امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شناخت کارآفرینانه، شناخت ذهنیت کارآفرینان

کتاب «شناخت کارآفرینانه، شناخت ذهنیت کارآفرینان» نوشتهٔ دین شپرد و هولگر پتسلت با ترجمهٔ احسان چیت‌ساز و محمدرضا زالی در انتشارات دانشگاه تهران چاپ شده است.

کارآفرینی به‌عنوان فرایند راه‌ندازی کسب و کارهای جدید و نوآورانه، زمینه آسانی برای فعالیت کردن نیست، بلکه بسیار سخت و پیچیده است، از این‌رو بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا در سال‌های اول  فعالیت‌شان از بین می‌روند و حتی آن دسته از کسب‌وکارهایی که به مرحله تثبیت می‌رسند، از رشد سریع و بالا برخوردار نمی‌شوند، برای اینکه بروز فعالیت‌ها و رفتارهای کارآفرینانه در جامعه مستلزم برخورداری افراد و کارآفرینان از ذهنیت‌ها، نگرش‌ها و باورهای کارآفرینانه است. کتاب «شناخت کارآفرینانه، کشف ذهنیت کارآفرینان»، تلاش دکتر دین شپرد و دکتر هولگر پتسلت را در 20 سال گذشته به تصویر می‌کشد. این کتاب از نوع تصنیفی (نه تألیفی) است، به طوری‌که بیش از 30 درصد منابع علمی آن بر اساس نتایج مقاله‌های پزوهشی نویسندگان، گروه پژوهشی یا همکاران‌شان است. مفهوم شناخت کارآفرینانه به عنوان «ساختارهای دانش» تعریف می‌شود که بر ارزیابی‌ها، قضاوت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به تشخیص فرصت، ایجاد و رشد کسب‌وکار جدید کارآفرینان تأثیر می‌گذارد.

خوانندگان کتاب «شناخت کارآفرینانه، شناخت ذهنیت کارآفرینان» درخواهند یافت پاسخ به این پرسش بسیار مهم و اساسی در رشته کارآفرینی که چرا تنها برخی افراد نه همۀ افراد قادر به شناسایی، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه هستند، در حالی که دیگران نیستند؟ در شناخت کارآفرینانه ریشه دارد. کارآفرینان ساختارهای دانش‌شان بسیار متفاوت از غیرکارآفرینان است و این تفاوت‌ها بر تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه و ایجاد کسب‌وکار جدید تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، تمرکز شناخت کارآفرینانه بر کارآفرینان و بررسی شیوه تفکرشان است. بر این اساس دکتر شپرد و دکتر پتسلت از لنز علوم شناختی برای درک مفاهیم دانش پیشین، انگیزه، توجه، هویت و احساسات کارآفرینانۀ افراد در فرایند کارآفرینی استفاده می‌کنند. در دو دهۀ گذشته، قلمرو علمی شناخت کارآفرینانه در رشته کارآفرینی پیشرفت‌های زیادی داشته است.

 این کتاب را در ۷ فصل تدوین شده است: در فصل اول، با مرور مقدماتی، تصویری جامع از کل کتاب در مبحث شناخت کارآفرینانه ارائه می‌شود. فصل دوم نقش مهم دانش را در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه توسط افراد و تیم‌ها بررسی می‌کند. شپرد و پتسلت در فصل سوم، بر دانش و انگیزهٔ کارآفرینانه متمرکز می‌شوند واین دو عنصر ضروری را برای درک باورهای فرصت و کنش کارآفرینانه، حیاتی کنکاش می‌کنند. در فصل چهارم، در مورد نقش توجه در فرایند کارآفرینی بحث می‌شود و بین فرایند توجه از «بالا به پایین» و از «پایین به بالا» تمایز قائل شده‌اند و جزئیات کاملی از نحوهٔ ترکیب مجموعه‌ای از فرصت‌های بالقوه در مراحل مختلف توسعۀ فرصت را ارائه می‌کنند. در فصل پنجم، منظر روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی، مقوله هویت کارآفرینانه و چگونگی شکل‌گیری آن در میان کارآفرینان، تجزیه‌ و تحلیل می‌شود. فصل ششم، نویسندگان به بررسی نقش احساسات در کارآفرینی می‌پردازند. سرانجام در فصل هفتم، شپرد و پتسلت، بر‌اساس فصول شش‌گانهٔ کتاب، به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در خصوص «شناخت کارآفرینانه» می‌پردازند.

کتاب «شناخت کارآفرینانه، شناخت ذهنیت کارآفرینان» به علاقه‌مندان به موضوعات بازاریابی و کسب‌وکار پیشنهاد می‌شود. همچنین مطالعه این کتاب را به عنوان کتاب کمک‌درسی در مقطع کارشناسی‌ارشد به‌ویژ‌ه برای دروس «الگوهای تصمیم‌گیری کارآفرینان»، « مبانی کارآفرینی»، «تفکر و رفتار کارآفرینانه» و در مقطع دکترا برای درس «نوآوری و رفتار کارآفرینانه»، دانشجویان رشته مدیریت، اقتصاد، جامعه‌شناسی و... توصیه می‌شود.

گزیده کتاب شناخت کارآفرینانه، شناخت ذهنیت کارآفرینان

تاکنون پژوهش‌های کارآفرینی به‌طور عمده با تکیه بر دیدگاه مکتب اقتصادی، به بررسی مفهوم دانش پیشین پرداخته‌اند. پژوهشگران اقتصاد اتریشی بر این نظرند که سطوح مختلفی از دانش پیشین برای برخی افراد، امکان شناسایی فرصت‌های معینی را فراهم می‌سازد، در حالی‌که برخی دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند. دانش پیشین که بر اطلاعات منحصربه‌فرد یک شخص درباره موضوعی خاص دلالت می‌کند، به فرد این امکان را می‌دهد تا فرصت‌های خاصی را شناسایی کند. بری مثال افراد بر اساس تحصیلات یا تجربه کاری خود، دانش پیشین را کسب می‌کنند. دانش پیشین اغلب از طریق یادگیری تجربی، به صورت ارادی یا غیرارادی، با تجربه مستقیم، تجربیات دیگران یا تجربه دست دوم به‌دست می‌آیند. برای مثال، اد پاولز، مخترع نوردیک ترک، نمونه بارزی است از این‌که چگونه دانش پیشین به شناسایی فرصت‌ها کمک می‌کند. او که مهندس مکانیک و عاشق اسکی صحرایی بود، اغلب هنگامی که نمی‌توانست به دلیل بدی آب و هوا به اسکی برود، تاراحت می‌شد. این ناراحتی سبب شد وی فرصتی را شناسایی و از دانش مهندسی و مهارت‌هایش برای ساخت یک دستگاه اسکی صحرای داخل سالنی استفاده کند...
کتابشناسی ملی :
9002872
شابک :
978-964-0371-08-4
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
285
کنگره :
‏‫‭HB۶۱۵
دیویی :
‏‫‭۶۵۸/۴۲۱

کتاب های مشابه شناخت کارآفرینانه