امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ اسلام (جلد اول)

کتاب تاریخ اسلام (جلد اول) توسط مهدی پیشوایی نوشته شده است. تاریخ در پیوند با زمان و انسان معنا می یابد و حتی تأثیر تاریخ و گذر زمان نه تنها در یک فرد که در ملت ها و نژادها روشن است. باید اندیشید و در نهایت به داوری نشست. نویسنده با همین اندیشه، می خواهد دفتر قطور تاریخ را به رویمان بگشاید و از اسلام بنویسد. وی این مجموعه را در پنج بخش اصلی و شانزده فصل تدوین کرده است و می کوشد تا برای هر یک از حوادث عصر نبوی، منابع جداگانه و متنوعی بیاورد. همچنین با بیان شواهد قرآنی و حدیثی، حوادث را از شکل گزارش صرف بیرون آورده و به تحلیل و بررسی مناسب برخی از آن ها پرداخته و به شبهه های مربوط به هر موضوع نیز توجه کرده است.

مهم ترین عنوان های مطالب کتاب عبارتند از: جزیرة العرب (موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و تمدنی)، صفات و روحیات عرب، ادیان و مذاهب در شبه جزیره عربستان و اطراف آن، محمد صلی الله علیه و آله از تولد تا بعثت، کودکی و نوجوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، جوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، از بعثت تا هجرت، دعوت علنی و آغاز مخالفت ها، پی آمدهای مخالفت قریش و اقدامات آنان، همسران پیامبر، اقدامات اساسی پیامبر اسلام در مدینه، تشکیل نیروهای رزمی اسلام و از دعوت جهانی تا رحلت پیامبر اسلام.

گزیده کتاب تاریخ اسلام (جلد اول)

نوزاد آمنه پس از نخستین روزهای تولد که از شیر مادر استفاده کرد مدت کوتاهی ثویبه کنیز آزاد شده ابولهب او را شیر داد. آن گاه طبق عادت عرب او را به دایه ای به نام حلیمه سعدیه از قبیله بنی سعدبن بکرسپردندکه در بادیه زندگی می کرد. حلیمه دو سال او را شیر داد و تا پنج سالگی نگهداری کردو سپس به خانواده اش تحویل داد. گویا انگیزه سپردن کودک به دایه بادیه نشین، پرورش در هوای پاک صحرا و دوری از خطر بیماری «وبا» در شهر مکه بوده است. یادگیری زبان فصیح و اصیل عربی در میان قبایل بادیه نشین انگیزه دیگری است که از سوی برخی از مورخین معاصر عنوان شده است. جمله ای از پیامبر اکرم (ص) با اشاره به این موضوع نقل شده است که شاید شاهد این انگیزه باشد:

من از همه شما فصیح ترم، چه، هم قرشی هستم و هم در میان قبیله بنی سعد بن بکر شیر خورده ام.

سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
344
کنگره :
‏‫‬‭‭‬‭BP14‏‫‬‭‭‬‭/پ86ت2 1396
دیویی :
‏‫‬‭‭‬‭297/912
کتابشناسی ملی :
5346954
شابک :
978-964-7030-55-7

کتاب های مشابه تاریخ اسلام (جلد اول)