امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

تفسیر سوره اسرا، به قلم حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی می باشد و توسط انتشارات مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.

معرفی تفسیر سوره اسرا قرائتی

نویسنده در مقدمه کتاب از دغدغه خود برای تفسیر سوره های قرآن چنین می نویسد:
 در زمانی زندگی می کنیم که انواع تبلیغات، توطئه ها و انحرافات، فطرت، عقل و دین انسان ها را مورد تهاجم قرار داده است. جای تردید نیست که هرچه تاریکی بیشتر شود به نور بیشتری نیاز داریم و هرچه امواج خطرناک تر شوند، کشتی مطمئن تری لازم است. قرآن، نور الهی و پیامبر واهل بیت اوعلیهم السلام کشتی نجاتند، ولی بهره گیری از این دو سرچشمه ی زلال، نیاز به شناخت و ایمان دارد. لذا باید به سراغ قرآن برویم، امّا نه در حدّ تلاوت و تجوید، بلکه در حدّ تدبّر و تفسیر و بالاتر از آن در حدّ عمل و تبلیغ. گاه با خود می گویم: ای کاش، در مساجد ما پس از ادای نماز، پنج دقیقه ای یک آیه ی قرآن تفسیر می شد. ای کاش، در نشریّات و روزنامه های ما یک ستون کوتاه برای مفاهیم قرآنی باز می شد. ای کاش، فارغ التحصیلان ما توان تلاوت صحیح قرآن و آشنایی با معارف آن را داشتند. ای کاش، محتوای منابر و برنامه مراکز تبلیغی ما، بر محور قرآن و حدیث بود.
 ای کاش، محتوای منابر و برنامه مراکز تبلیغی ما، بر محور قرآن و حدیث بود. ای کاش، برای هر سنّ و صنفی، آیات مخصوص آنان تفسیر و در اختیارشان قرار می گرفت. ای کاش، در کنار مسابقات حفظ و تلاوت، مسابقات تفسیر رونق بیشتری می یافت. و ای کاش،...
 به هرحال توفیق الهی شامل شد و در طول ده سال گذشته، تفسیر بیش از بیست و پنج جزء قرآن کریم در برنامه آینه وحی رادیو گفته شد که پس از تکمیل و اصلاح و بازبینی، به نام تفسیر نور چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

خلاصه تفسیر سوره اسرا

سوره ی «اِسراء»، یکصد و یازده آیه دارد و بنابر قول مشهور مکّی است. البتّه بعضی پنج آیه ی 26، 32، 33، 57 و 78 را مدنی می دانند. این سوره؛ به جهت کلمه ی اوّل آن، «سبحان» و به خاطر ماجرای معراج، «اِسراء» و به سبب بازگویی داستان بنی اسرائیل، «بنی اسرائیل» نام گذاری شده است. در این سوره همچون دیگر سوره های مکّی، موضوعاتی از قبیل: توحید، معاد، نصایح سودمند و مبارزه با هرگونه شرک، ظلم و انحراف، سنّت ها و قوانین فردی واجتماعی در تاریخ، تاریخچه آدم و ابلیس، پیامبر اسلام و موقعیّت آن حضرت در مکّه، بیان شده است.

از مسائل عمده و قابل توجّه در این سوره، معراج حضرت رسول صلی الله علیه وآله است. شروع سوره با «تسبیح» خداست و پایان آن با «حمد» و ستایش او. در روایات به تلاوت این سوره در شب های جمعه سفارش شده و از جمله فوائد آن، دیدار امام زمان علیه السلام دانسته شده است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «من قرء سورة بنی اسرائیل فی کل لیلة جمعة لم یمت حتّی یدرک القائم و یکون من اصحابه». تفسیر نمونه.

متن تفسیر سوره اسرا قرائتی

معراج بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند بخشنده مهربان «1» سُبْحَنَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِی بَرَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
پاک و منزّه است آن (خدایی) که بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که اطرافش را برکت داده ایم شبانه بُرد، تا از نشانه های خود به او نشان دهیم.

همانا او شنوا و بیناست. نکته ها: معراج، مقدّس ترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصی ، مهماندارش خدا، هدف آن دیدن آیات الهی، سوغاتش اخبار آسمان ها و ملکوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیای مادّی بوده است. بر اساس روایات، پیامبر یک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، از طریق مسجدالاقصی به وسیله ی «بُراق» به آسمان ها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند.
معراج پیامبر، جسمانی و در بیداری بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همه ی فرقه های اسلامی است. روایات متواتر و برخی دعاها و زیارتنامه ها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخی احادیث، منکر آن کافر معرّفی شده است. خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولی حضرت رسول صلی الله علیه وآله را از زمین به آسمان برد. پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملکوت آسمان ها و عجائب آفرینش را دیده با انبیا ملاقات کردند. برخی احادیث قدسی در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، و رهبری و ولایت علی علیه السلام مطرح شد.
....

تفسیر سوره اسرا pdf

برای دانلود تفسیر سوره اسرا، می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دریافت کنید. فایل ارائه شده امکانات بیشتری نسبت به تفسیر سوره اسرا قرائتی pdf در اختیار شما قرار می‌دهد.

تفسیر سوره اسرا قرائتی صوتی

دانلود سوره اسرا صوتی، در فراکتاب امکان ندارد.

نمونه سوالات تفسیر سوره اسرا

این کتاب به عنوان مرجع سوال بسیاری از آزمون ها مثل آزمون ضمن خدمت و همچنین مسابقات کتاب خوانی مختلف می باشد.

تفسیر سوره اسرا نور

تفسیرهایی که آقای قرائتی برای قرآن نوشته اند، همه در کتابی با عنوان تفسیر نور گردآوری شده است.

قصه سوره اسرا

دست اندر کاران سیما با توجه به پیام قرآنی سوره اسرا قصه و انیمیشن هایی تهیه و در شبکه های مختلف پخش کرده اند.

تفسیر سوره اسرا قرائتی مشخصات کتاب تفسیر سوره اسراء  را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مشخصات
ناشر: درس هایی از قرآن
نویسنده: محسن‌ قرائتی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۱۰۰
موضوع: تفسیر قرآن
صفحات کتاب :
100
کنگره :
‫‬‮‭BP102/44‫‬‮‭/ق4ت7 1387
دیویی :
‫‬‮‭297/18
کتابشناسی ملی :
1564867
شابک :
978-964-5652-35-5
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه تفسیر سوره اسراء