کتاب درس نامه شناخت بهائیت pdf

مجموعه مباحثی پیرامون تاریخ و عقاید بهائیت به همراه بررسی چالش های آن با اسلام

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درس نامه شناخت بهائیت

کتاب درس نامه شناخت بهائیت با هدف ارائه یک اثر تحقیقی برای علاقمندان به موضوع بهائیت نگاشته شده است از آنجا که نویسنده کتاب، مشتاق ترویج فرهنگ تولید آثار پژوهشی با استانداردهای علمی است، در انتهای کتاب، فصل جدایی برای معرفی مهم‌ترین منابع دست اول بهائیان اختصاص داده شده تا طلاب، مبلغان و دانشجویان علاقمند به پژوهش در این حوزه با آشنایی و اشراف بیشتری وارد عمل شوند و به نقل از منابع دست دوم اکتفا ننمایند.

در کتاب درس نامه شناخت بهائیت تلاش شده است تا با بهره گیری از منابع دست اول بهائیان و نیز آثار غیر بهائیان، مهم‌ترین نکات تاریخی، اعتقادی، سیاسی، انشعابات، نحوه مدیریت، احکام بهائیت و دهها موضوع دیگر به شکل علمی بررسی شود. همچنین مهم‌ترین چالش‌های بهائیت و اسلام به ویژه در حوزه مهدویت و خاتمیت، به شکل مفصلی مورد توجه قرار گرفته است. درسنامه شناخت بهائیت، تبلور مطالعات نگارنده در طول سال‌های اخیر است که بخشی از آن در قالب کتاب بن‌بست ظلمانی، بخش دیگر در قالب رساله دکتری و بخش‌های دیگر به صورت مقالات تحلیلی در مجلات علمی-پژوهشی کشور تبلور یافته است.

گزیده کتاب درس نامه شناخت بهائیت

عمده ترین تفاوت های شیخیه و سایر شیعیان امامیه، در اصول فقه و بعضی مسائل کلامی- فلسفی مثل کیفیت معاد و معراج و فضائل امامان و بزرگان شیعه است. دیدگاه ایشان در مورد اخذ احکام از منابع شرعی یعنی اصول فقه، تلفیقی از دو نظریه اصولی و اخباری تصور می شود؛ چرا که شیخیه: اولاً، به خلاف اخباریان قائل به لزوم عمل به علم و مدعی حصول آن هستند.

ثانیاً، به بسیاری از قوانین علم اصول یعنی اصولی که منشأ احکام شرعی است و مبدأ و ریشه در احادیث دارد، معتقدند و در بعضی دیگر از اصول که از شرع گرفته نشده اشکال می نمایند. آنان در نحوه تقسیمات احادیث و نیز در اعتماد زیاد بر علم رجال با اصولیین تفاوت هایی دارند. درخصوص عقل و اجماع، به عنوان مستند قطعی احکام، فقط عقل معصوم یا آنچه را که همه عقول به صحت آن قائل هستند و با نصوص شرعی مطابقت داشته باشد قبول دارند. شیخیه کرمان قرار دادن عدل و معاد در اصول دین را لغو و بیهوده می دانند؛ زیرا اعتقاد به خدا و رسول ضرورتاً مستلزم اعتقاد به قرآن و محتویات آن است و از جمله مطالب قرآن، مسئله عدل و معاد است.

صفحات کتاب :
335
کنگره :
BP365‏‫‬‮‭/ر94د9 1395
دیویی :
297/564
کتابشناسی ملی :
4214254
شابک :
9786005637472
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه درس نامه شناخت بهائیت