دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

بهترین کتاب های دفاع مقدس

مرداد 1401 . فراکتاب

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ معاصر جنگ تحمیلی 8 ساله در ایران است. در این جنگ هزاران نفر شهید، مجروح، اسیر و مفقودالاثر شدند؛ کتاب‌های زیادی در ارتباط با این افراد و آن زمان نوشته شده است. در این مقاله به معرفی چندین کتاب که از بهترین کتاب های دفاع مقدس شناخته می‌شوند می‌پردازیم.
این کتاب‌ها بر اساس خاطرات و اتفاق‌هایی که نویسندگان آنها از نزدیک دیده‌اند نوشته شده است. خواندن این کتاب‌ها دریچه‌های جدیدی از اتفاقات و جنگ به ما نشان می‌دهد و به رشد ما در هر زمینه‌ای کمک می‌کند. پرفروش ترین کتاب های دفاع مقدس عموما جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران هم هستند.

فهرست مطالب

چرا کتاب‌های دفاع مقدس را مطالعه کنیم ؟

بسیاری از ما به‌خصوص قشر جوان و نوجوان جامعه تجربه حضور در جنگ را نداریم به همین دلیل نمی‌توان درک درستی از این موضوع داشت. مطالعه بهترین کتاب های دفاع مقدس کمک می‌کند تا به‌خوبی با این دوران آشنا شده و در ارتباط با آن بدانیم.
جالب است بدانید اکثر این کتاب‌ها بر اساس واقعیت و زندگینامه افراد نوشته شده و خواندن آن باعث می‌شود که نه‌تنها از سختی‌ها و شیرینی‌ها آن دوران بدانیم بلکه درس‌های خوبی نیز یاد بگیریم. درس‌هایی مانند ایثار، ناامیدی، استقامت و … از مهم‌ترین مواردی است که افراد باید آن ها را بدانند. بهترین کتاب های شهدا در این مقاله به شما معرفی می‌شود.

معرفی کتاب دفاع مقدس

در ادامه لیست کتابهای دفاع مقدس که جزو پرفروش ترين و پرتيراژترين کتاب دفاع مقدس است معرفی می‌شوند. اکثر این کتاب ها، کتاب های دفاع مقدس مورد تایید رهبری هستند و در فراکتاب نسخه چاپی، الکترونیک و صوتی آن‌ها عرضه شده است.

دختر شینا

رمان دختر شینا یکی از بهترین کتابهای دفاع مقدس و رمان های دفاع مقدس است که در واقع داستانی بلند از زندگی قدم خیر محمدی و همسر شهیدشان است. نویسنده در خلال پرداختن به فعالیت ها و زندگی خانم محمدی و همسرشان، نقش بانوان در 8 سال دفاع مقدس را به وضوح بیان می کند. اسم کتاب دختر شینا، برگرفته از لقب قهرمان داستان (خانم قدم خیر محمدی) در زمان کودکیشان می باشد.

اهالی روستای ایشان به مادر خانم محمدی که شیرین نام داشتند، به اختصار شینا می گفتند و خانم محمدی که تتقاری خانواده و سوگلی بودند، دختر شینا نام گرفتند. نویسنده رمان دختر شینا با قلم بسیار روان و دلنشین به بیان داستان زندگی خانم محمدی و همسر شهیدشان (شهید حاج ستار همدانی) می پردازد و از گفتن جزئیات نیز هیچ ابایی ندارد، با وجود پرداختن به جزئیات نه تنها از کیفیت کتاب کاسته نشده و آن را حوصله سر بر نکرده، بلکه بر جذابیت آن نیز افزوده است. این کتاب در مورد دفاع مقدس و جنبه‌ای خانوادگی آن یک کتاب بی‌نظیر است.

کتاب دختر شینا

کتاب دختر شینا

رمان دفاع مقدس دختر شینا به روایت زندگی خانم قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی (به عبارت بهتر، سردار شهید حاج ستار همدانی) می پردازد.

دانلود کتاب دختر شینا

سلام بر ابراهیم

در عصری که نوجوان و جوان ما با تأثیر پذیری از الگوهای کم مایه در عرصه های ورزشی و هنری و… در کوره راه های زندگی، یوسف وار هر گامشان را چاهی در پیش و گرگی در لباس میش در کمین است، مروری بر زندگی ابراهیم ها می تواند چراغی در شب ظلمانی باشد. چرا که پیر ما فرمود: «با این ستاره ها راه را می شود پیدا کرد.»”

این اثر حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی در گردآوری این مجموعه ارزشمند کمک رسان بودند. نویسنده کتاب سلام بر ابراهیم گروهی از نویسندگان انتشارات شهید ابراهیم هادی هستند. دانلود رایگان کتاب دفاع مقدس pdf سلام بر ابراهیم در فراکتاب در دسترس شماست. این کتاب یکی از پرفروش ترين و پرتيراژترين کتاب دفاع مقدس است.

عکس های دفاع مقدس

کتاب سلام بر ابراهیم

آنچه در کتاب سلام بر ابراهیم به عنوان یکی از بهترین کتاب شهدا، به رشته تحریر درآمده است زندگینامه ای مختصر و بیش از شصت خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود الاثر ابراهیم هادی است. در مقدمه کتاب سلام بر ابراهیم، آمده است: “این کتاب نه تنها یادآور شهیدی قهرمان، بلکه بیانگر احوال مردی است که با داشتن قهرمانی ها، پهلوانی ها، رشادت ها، مروت ها و… با دریافت مدال شهادت کمال یافت.

دانلود رایگان سلام بر ابراهیم

وقتی مهتاب گم شد

درواقع این کتاب ماجرای دگرگونی و تحول علی خوش لفظ در سنین نوجوانی، و هم زمان با انقلاب را روایت می کند که او با اصرار فراوان به جبهه رفت.

علی خوش لفظ که اسمش را بخاطر نزدیکی تولدش با ولیعهد پهلوی، جمشید گذاشته اند، سال ها بعد در سنین نوجوانی، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی او نیز دچار تحول و دگرگونی در اهداف و آرمان ها می شود.
این انقلاب درونی باعث می شود که او در اولین اعزام به جبهه نام خود را به علی خوش لفظ تغییر دهد و سرانجام زندگی اش هم تغییر کند.

علی پانزده ساله در عنفوان جوانی با اصرار فراوان خود به جبهه اعزام می شود و آنجاست که درمی یابد شهادت ارمغانی است که با ترک خود بدست می آید.
اما گویی قرار است علی خوش لفظ با تنی مجروح و خسته زنده بماند، تا سال ها بعد ماجرای وصل حدود هشتصد دوست و برادرش را برای ما روایت کند. کتاب وقتی مهتاب گم شد را می توان در همان سه شرطی که راوی قبل از انتشار کتاب برای نویسنده کتاب(حمید حسام) گذاشت خلاصه کرد.

وقتی مهتاب گم شد

کتاب وقتی مهتاب گم شد

کتاب وقتی مهتاب گم شد یک روایت واقعی از یک حادثه تاریخی است که باعث تغییر سرنوشت بسیاری از مردم ایران شد.

دانلود وقتی مهتاب گم شد

نیمه پنهان ماه

مجموعه کتاب‌های نیمه پنهان ماه از انتشارات روایت فتح، زندگی شهدا به روایت همسرشان است و نخستین کتاب از مجموعه مذکور به نام شهید مصطفی چمران مزین است.
نیمه پنهان ماه

  دانلود مجموعه کتاب نیمه پنهان ماه  

خاک های نرم کوشک

این کتاب شرح حال انسانی وارسته است که قبل از انقلاب در روستای گلبوی کدکن از توابع تربت حیدریه به کار سخت و طاقت فرسای بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورده بود تا اینکه بعدها به علت شدت یافتن مبارزات او زندانی و مورد شکنجه‌های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زمینه‌های لازم برای رشد او مهیا شد چنان لیاقتی از خود نشان داد که زبانزد همگان شد و نامش حتی در محافل خبری استکبار جهانی نیز راه یافت. رمز رستگاری شهید برونسی عبودیت و بندگی بی قید و شرط او در مقابل حق و حقیقت بوده است.

خاک های نرم کوشک

کتاب خاک های نرم کوشک

کتاب خاک های نرم کوشک، پیرامون زندگی شهید عبدالحسین برونسی، به قلم سعید عاکف می باشد. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های دفاع مقدس به شمار می آید که توسط انتشارات ملک اعظم منتشر شده است.

خرید کتاب خاک های نرم کوشک

آن بیست و سه‌ نفر

کتاب آن 23 نفر نوشته احمد یوسف‌زاده است که 8 سال، 3 ماه و 17 روز اسارت را تحمل کرد. این شخص به همراه 2 دوست دیگرش در نوجوانی در عملیات بیت‌المقدس در سال 1361 اسیر ارتش می‌شوند؛ افرادی که سن آنها بین 13 تا 71 سال است. هدف صدام ایجاد جنگ روانی و استفاده از نوجوانان ایران بود. این کتاب برگرفته از خاطرات این 23 نفر است و داستان‌های نوشته شده کاملاً وقایع است.

کتاب آن بیست و سه نفر

کتاب آن بیست و سه نفر

کتاب آن بیست و سه نفر به روایت بخشی از خاطرات اسارت 9 ساله یکی از آزادگان دفاع مقدس با نام احمد یوسف زاده می پردازد. نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر احمد یوسف زاده است که درواقع در این اثر به روایت خاطرات خود پرداخته است.

دانلود کتاب آن بیست و سه نفر

کتاب پایی که جا ماند

این کتاب روایتی شفاف و خواندنی از یک نوجوان است که در 17 سالگی توسط ارتش عراق اسیر می‌شود. کتاب پایی که جا ماند خاطرات سید ناصر حسین‌پور است که در 14 سالگی عازم جبهه شد و اسیر ارتش عراق شده و یکی از پاهایش را از دست می‌دهد. این فرد در طول دوران اسارتش در کنار تمامی سختی‌های که با آن روبه‌رو شد تصمیم می‌گیرد مصمم بماند و در همان دوران خاطرات خود را می‌نویسد.
نکته جالب این داستان این است که سید ناصر این کتاب را به ولید فرحان تقدیم می‌کند؛ این شخص سر نگهبان اردوگاهی بود که ناصر حسین‌پور در آن اسیر بود و بارها توسط این شخص به بدترین شکل شکنجه شد. این کتاب بر خلاف سایر کتاب از بزرگ‌نمایی استفاده نکرده و همه چیز را بر اساس واقعیت نوشته است.

کتاب پایی که جا ماند

کتاب پایی که جا ماند

کتاب پایی که جا ماند، یادداشت های روزانه سیدناصر حسینی پور از زندان های مخفی عراق است که نویسنده آن ها را روایت می‌کند. پسر 14 ساله‌ای که به جنگ می‌رود و 16 سالگی در حالی که یک پایش قطع شده و به رگ و پوستی بند است، اسیر می‌شود …

دانلود کتاب پایی که جا ماند

من زنده ام

زمانی که صحبت از جنگ می‌شود همه ما یاد جبهه، مرزهای ایران و مردان و پسرانی می‌افتیم که از جان جنگیدند اما کمتر درباره خانم‌هایی که در جنگ به اسارت گرفته شدند و شکنجه‌های زیادی را تحمل کرده‌اند؛ کمتر صحبت شده است. کتاب من زنده‌ام نوشته معصومه آباد خاطرات 4 سال اسارت این نویسنده و دوستانش در زندان‌های عراق است.
معصومه و دوستانش از ابتدای جنگ توسط رژیم بعث به اسارت در می‌آیند. این کتاب در 8 فصل نوشته شده است و نویسنده در ابتدای آن روزهای کودکی و نوجوانی خود را روایت کرده سپس به سراغ انقلاب رفته و اتفاقاتی را که در آن دوران رخ‌داده است را بیان می‌کند. جالب است بدانید این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران است که تاکنون بیشتر از 216 بار چاپ شده است.

گلستان یازدهم

دانلود کتاب من زنده ام

کتاب من زنده ام

کتاب من زنده ام نوشته معصومه آباد است که روایت اوست از اسارتش به همراه 3 بانوی دیگر در آغاز جنگ تحمیلی توسط ارتش بعثی عراق.

دانلود کتاب من زنده ام

نورالدین پسر ایران

خاطراتی را که نورالدین بیان کرده، به نوعی می توان گفت؛ روایت عملیات بدر، عملیات والفجر هشت و عملیات کربلای ۴ می باشد.
از ویژگی های این کتاب، پرهیز از هر نوع مقدس نمایی و بیان خاطره برای کسب شهرت و امتیاز است و به شرح دقیق برخی حوادث جبهه ها به صورتی واقعی و نه اغراق آمیز و بزک شده می پردازد.
واقع نمایی و بیان صادقانه و مواجهه بسیار واقعی با زندگی، اشارات معرفتی اثرگذار، نمایش وضعیت جامعه و نشان دادن برخی افراد یا گروه هایی که در زمانی که بسیاری از مردم غیور این سرزمین مشغول دفاع از دین و کشور و امامشان بودند، آنها با بی تفاوتی یا سهل انگاری یا کارشکنی، بر خلاف جهت مردم حرکت و عمل می کردند، می باشد. البته خاطرات گاه گاهی چاشنی طنز نیز دارد.
این اثر،نشان دهنده عظمت روحی خانواده شهدا، تأثیر توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و خصوصا امام رضا علیه السلام است.

دانلود کتاب نورالدین پسر ایران

کتاب نورالدین پسر ایران

کتاب نورالدین پسر ایران به نویسندگی معصومه سپهری، حاوی خاطرات ۷۷ ماه نبرد رزمنده و جانباز، سید نورالدین عافی است و ناشر آن انتشارات سوره مهر می باشد.

دانلود کتاب نورالدین پسر ایران

لشکر خوبان

دفاع مقدس را می توان روایتی فشرده و شگفت از تاریخ قرن ها ایمان و دلیری مردم ایران زمین دانست. مردم پاک نهاد و شریفی که با پیروزی انقلاب اسلامی پرچم استیلا بر سرنوشت و مقدرات خودشان را بر فراز بام جهان برافراشتند، اما دنیای غرق در تباهی و فساد مادیگری آن روزگار چنین رفتاری را برنتافت، این بود که در زیر نقاب کشور عراق به مقابله با آن برخاست آن وقت بود که همین راست قامتان صبور و همین مسلمانان و مردمان این تنها کشور شیعه در جهان کربلایی دیگر آفریدند که چشم تاریخ را خیره کرد.

لشکر خوبان گزارشی جذاب از این رویداد بزرگ است که از زبان رزمنده ای دلیر از خطه آذربایجان و عضو نیروهای اطلاعاتی به بازخوانی گوشه هایی ناگفته از تاریخ دفاع مقدس می پردازد. از برجسته ترین ویژگی های کتاب لشکر خوبان می توان به ارائه اطلاعاتی جدید درباره لشکر عاشورا و نقش واحدهای اطلاعاتی در جبهه های هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

دانلود کتاب لشکر خوبان

کتاب لشکر خوبان

لشکر خوبان گزارشی جذاب از این رویداد بزرگ است که از زبان رزمنده ای دلیر از خطه آذربایجان و عضو نیروهای اطلاعاتی به بازخوانی گوشه هایی ناگفته از تاریخ دفاع مقدس می پردازد.

دانلود کتاب لشکر خوبان

مجموعه کتاب قصه فرماندهان

كتاب‌هاي قصه فرماندهان زندگي‌نامه داستاني جمعي از سرداران و اميران شهيد دوران دفاع‌مقدس را در خود جاي داده‌اند. برخی از عناوین این کتاب ها به این شرح است:
آقای شهردار، تکه‌ای از آسمان، پرواز سفید، پروانه در چراغانی، پاوه سرخ، مردی با چفیه سفید، فوتبال و جنگ، فرمانده جدید، مسافر، مهاجر مهربان، چه کسی ماشه را خواهد کشید، غریبه، چهلمین نفر، فرمانده شهر، مرد ابرپوش، بچه محله جلالی، تیک تاک زندگی، یک آسمان هیاهو، یک روز یک مرد.

 

دانلود مجموعه قصه فرماندهان

  دانلود مجموعه قصه فرماندهان  

همپای صاعقه

کتاب همپای صاعقه نوشته حسین بهزاد و گل علی بابایی، کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله (ص) است که روایتی از یک مقطع زمانی شش ماهه از جنگ تحمیلی، یعنی از ابتدای دی ماه 1360 تا اواخر تیر ماه گرم سال 1361 را بازگو می‌کند. کتاب همپای صاعقه راوی سرگذشت پرماجرای کار و پیکار جوان‌مردان راستین گرد آمده در زیر درفش سبزفام لشکر مقدس حضرت محمّد رسول‌الله (ص) است.

لشگری که از دوران دفاع مقدس و در مجموعه عملیات مهمی چون بدر و بیت‌المقدس و والفجر ۸ جان‌فشانی کرد تا این‌که در سال ۱۹۸۲ میلادی عازم کرانه‌های مه‌گرفته لبنان شد. جلد اول این مجموعه با نام «همپای صاعقه» مشتمل است بر: نگاهی گذرا به حوادث و اتفاقات کشور در یکساله‌ی اول جنگ، تغییر استراتژی دفاعی قوای انقلاب و اتخاذ تاکتیک‌ها و تجدید سازمان رزم مدافعان میهن اسلامی در پایان سال نخست جنگ و عملیات کوهستانی محمّد رسول الله (ص).

دانلود کتاب همپای صاعقه

کتاب همپای صاعقه

کتاب همپای صاعقه نوشته حسین بهزاد و گل علی بابایی، کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله (ص) است.

دانلود کتاب همپای صاعقه

در کمین گل سرخ

در نگارش این کتاب از کتاب های “خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی” برای زندگی پیش از انقلاب، “ناگفته های جنگ” برای سالهای مربوط به حضور ایشان در کردستان و از کتاب “یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی” برای بخش پایانی کتاب استفاده شده است.
مرجان، گلبرگ آن گل سرخ است؛ گل سرخی به نام علی صیاد شیرازی که دمی عطری خوش پراکند و رفت؛ و مرجان نام دختر اوست که عقب افتاده ذهنی بوده و تا صفحات پایانی در کمین گل سرخ هیچ نامی از او نیست؛
چرا که پدرش در کوران جنگ چنان نگران همه فرزندان ایران زمین بوده که نمی توانسته تنها به فرزند خود بیندیشد. محسن مؤمنی قصه نویس است. به همین خاطر روایت زندگی صیادشیرازی را کاملاً غیرمنتظره و با تعلیق آغاز می کند؛
از آن جا که یک سرهنگ حکم بازداشت صیادشیرازی را صادر می کند و نمی داند چند روز بعد او ضامن جانش می شود.

بعد قصه را از پدر صیادشیرازی که نظامی بوده شروع می‌کند تا برسد به کودکی و نوجوانی و جوانی صیاد. حالا او به عنوان یک نظامی در آستانه انقلاب، فعالیت های انقلابی می کند و سرهنگ شعیبی او را به همین جرم به بازداشت می فرستد.
چند روز بعد که انقلاب به ثمر می رسد جوانان انقلابی اصفهان می خواهند سرهنگ را اعدام کنند که صیادشیرازی شفاعتش را می‌کند.
باقی قصه خواندنی مؤمنی، خواباندن غائله کردستان است و پاکسازی بانه و مریوان به دست صیاد شیرازی؛ رسیدنش به فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی عملیات های بزرگ جنگ، حضور موثر در آزادسازی هویزه و خرمشهر، انجام عملیات مرصاد و بعد شهادت گل سرخ داستان ما…

دانلود کتاب در کمین گل سرخ

کتاب در کمین گل سرخ

کتاب در کمین گل سرخ که به قلم محسن مؤمنی نوشته شده است، به روایت زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی می پردازد.

دانلود کتاب در کمین گل سرخ

آب هرگز نمی میرد

حمید حسام روایت خود از کتاب آب هرگز نمی میرد را از بدو تولد میرزا محمد سلگی آغاز می کند تا مخاطب را بیشتر با شرایط زندگی او، خانواده و اندیشه هایش آشنا کند. حاج میرزا در کودکی برای کمک به پدرش تحصیل را رها می کند و به کشاورزی روی می آورد و پیشه‌ی پدر را دنبال می کند.

او در نوجوانی برای زندگی بهتر همراه با برادر بزرگترش برای کار راهی تهران می شود و با دنیایی جدید آشنا می شود. در فصل های پیش از آغاز جنگ ما با خانواده ی این شخصیت آشنایی پیدا می کنیم و عکس هایی هم که در پایان هر فصل درباره‌ی شخصیت ها و مکان ها وجود دارد به جذابیت و اعتبار روایت می افزاید.
قبل از انقلاب 57 میرزا محمد سلگی راهی سربازی می شود و پایان سربازی میرزای جوان همزمان با انقلاب و آغاز جنگ می شود اما او میدان جنگ را ترک نمی کند. کتاب آب هرگز نمی میرد تنها روایت زندگی یک فرد نیست بلکه مرور مشاهدات این فرد از جنگ ها، استراتژی های جنگی و سرنوشت سایر همرزمان میرزامحمد سلگی است که در فصل های گوناگون کتاب با آن ها آشنا می شویم.

دانلود کتاب آب هرگز نمی میرد

کتاب آب هرگز نمی میرد

حمید حسام در کتاب آب هرگز نمی میرد به بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس می پردازد و این کار را در خلال روایت خاطرات یکی از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین، میرزا محمد سلگی، انجام می دهد.

دانلود کتاب آب هرگز نمی میرد

سلیمانی عزیز

سردار قاسم سلیمانی متولد۲۰ اسفند ۱۳۳۵ – ۱۳ دی ۱۳۹۸ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. ایشان در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال ۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بودند. پس از آن از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادت به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند. در ۱۳ دی ۱۳۹۸، ارتش تروریست آمریکا سردار سلیمانی و یار دیرینش ابومهدی المهندس و چند تن دیگر از همرزمان آن شهید عزیز را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در عملیات آذرخش کبود هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به کمک استفاده از پهپادهای نظامی و با شلیک موشک ترور کرد و به شهادت رساند. این کتاب بخشی از خاطرات این سردار بزرگ است.

دانلود کتاب سلیمانی عزیز

کتاب سلیمانی عزیز

کتاب سلیمانی عزیز حاوی خاطراتی است متفاوت و خوانده‌ نشده از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی. از کرمان تا کرملین، از جنگ با آمریکایی‌ها در نجف تا نبرد با داعش در شهر محاصره‌ شده آمرلی، از عمو قاسم فرزندان شهدای مدافع حرم تا ژنرال سلیمانی دلهره‌آور اوباما. کتاب سلیمانی عزیز نتیجه مصاحبه‌ها، گفتگوها و خاطرات شفاهی دوستان، هم‌رزمان و آشنایان شهید سلیمانی که سعی دارد با قلمی ساده و دلنشین، گوشه‌ای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت را پیشکش نگاه خوانندگان کند.

دانلود کتاب سلیمانی عزیز

حسین پسر غلامحسین

شاید این جمله را شنیده باشید که؛ شهدا را شهدا تربیت می کنند. شهید یوسف الهی در زمان دفاع مقدس به عنوان یکی از نیروهای زیرمجموعه شهید سردار سلیمانی فعالیت می‌کرده است. اما خاطراتی که سردار سلیمانی از این شهید بزرگوار نقل می‌کند و البته وصیتش برای دفن در کنار این شهید نشان از تاثیرات عمیقی دارد که شهید سلیمانی از این شهید عالی مقام گرفته است. در چندین نقل در کتاب حسین پسر غلامحسین پی به عارف مسلک بودن شهید یوسف الهی می‌بریم، از جمله آنجا که شهید به سردار سلیمانی با خنده همیشگی خود در تایید پیشگویی که می‌کند را با این ادبیات می‌گوید: من حسین پسر غلامحسین این را به تو می گویم.

دانلود کتاب حسین پسر غلامحسین

کتاب حسین پسر غلامحسین

کتاب حسین پسر غلامحسین، زندگی نامه و شهادت شهید محمدحسین یوسف الهی را روایت می کند و در خلال معرفی او، به رابطه اش با سردار حاج قاسم سلیمانی می پردازد. بنا بر وصیت سردار سلیمانی، ایشان را در کنار مزار شهید محمدحسین یوسف الهی به خاک سپرده‌اند.

دانلود کتاب حسین پسر غلامحسین

خداحافظ سالار

خاطرات همسر سرلشڪر پاسدار شهید حسین همدانی
ڪتاب درمورد زندگیِ خانم چراغ‌نوروزی، در ڪنارِ همسرِ مجاهد، بزرگوار و شهیدشان است. این خاطرات، بازه‌ی زمانیِ ڪودڪی تا مراسمِ تشییعِ پیڪر شهید را شامل می‌شود.
نویسنده، خاطرات را آن‌قدر زیبا نوشته است ڪه به جرات میتوان گفت، خواننده با غمِ این خانواده، غمگین و با شادی آن‌ها، شاد می‌شود! شاید بخاطر هم‌دردی، و شاید هم بخاطر مقدس شدنِ سطرسطرِ این خاطرات، با نام شهدا و اهل‌بیت.
از فوایدِ این ڪتاب، علاوه بر تاثیراتِ عمیقِ رفتاری و شخصیتی ڪه می‌گذارد؛ خواننده را با سختی‌های جنگ، سختی‌های زندگیِ خانواده‌ی رزمندگان و شهدا، طرز فڪرِ آن‌ها، شرایط سیاسی و اجتماعیِ داخلی و برون‌مرزی، سختی‌های مبارزه در سوریه درمقابل تڪفیری ها و غیره آشنا می‌ڪند.
از طرفی خواندنِ خداحافظ سالار، این مزیت را دارد، که به بسیاری از سوالات و ابهامات، در رابطه با موضوعات مختلف پاسخ میدهد. پیشنهاد میڪنم این ڪتاب را بخوانید و از تاثیر عمیق این شهید بزرگوار، در زندگی‌تان لذت ببرید.

دانلود کتاب خداحافظ سالار

کتاب خداحافظ سالار

کتاب خداحافظ سالار روایتگر خاطرات همسر سردار شهید حسین همدانی است که از تاثیرگذار ترین شهدای مدافع حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها و با نام جهادی ابو وهب است

دانلود کتاب خداحافظ سالار

فرنگیس

کتاب فرنگیس شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور متولد سال ۱۳۴۱ است. در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به محل تولد فرنگیس، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند.
فرنگیس که در آن زمان ۱۸ سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند.

اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

دانلود کتاب فرنگیس

کتاب فرنگیس

کتاب فرنگیس شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور متولد سال ۱۳۴۱ است. در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به محل تولد فرنگیس، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند.
فرنگیس که در آن زمان ۱۸ سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند.

دانلود کتاب فرنگیس

مربع های قرمز

شاید برایتان جای سوال باشد، که چرا این کتاب به نام مربع های قرمز نامگذاری شده است، و بپرسید که چرا اصلا مربع های قرمز؟! زینب عرفانیان می گوید که حسین یکتا مسئول آمار گردان بود که نامه همه بچه ها گردان را درون دفترش به ثبت رسانده بود. نام این کتاب برگرفته از همین بخش خاطرات حسین یکتا می باشد.

چرا که حاج حسین برای هر یک از بچه های گردان که شهید می شدند، کنار اسمشان یک مربع قرمز قرار می داد. نویسنده از زبان خاج حسین در کتاب می گوید: ((هر گاه که دفترم را باز می کردم، مربع های قرمز را می دیدم که داشتند زیاد می شدند. کاش یک نفر هم جلوی اسم من این مربع را می کشید.)) کتاب مربع های قرمز، داستان و روایتی جذاب و هدفمند برای جوانان و نوجوانان اسلام است و دارای رده سنی 12 تا 19 سال می باشد.

بنابراین نوجوانان و جوانان برای آنکه بتوانند راه درستی را در زندگی و در انقلاب خود انتخاب کنند، بهتر است برای یکبار هم شده، خواندن این روایت لذت بخش را تجربه کنند و شاهد اثرات چشم گیر آن در زندگی خود باشند.

دانلود کتاب مربع های قرمز

کتاب مربع های قرمز

کتاب مربع های قرمز به قلم زینب عرفانیان، پیرامون زندگی و فعالیت های حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس می باشد و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و وارد بازار کتاب شده است.

دانلود کتاب مربع های قرمز

مجموعه کتاب یادگاران

«یادگاران» عنوان کتاب هایی است که بنا دارد تصویرهایی از سال های جنگ را در قالب خاطره های بازنویسی شده، برای آن ها که آن سال ها را ندیده اند نشان بدهد. این مجموعه راهی است به سرزمینی نسبتا بکر میان تاریخ و ادبیات، میان واقعه ها و بازگفته ها. خواندنشان تنها یادآوری است، یادآوری این نکته که آن مردها بوده اند و آن واقعه ها رخ داده اند؛ نه در سال ها و جاهای دور، در همین نزدیکی.

دانلود مجموعه کتاب یادگاران

  دانلود مجموعه کتاب یادگاران  

حوض خون

کتاب حوض خون روایت 64 زن غیور ایرانی درباره فعالیت شان در بخش رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع از میهن اسلامی، آن روزهایی که شجاعت وغیرت بجای یاس و نا امیدی در وجودشان جوانه زد. این اثر با تلاش خانم ها فاطمه سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتیپور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی به رشته تحریر درآمده است.

کتاب حوض خون می‌تواند دیدگاه شما را درباره جنگ متحول کند و تاثیر بسزایی در قلب و ذهن شما به یادگار بگذارد. زنان شاخص این کتاب، با فداکاری و ایمانی که برای کمک به کشورشان داشتند، روزها و شب ها به شستن و بسته بندی لباس ها پرداختند.
سوژه‌ای مشترک و روایت‌های متفاوت درباره‌ی زاویه‌ی دید هر یک از راویان داستان، بر جذابیت و گیرایی این کتاب افزوده است. این شصت و چهار راوی از تجربه‌ی واقعی خود و مواجه‌ی مردم اندیمشک با جنگ و مقاومت در برابر دشمن در جنگ تحمیلی ایران و عراق سخن می‌گویند. پرهیز از بزرگنمایی، واقعی بودن اتفاقات، موقعیت متفاوت راویان و نحوه‌ی حضور هریک از آن‌ها در رختشورخانه، ایثار و همدلی و وحدت مردم اندیمشک را به‌خوبی نشان می‌دهد. حوض خون داستان اولین مواجه‌ی مردم اندیمشک با جنگ است. در بخش ضمیمه کتاب، تصویر این بانوان به همراه تصاویری از فعالیت‌های آنان در دفاع مقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان آمده است.

این کتاب در سال 1401 در بخش خاطره به عنوان بهترین کتاب دفاع مقدس انتخاب شد.

دانلود کتاب حوض خون

کتاب حوض خون

کتاب حوض خون به نگارش فاطمه سادات میرعالی روایتی شفاهی از رخت شویی زنان اندیمشک در دوران دفاع مقدس می باشد و توسط انتشارات راهیار به چاپ رسیده است.

کتاب حوض خون

در هاله ای از غبار

در هاله ای از غبار به قلم گل علی بابایی(نویسنده کتاب) و به صورت راوی محور نوشته شده است.

در نگارش این کتاب تلاش شده است تا با افرادی صحبت شود که تا به حال کمتر از حاج احمد متوسلیان سخن گفته اند.
مانند منصور کوچک محسنی، صیف الله منتظری و محسن رفیق دوست و برخی از اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان می‌کنند.

همچنین کتاب دارای 47 صفحه مصور از 80 عکس به همراه شرح این تصاویر می‌باشد که جذابیت اثر را برای خواننده دو چندان میکند؛ خواننده با دیدن این تصاویر و خواندن این شرح می‌تواند به راحتی به ماجرای داستان پی ببرد.

«کتاب هاله ای از غبار» اولین کتاب از مجموعه کتاب های 27 در 27 است که به روایت زندگی و خاطرات بیست و هفت فرمانده از فرمانده هان لشکر 27 محمد رسول الله می پردازد.

دانلود کتاب در هاله ای از غبار

کتاب در هاله ای از غبار

کتاب در هاله ای از غبار زندگی احمد متوسلیان از دوران کودکی تا زمان اسارتش در چهاردم تیرماه سال 1361 را روایت میکند، احمد متوسلیان در این سال توسط نیروهای صهیونیست در لبنان به اسارت درآمد و تا به امروز خبری از او نیست.

دانلود کتاب در هاله ای از غبار

عباس دست طلا

خاطره نگار کتاب عباس دست طلا، ماجراها را از زمانی که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته، آغاز می کند. عباس علی باقری با مروری کوتاه بر زندگی اش و دودلی های خود برای حضور در جبهه ها، از زمانی می گوید که تصمیم می گیرد برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش برمی آید.

اولین اعزام باقری هجدهم آبان ماه سال 1359 است. به همراه چند نفر از دوستانش وارد پادگان ارتش در اسلام آباد می شوند. محلی که خودروهای خسارت دیده از انفجارها توسط تعمیرکاران شرکت خودرو سازی ایران ناسیونال تعمیر می شوند و عباس علی باقری و دوستانش که قرار است توانایی خود را در کار ثابت کنند، جیپی را که چپ کرده تعمیر می کنند. توانایی و سرعت آن ها باعث شهرت شان می شود. پس از گذشت یک ماه ونیم از بازگشت آن ها از جبهه ها، باقری تصمیم می گیرد تیمی فنی و حرفه ای را برای تعمیر خودرو ها به جبهه ها ببرد. یافتن این نیرو های ماهر و مجاب کردن آن ها بخش مهمی از کتاب «عباس دست طلا» است و به نوعی انگیزه مردم برای حضور در جبهه ها و چرایی شرکت نکردن برخی افراد در دفاع مقدس را بیان می کند.

باقری در نهایت تیمی 21 نفره را تشکیل می دهد تا به ستاد جنگی زیر نظر شهید دکتر مصطفی چمران بپیوندد، اما به دلیل ماجرا هایی که در هنگام اعزام رخ می دهد، تنها 9 نفر از تعمیرکاران باقی می مانند، افرادی حرفه ای که نزدیک به 14 ساعت در روز کار می کنند و خودروها را به سرعت تعمیر و تحویل می دهند.

دانلود کتاب عباس دست طلا

کتاب عباس دست طلا

کتاب عباس دست طلا نگاهی به عملکرد بسیجیان فنی و تعمیر کار واحد پشتیبانی و تدارکات سپاه پاسداران در دوران هشت سال دفاع مقدس دارد.

دانلود کتاب عباس دست طلا

قصه ننه علی

کتاب «قصه ننه علی» در سال ۱۴۰۱ و مصادف با ولادت صدیقه کبری، حضرت فاطمه «سلام‌الله علیها» رونمایی شد و در زمان کوتاهی توانست توجهات و نظرات مثبتی از سوی مخاطبان را به خود جلب کند. از دیدگاه بسیاری از دوستداران و منتقدان حوزه کتاب، مرتضی اسدی نویسنده جوان کتاب قصه ننه علی، نه اولین، اما بهترین تجربه نویسندگی خودش را با این کتاب بدست آورد. انتخاب یکی از متفاوت‌ترین سرگذشت‌ها در بین مادران و خانواده معظم شهدا، انتخابی هوشمندانه بود که حاصل آن خلق اثری بسیار جذاب و خواندنی است که تا مدت‌ها در ذهن بسیاری از ما باقی خواهد ماند.

دانلود کتاب قصه ننه علی

کتاب قصه ننه علی

قصه ننه علی روایتی از مادرانگی‌هایی متفاوت از زهرا همایونی، مادر شهیدان علی و امیر شاه‌آبادی است که به نویسندگی مرتضی اسدی نگاشته و بوسیله‌ی انتشارات حماسه یاران چاپ و منتشر شد.

دانلود کتاب قصه ننه علی

بهترین کتاب های دفاع مقدس

در این بخش به بررسی بهترین کتاب های دفاع مقدس پرداختیم که زمان جنگ را به‌خوبی روایت کرده‌اند. خواندن این سبک کتاب‌ها کمک می‌کند تا دوران جنگ را بهتر درک کرده و درس‌های بزرگی از آن بگیریم. همه کتاب‌های دفاع مقدس را در لینک ذیل ملاحظه بفرمایید و همچنین در قسمت جستجوی نرم افزار فراکتاب با انتخاب یکی از موضوعات دفاع مقدس می‌توانید کتاب‌های مختص آن موضوع را ملاحظه بفرمایید. همچنین تازه های کتاب دفاع مقدس در این لینک در دسترس شما قرار دارد.

نظر شما در رابطه با بهترین کتاب دفاع مقدس چیست؟

کتاب های دفاع مقدس

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 4 میانگین: 4.3]
فراکتاب
فراکتاب
کفشدوزکی
02 اردیبهشت 1403

جای مهمان کارون خالی نبود؟

فراکتاب
02 اردیبهشت 1403

بسیار ممنون از توجهتون، بله درسته این کتاب هم جزء بهترین کتابهای دفاع مقدس است

مجید
28 اسفند 1402

از تازه های کتاب دفاع مقدس کتاب عملیات تک نفره تفنگدار دریایی نوشته مجید ملکی که در پائیز ۱۴۰۲ توسط اداره کل نشر و حفظ آثار دفاع مقدس به چاپ رسیده جهت مطالعه علاقمندان معرفی می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *