امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرجام فرخنده

کتاب فرجام فرخنده؛ پژوهشی در اصالت خاتمیت، کتاب یکم فرجام فرخنده و از مجموعه بهایی‌پژوهی گروه پژوهش و نگارش سایت بهایی‌پژوهی است. مجموعه نوشتارهای فرجام فرخنده باهدف اثبات ۴ باور مهم در دین اسلام نوشته شده‌اند. خاتمیت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله؛جاودانگی قرآن عظیم؛ پایندگی اسلام عزیز و استمرار هدایت الهی اساس بررسی‌های این نوشتار، متون متقن اسلامی است و مخاطب اصلی این اثر مسلمانانی‌اند که با بهائیان برخورد داشته‌اند و درباره این چهار اصل، پرسش‌هایی برایشان پیش آمده است.

کتاب یکم فرجام فرخنده از هفت منظر به خاتمیت پیامبر اسلام می‌نگرد و پیامبر اسلام (ص) را «پیامبر خاتم» خدا معرفی می‌کند. در کتاب دوم با عنوان قرآن جاودانه با جاودانگی قرآن آشنا می‌شویم و از همان هفت منظر درباره قرآن آخرین کتاب آسمانی می‌خوانیم و با گستره جهانی احکام این کتاب آسمانی آشنا می‌شویم.

در کتاب سوم «اسلام پاینده» را می‌شناسیم و درمی‌یابیم که خداوند اراده فرموده است تا مجموعهٔ تعالیمی که آخرین پیامبر در قالب آخرین کتاب آسمانی آورده است، تا رستاخیز عظیم، ماندگار بماند و حلال و حرام محمد تا پایان جهان، هم‌چنان حرام و حلال، بماند و احکام اسلام دگرگون نشود و در کتاب چهارم، آخرین کتاب به همان روش سه کتاب قبلی، موضوع «پویایی هدایت» را دنبال می‌کنیم.

گزیده کتاب فرجام فرخنده

اینک ببینیم اسلام چگونه توسط بابی ها نسخ شد و به جای تعالیم و احکام آن، کدام آموزه ها آمد. نخست از ماجرای نسخ اسلام یاد می کنیم: ماجرای نسخ اسلام به وسیله ی گروهی از بابیان در دشت بدَشت، یکی از ماجراهای تأمل برانگیز تاریخ بابیت و بهائیت است.

داستان این ماجرا به تفصیل در دو کتاب «قرن بدیع » و تلخیص «تاریخ نبیل » زرندی آمده است. این نمایش با کارگردانی بهاءالله و نقش آفرینی دو تن از بابیان معروف به قدوس و قرةالعین برگزار شد.اجرای این نمایش طبق سناریوی تهیه شده، این چنین طراحی شده بود: قرةالعین که زنی جسور و بی باک بود، نقش کسی را بازی می کرد که با گستاخی تمام به هتک آیین اسلام می پردازد و قدّوس طبق طرح مقرر، باید نقش کسی را بازی می کرد که به مخالفت با حرکت ناهنجار قرةالعین برمی خیزد.

در اجرای این نقش، وظیفه ی او آن بود که برای تسکین وحشت و اضطراب برخاسته از اجرای نقش توسط قرةالعین، به مخالفت ظاهری با او برخیزد و چنین وانمود [کند] که با این گونه افکار تند و شدید مخالف است و ترک اصول و احکام و شعائر و آداب و رسوم موجوده را، به نحوی که جناب طاهره (قرةالعین) معتقد است، مباین با خطّ مشی امر الله و منافی مصالح شریعةالله می شمارد. هدف از اجرای این نمایش هم دو چیز تعیین شده بود: اعلام استقلال بابیت به عنوان یک دین و نسخ اسلام و دیگر شرایع پیشین. فراهم کردن موجبات رهایی باب از زندان. محل اجرای این نمایش، در سه باغ در جلگه ی خوش آب و هوایی به نام «بدشت» در نزدیکی شاهرود بود. آن باغ ها را بهاءالله اجاره کرده بود تا در یکی از آن ها قدوس و در دیگری قرةالعین و در باغ سوم، خود اقامت کنند.

صفحات کتاب :
247
کنگره :
BP221/2‫‬‮‭/‏ف4
دیویی :
‏‫‬‮‭297/43
کتابشناسی ملی :
3115836
شابک :
978-600-56-37-23-6
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه فرجام فرخنده