معلم راهنما شناسی

جلد چهارم از مجموعه معارف کاربردی، کتاب راهنماشناسی است. در فضای متعارف کتاب‌های عقاید و کلام بعد از مبحث «توحید» مباحث «نبوت و امامت» مطرح می‌شود اما در این مجموعه ترتیب مباحث تغییر کرده است. به این صورت که بعد از مسئلۀ «توحید» یک جلد مباحث راهنماشناسی قرار داده شده است و در آن نبوت و و وصایت و امامت عامه یا به تعبیری شئون انسان کامل معصوم بررسی می‌شود. جلد بعد مباحث مربوط به نبوت خاصه و جلد ششم هم مباحث وصایت و امامت خاصه است.

کتاب معلم معاد شناسی

مبحث معاد، از آن دست مباحثی است که پیچیدگی ها و ظرایف فراوانی دارد. نسل جوان، پرسش های بسیاری را در مورد مرگ، برزخ، قیامت و... مطرح می کند.
این مفاهیم به دلیل دشواری های فراوان، به درستی و تمامی تبیین نشده است و تحقق این امر به تقریر دقیق و عالمانۀ پیام حقیقی کتاب و سنت نیاز دارد.
جلد چهارم سعی در انجام این مهم دارد.

برشی از متن کتاب معلم معارف کاربردی (برترین آرزو)

بخشی از متن کتاب معلم معرفت شناسی
عده‌ای معتقدند که انسان هیچ‌گاه نمی‌تواند معرفت یقینی کسب کند. این نگاه، همان نگاه شکاکیت و یا گرایش‌های سوفسطایی است که عملاً میگوید: «شناخت ممکن نیست». این تفکر، اعتقاد قلبی بسیاری از دانش‌آموزان است. هرچند این سخن‌را صریحاً به زبان نمی‌آورند، اما به دلیل وجود افکار ضدونقیض در  جامعه و ناتوانی از حل مسائل به این شبهه دچار هستند. به همین جهت وقتی وارد بحث می‌شوند و مطالبی را می‌شنوند، می‌گویند که این ها نظر شماست و قابل احترام است و اگر به آن‌ها گفته شود که این دیدگاه حق است، خواهند گفت: «حق قابل اثبات نیست!». این بدان معناست که جوان و نوجوان ما ناخودآ گاه مبانی سوفسطایی را پذیرفته و امکان شناخت را انکار کرده است. بسیاری از گرایش‌های پلورالیسمی که طبق آن «تمام افکار محترمند و بایدبه تفکرات و گرایشهای همگان احترام گذاشت»، ریشه در همین مباحث معرفتشناسی دارد. 
بخشی از متن کتاب معاد شناسی
این که در یک «آن» تمام تعلقات گرفته شود بسیار شکننده است. آدم در یک لحظه به خودش نگاه می کند و می بیند هیچ چیز ندارد. اگر آماده نباشد، این تجربه بسیار دردناک است؛ اما اگر تعلقات کم شده باشد و انسان آهسته آهسته خودش را آماده کرده باشد، در آن لحظات آن قدر دچار سختی و رنج و عذاب نخواهد شد. 
این فرق سفر اختیاری با سفر اضطراری است. مرگ و قیامت مؤمن از دیگر انسان ها، با درد و رنج کمتری همراه است. البته یک جا برای مؤمن هم، خیلی دردناک است و آن وقتی است که می خواهند وجودش را بگیرند؛ یعنی باید اعتراف به توحید ذاتی بکند.

معارف کاربردی وکیلی

کتاب معارف کاربردی وکیلی، همان کتاب معلم معارف کاربردی دارای پنج جلد می‌باشد که توسط آقای محمد حسین وکیلی نوشته شده است.

کتاب معلم خداشناسی

جلد سوم مجموعه برترین آرزو می‌باشد.

برشی از متن کتاب معلم خداشناسی

گاه ممکن است برهان نظم را در مواضعی جاری کنیم که اصلاً هدفی در کار نباشد. در حکمت «لعب» را عملی که فاقد هدف است تعریف کرده اند. مثلاً اگر وارد اتاقی شدیم و مشاهده کردیم که با آجرها، خانه ای کوچک و کودکانه ساخته شده است متوجه می شویم که کودکی این خانه را ساخته است؛ چون این ترکیب نیازمند عامل بیرونی آگاه است و به حسب شرایط، غرض بزرگسالان نیز به انجام آن تعلّق نمی گیرد. اما آیا الزاماً این ترکیب هدفمند نیز هست؟ چنین لزومی وجود ندارد و چه بسا این ترکیب صرفاً لعب و بازی بوده و هدفمند نباشد. بنابراین هدفمندی جزء حد وسط این است استدلال نیست و با دقت نمی توانیم نظم را به هدفمندی تعریف نماییم. 

کتاب برترین آرزو

عنوان اصلی و روتین کتاب معلم معارف کاربردی «برترین آرزو» می باشد.

کتابهای معرفتی

کتاب های برترین آرزو جزء دسته ی کتاب های معرفی قرار دارد و توانسته مطالب را به خوبی برای مخاطب بیان کند.

کتابهای اعتقادی برای نوجوانان

از سری کتاب های اعتقادی برای نوجوانان، می توان به مجموعه کتاب معلم معارف کاربردی و یا همان برترین آرزو اشاره کرد.

کتاب نور خدا بینهایت

کتاب بی نهایت از سری کتاب های محمد حسین وکیلی می‌باشد با مباحث اعتقادی مشابه کتاب معلم معارف کاربردی.

بهترین کتابهای اعتقادی

کتاب های محمد حسین وکیلی جزء بهترین کتاب های اعتقادی برای نوجوانان به شمار می‌رود.

موسسه جوانان آستان قدس

موسسه جوانان آستان‌قدس‌رضوی به‌عنوان مرکز رشد و تعالی فکری جوانان در آستان مقدس و نورانی امام رئوف علیه‌السلام، در جهت توانمندسازی گروه‌هایِ مرجع مرتبط با نوجوان و جوان، برای اولین بار در کشور، اقدام به برگزاری دوره جامع اصول و شیوه های تعامل با نوجوان پر چالش دهه هشتادی می‌نماید.

پی دی اف سه جلدی بینهایت رایگان

ناشر محترم پی دی اف سه جلد کتاب بی نهایت را رایگان در اختیار عموم قرار نداده است. بدیهی است دانلود رایگان آن تضییع حق نویسنده و ناشر می‌باشد. می توانید با صرف هزینه ی اندک آن را از طریق نرم‌افزار فراکتاب دانلود کرده و در کتابخوان به مطالعه آن بپردازید.

دانلود کتاب های محمد حسن وکیلی

امکان بعضی از کتاب های محمد حسین وکیلی چون کتاب معلم معارف کاربردی، محی الدین، ریسمان محبت، غیرت حسینی و عفت زینبی، دارالشفا و ... در نرم‌افزار فراکتاب فراهم است. پس از دانلود می توانید آن ها را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب های محمد حسن وکیلی

مشخصات مجموعه کتاب معلم معارف کاربردی (5 جلدی) در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 1494
موضوع: اعتقادی
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
1494
کنگره :
‫‭BP222‬‬
دیویی :
297/42
شابک :
9786227281064
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه معلم معارف کاربردی (5 جلدی)