نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ اسلام در آفریقا

کتاب تاریخ اسلام در آفریقا توسط انتشارات بین المللی الهدی منتشر شده است. تلاش تحسین برانگیزی به عمل آمده تا آفریقا در شرایط خاص خویش دیده و در حقیقت، تاریخ آفریقا بومی شود. از سوی دیگر، مورخان با تاثیر از اندیشه‌ها و تصورات سیاسی، اقتصادی مرسوم، تاریخ آفریقا را مانند داستان مفصل و طولانی از تصرف سرزمین‌ها و تاثیرات زیان‌آور خارجی به رشته تحریر درآورده‌اند....اما برای نوشتن تاریخی جامع‌تر از آفریقا، آیا می‌توانیم اطلاعات و دانش خویش را از رهگذر تاثیرات و فعل و انفعالات مذهبی در این قاره مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم ؟

دین اسلام از دروازه‌های شرق و شمال وارد آفریقا شد و در سه جهت گسترش یافت؛ مناطق ساحلی شرق، سودان و غرب آفریقا، اما به‌واسطه استعمار، گسترش آن به مناطق بخش مرکزی و جنوب تضعیف شد. گرایش به اسلام در آفریقا توسط مبلغانی هموار شد که اساسا با حاکمان محلی مرتبط بودند. بعدها اغلب این حاکمان، نخستین عناصر دریافت‌کننده تاثیرات اسلامی بودند.

گزیده کتاب تاریخ اسلام در آفریقا

از سنگال در غرب تا اندونزی در شرق، موسیقی با دست یافتن به میزان قابل توجهی از پختگی و پیراستگی زیباشناختی و فنی، مشتریان گسترده، و تنوع برجسته و چشمگیر، به عنوان بخش اصلی در جوامع مسلمان شکوفا شده و به اوج می رسد. گسترش نوع و گونه موسیقی (برای بیشتر بخش ها) به طور عمده در کشورهای افریقایی مسلمان که اینجا بررسی شده، هراس انگیز و تشویش آور است.

هر کشوری فرهنگ های ملی و بومی خود را دارد که بخشی از آن اغلب با فرهنگ کشورهای همسایه مشترک است. همزمان با نفوذ و استقرار اسلام در سراسر افریقا، اسلام از سوی فرهنگ های بومی به روش های مختلف، گاه با سرکوب و گاه با بیان موسیقی شوق انگیز، تأثیر گرفت و تأثیر گذاشت. یکی از اهداف این فصل پیدا کردن زمینه مشترکی برای بحث درباره روش های متنوعی است که اسلام روی موسیقی افریقای جنوب صحرا تأثیر گذاشت. هدف دیگر گردآوری و بررسی آثار متنوع مطرح درباره اسلام و موسیقی در افریقای صحراست.

کتابشناسی ملی :
4680929
شابک :
‫‭978-964-439-732-5
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
880
کنگره :
BP18‫‭/‏ت2
دیویی :
‏‫‭297/9166

کتاب های مشابه تاریخ اسلام در آفریقا