امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی (جلد دوم)

کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی (جلد دوم) به کوشش دکتر یدالله حاجی‌زاده تنظیم و تدوین شده که درباره زندگانی معصومین از امیرالمؤمنین تا شهادت امام حسین (ع)  است و توسط نشر معارف منتشر شده است. پاسخ گویی به مهمترین پرسش ها در عرصه تاریخ به خصوص صدر اسلام یکی از ضروری ترین کارهاست. گروه پژوهش تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با اهداف اولویت، سودمندی و عمومیت، بر آن شدند که مهمترین پرسش ها و پاسخ های تاریخی که در برنامه «پرسمان تاریخی» رادیو معارف عنوان شده و پاسخ های علمی و مستند کارشناس محترم برنامه جناب حجت الاسلام و المسلیمن مهدی پیشوایی را سامان داده و آن را در سه جلد تدوین و تنظیم نموده و چاپ کنند.


در پاسخ به سوال های تاریخ باید به اصل «تدریج» توجه نمود. نمی توان تمام زوایای پنهان تاریخ ر ا با یک یا دو پرسش پاسخ داد و تبیین کرد. آنچه مهم است علت یابی و ریشه یابی برخی پرسش هاست. در طی این علت یابی و ریشه شناسی چه بسا میان آن ها نظام طولی و هرمی ای کشف شود به طوری که شاید همه پرسش ها معلول یک یا دو یا چند مسئله ناشناخته باشد که در رأس آن هرم و نظم طولی قرار دارند. در این صورت اگر به پرسش های رتبه اول پاسخ داده شود نوبت به سوال های رتبه های بعدی نمی رسد.

 

در این کتاب تمام کوشش و توان صرف شده تا بر اساس همین اصل پرسش هایی اساسی و در رتبه اول جمع آوری شود تا مخاطب به پاسخ بیشترین سوال هایش برسد. بیش از این جلد اول این مجموعه با یکصد و هشتاد پرسش تاریخی در عرصه تاریخ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و پاسخ آن چاپ شده بود و هم اینک جلد دوم آن با 211 پرسش و پاسخ درباره زندگانی معصومین از امیرالمومنین (ع) تا شهادت امام حسین (ع) جمع آوری و تنظیم شده است.

گزیده کتاب پرسش ها و پاسخ های تاریخی (جلد دوم)


۲۵. چه کسی شورای شش نفره را پیشنهاد داد و آن ها چگونه انتخاب شدند؟ واکنش امام علی چه بود؟ شورای شش نفره به دستور و پیشنهاد عمر بن خطاب، خلیفه دوم تشکیل شد. عمر زمانی که به دست ابولوءلوء زخمی شد احساس کرد از دنیا خواهد رفت،۶ نفر را معرفی کرد و دستور داد بعد از مرگش این شش نفر دور هم جمع شوند و یک نفر را از بین خودشان به عنوان خلیفه انتخاب کنند. ...

کنگره :
‏‫‭‭‭‬‭BP14‏‫‭‭‭‭‬/پ86پ4 1397‬
دیویی :
‏‫‬‭297/912
کتابشناسی ملی :
5485946
شابک :
978-964-531-743-8
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه پرسش ها و پاسخ های تاریخی (جلد دوم)