خرید کتاب صراط

سیاست فهمی و سیاست سازی در اندیشه‌ی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی)

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
175,000
10%
ت 157,500
نظر شما چیست؟

کتاب صراط با عنوان فرعی سیاست فهمی و سیاست سازی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) نوشته ی ابراهیم برزگر می‌باشد و توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب صراط انتشارات انقلاب اسلامی

صراط نقشی برجسته در استعاره‌های شناختی متفکران مسلمان از جمله امام خمینی (قدس سره) دارد. نویسنده می‌کوشد خوانشی صراطی از زبان سیاسی، اندیشه ی سیاسی و تحلیل سیاسی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) ارائه دهد. 
در این قالب سیاست به صورت صراطی فهمیده و فهمانده می‌شود ضمن تحلیل و وضعیت گذشته و حال به توصیه عملی و سیاست سازی آینده می‌پردازد و شکاف نظریه و عمل را پر می‌کند.

خلاصه کتاب صراط انتشارات انقلاب اسلامی

اندیشمندان حوزه اندیشه سیاسی برای بیان و تبیین دیدگاه های خود از استعاره ها و تشبیهات استفاده می کنند.
در این میان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای هم با بهره گیری از واژه قرآنی "صراط" که برای مخاطب مسلمان نیز آشنا است تلاش کرده اند تا ایده ها و منظور خودشان را برای تعریف مفاهیم سیاسی و فهمیدن و فهماندن آنها از این طریق به دیگران منتقل کنند.
این دغدغه در صراط بودن از گذشته یکی از مهم ترین دغدغه های متفکران مسلمان همچون حضرت امام خمینی بوده و بررسی مولف در این اثر نشان از نقش تعیین کننده و هدایتگر "صراط" و کلمه کانون راه در الگوی زبان سیاسی آیت الله العظمی خامنه ای دارد.
کتاب صراط به سیاست‌فهمی و سیاست‌سازی در اندیشهٔ آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است. این کتاب پس از بیان کلیات نظری، به صراط در زبان سیاسی پرداخته و سپس بخشی را به نام «منظومهٔ تئوریزه‌ شدهٔ صراط در اندیشهٔ سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» در بر گرفته است. این کتاب ۵ فصل دارد.
فصل اول کلیات روشی و نظری را در بردارد و در فصل دوم با عنوان صراط در زبان سیاسی آیت الله خامنه‌ای به بررسی ابعاد زبان سیاسی ایشان می پردازد.

برشی از متن کتاب صراط انتشارات انقلاب اسلامی

مسئولیت سیاسی
ایشان وقتی می‌خواهند مسئولیت سنگین و جمعی سیاستمداران و کارگزاران را در قیاس با مسئولیت اشخاص عادی متذکر شوند، از تعابیر راهی «رانندگی ماشین شخصی» یا خلبان یک هواپیما و یا ملوان یک کشتی و مقایسه آنها بهره می‌گیرند.
 هدایتگر هواپیما و کشتی علاوه بر دغدغه ی حفظ جان خود باید دغدغه ی مسافران را هم داشته باشد، رئیس جمهور، مانند خلبان یک هواپیما است که ۸۰ میلیون جمعیت ایران را حمل می‌کند، باید بر میزان مراقبت خود بیفزاید؛ لغزش او موجب ضربه، هم به خود و هم کل مسافران ایرانی اش می‌شود. «کاربرد این مفاهیم برای مسئولان و دارندگان شئون کاری و جمعی خیلی مهم‌تر از کاربرد آن در مورد افراد معمولی و عادی است. اینکه ما می‌گوییم ما را دچار تنبلی مکن، دچار قسوت نکن، دچار غفلت نکن؛ از دو نظر محتاج این درخواست الهی هستیم و محتاج این مراقبتیم: یکی از نظر شخصی خودمان که: نلغزیم، اشتباه نکنیم، دچار مشکل نشویم، یکی از نظر حوزه ماموریتمان و مسئولیتمان. شما ناخدایی هستید که دارد کشتی را می‌راند، مثل خلبانی هستید که دارد هواپیما را سیر می‌دهد، مسئله ی شما فقط فقط مسئله ی حفظ جان خودتان نیست؛ فرق می کند با آن کسی که سوار اتومبیل شخصی خودش است و تنها دارد در جاده حرکت می‌کند؛ مسئولیت او فقط مسئولیت جان خودش است. شما نه، جماعتی با شما هستند، این‌هاست که کفه مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند.»
 ایشان هنگامی که می‌خواهند درباره مسئولیت خطیر ریاست جمهوری و ویژگی‌های داوطلبان این منصب سخن بگویند، از تعبیر «بار سنگین بر دوش» بهره می‌گیرند: «اگر می‌بینید، می‌توانید این بار سنگین و مهم را به دوش بگیرید، بسم الله، وارد بشوید. اگر دیدید، نه؛ وارد نشوید!»
 در مناسبت دیگر توازنی بین جایگاه و مناسب سیاسی از یک سو و میزان ذخیره و تقوای شخصیت سیاسی رابطه برقرار می‌کنند، به میزانی که منصب و مسئولیت سیاسی بالاتر می‌رود، به همان میزان تقوای او باید بیشتر باشد. توصیف مسئولیت مهم‌تر با واژه «بار سنگین» و میزان تقوای خود را با تعبیر راهی «توشه ی راه» بیان می‌کنند. هرچه مسئولیت بیشتر و بار، سنگین‌تر باشد، زاد و توشه ی تقوا بیشتر مورد نیاز است.

خرید کتاب صراط انقلاب اسلامی

نسخه چاپی این کتاب در مجموعه فراکتاب موجود می‌باشد. برای سفارش با تخفیف آن از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب اقدام به خرید کنید.

مشخصات کتاب صراط در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده:

ابراهیم برزگر

تعداد صفحه: 480
موضوع: سیاست فهمی و سیاست سازی در اندیشه‌ی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی)
قالب: چاپی با تخفیف ویژه
صفحات کتاب :
479
کنگره :
‏‫‬‭DSR1692‭‬
دیویی :
‏955/0844
کتابشناسی ملی :
9218389
شابک :
9786225503267
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه صراط