امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب یزله بر دجله

کتاب یزله بر دجله، اثر جعفر الهایی، نرگس لقمانیان و فاطمه ملکی، ‌شامل روایت‌های از مردم عراق درباره شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس است.

در کتاب یزله در دجله می‌توانید بخشی از خاطرات مردم عراق را بخوانید که ایام شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نوشته‌اند. وقتی که حاج قاسم سلیمانی، در طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، پیکر ایشان به ایران منتقل شد و در شهرهای اهواز، مشهد، قم، تهران و کرمان تشییع شد. مردم بسیاری در این مراسم شرکت کردند. اما جمع‌آوری و انتشار خاطره‌ها و لحظه‌های خبر شهادت، عزاداری، راهپیمایی، تشییع و... از کار‌های رسانه‌ای است. این کار هم به آثار هنری و اندیشه‌ای مدد می‌رساند و هم به عنوان سندی برای آینده و نسل‌های بعد به حساب می‌آید.این نوع خاطره‌نگاری غالباً در میان مجموعه‌های تاریخ‌نگاری مهجور مانده است و به همین دلیل، اهمیت جمع‌آوری روایت‌های مردمی دوچندان می‌شود.

گزیده کتاب یزله در دجله

خارج از فرودگاه المثنی، نشسته بودیم توی ماشین و منتظر اوامر بودیم. جمعیت کم کم زیاد می شد. دوستان و اقوام می آمدند و از زمان تشییع و اوضاع و حرف های راست و دروغ باخبر می شدند و می رفتند. 

خبر تشییع را که دادند، به همه اعلام کردیم و خیلی ها را متفرق کردیم. فقط تعدادی از بچه ها آنجا ماندند. چون فرودگاه نظامی بود، خیالمان راحت بود. دوستم پیشنهاد کرد شب برویم خانه اش. تا صبح خواب به چشممان نیامد، با اینکه از صبح زود بیدار شده بودیم و خستگی فکری و ذهنی درگیرمان کرده بود. دربارە چگونگی ترور صحبت کردیم. هرکس نظری داد. شب را با تحلیل و گریه سپری کردیم. 

شابک :
978-622-7629-00-2
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
182
کنگره :
DSR1668‬
دیویی :
955/0844092‬
کتابشناسی ملی :
7424932

کتاب های مشابه یزله بر دجله