امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 140,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ اسلام

کتاب تاریخ اسلام، پژوهشی در زمینه مسایل تاریخی شکل گرفته از زمان تشکیل سقیفه بنی‌ساعده تا شکل‌گیری واقعه کربلا است. در این نوشتار تحلیلی از دو مقوله خلافت و ولایت در زمینه مسایل مربوط به حکومت اسلامی از بعد از رحلت رسول خدا(ص) ارایه شده و وجوه تمایز این دو تفکر و تأثیر آن در شکل‌گیری نهاد قدرت از دیدگاه شیعه و اهل‌سنت، مورد تجزیه و تحلیل تاریخی قرار گرفته است.

نویسنده در همین زمینه به اختلاف نظر بین مسلمانان در زمینه چگونگی نصب یا انتخاب حاکم و نیز مردمی بودن یا الهی بودن حکومت از دیدگاه آنان اشاره نموده و ویژگی‌های حکومت در دین اسلام در دوران خلافت خلفای سه‌گانه، دوران حکومت امام علی(ع)، دوران امامت امام حسن مجتبی(ع)، دوران امامت امام حسین(ع) و حوادث مهم دوران هر یک از آنان را مورد بحث و بررسی تاریخی قرار داده است. نویسنده همچنین به برخی از مهمترین فعالیت‌ها و تحولات صورت گرفته توسط خلفا و امامان شیعه اشاره نموده و تفاوت نوع نگاه به حکومت و رهبری را از این دو منظر بررسی نموده است.

گزیده کتاب تاریخ اسلام

به دلیل اهمیت و جایگاه ولایت امت و به لحاظ ضرورت تداوم راه پیامبر( پس از درگذشت ایشان ) حضرت از همان سال های آغازین بعثت تا پایان عمر، به امر و اراده الهی ، در مناسبتهای مختلف و در فواصل زمانی متعدد- چه در مکه و چه در مدینه - مسئله "امامت" و جانشینی خود را مطرح می کرد و از سویی توجه مسلمانان را بدین امر خطیر و لزوم فردی بایسته برای تصدی آن جلب می کرد و برمنصوص بودن جانشین خود تأکید می ورزید.

صفحات کتاب :
504
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭BP14‏‫‬‭‬‮‭/پ86ت23 1393
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭297/912
کتابشناسی ملی :
3544739
شابک :
978-964-531-713-1‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه تاریخ اسلام (جلد دوم)