امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 22,000
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
خرید چاپی
90,000
15%
ت 76,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

داستان رویان کتابی است نوشته ی محمدعلی زمانیان و خاطرات ناب و منتشر نشده از روند شکل گیری پژوهشگاهی را روایت می کند که موفق به درمان ناباروری و سلول درمانی و شبیه سازی شد. این کتاب توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب داستان رویان

وجه ممتاز انقلاب اسلامی ایران، در سال های دورتر از پیروزی آشکار می شود. جایی که برخلاف بسیاری از انقلاب های دنیا، انقلاب، انسان های تراز خود را در نسل های جدید بازتولید می کند. در حوزه های تخصصی گوناگون، اندیشۀ پیشرفت را مطابق آرمان ها و انگیزه های انقلابی تثبیت می کند. همچنین در برابر تجدیدنظرطلبی، نه تنها تاب می آورد، بلکه جریان های ارتجاعی را علی رغم تهاجم همه جانبۀ تئوریک و فرهنگی و روانیِ متّکی به حمایت های وسیع و برنامه ریزی شدۀ جهانی، تا حد زیادی منفعل می کند. در فضای جهانی و منطقه ای، الهام بخشی و چالشگری با ابرقدرت ها را ادامه می دهد.

با آسیب شناسیِ دائمی و غربالِ جریان ها و پدیده ها، ریزش ها و رویش ها را به تعادل می رساند و ... . 
کتاب داستان رویانا با تیتر فرعی تاریخ شفاهی دکتر سعید کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان، روایتی از جمعی جوان که تصمیم گرفتند مشکل «نازایی» را در ایران حل کنند.

مستند داستان آینده

مستند «داستان آینده»، به ابعاد مختلف زندگی دکتر سعید کاظمی آشتیانی می پردازد. از ارادت دکتر کاظمی آشتیانی به خانواده شهید رعیت، پیگیری‌ها برای کلنگ زنی ساختمان جدید پژوهشگاه رویان تا برگزاری کنفرانس بین المللی درمان ناباروری رویان و اظهارنظرهای متخصصان داخلی و خارجی در مورد سطح این کنفرانس تا بنیانگذاری جایزه بین المللی کاظمی چهار سال بعد از مرگ دکتر و همه و همه از نکات مهمی است که در این مستند مطرح شده است. مستند داستان آینده

خلاصه کتاب رویان

«هر نَفسی خواهد دانست آنچه را پیش فرستاده و آنچه را تأخیر انداخته است.» در آن روز محشر، هر انسانی می بیند چه خیر و شری را از پیش فرستاده است. همان هایی که با ذره ذرۀ تصمیم ها و رفتارها و افکارش ساخته شدند، حالا مجسّم در برابرش ظاهرند. خیرها به دادش می رسند و از شرّ بدی ها هم باید به اولیاء الله پناه برد. مسجد، مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، خانه و... صدقات جاریه ای است که از قدیم الایام در سنت ما ایرانی ها رواج داشته است. همیشه می شنیدیم که می گفتند چه خوب است انسان برای بعد از مرگش باقیات صالحاتی داشته باشد.
پس از جنگ تحمیلی، عده ای جوانِ از جنگ برگشته، دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند مجموعه ای را راه اندازی کنند که برای اولین بار مشکل «نازایی» را در کشور حل می کرد. انگیزه آن ها برای حرکت، امید به توشه آخرتی بود که از ثمره تلاش شان فراهم می آمد. سال ها بعد از آن، همه تصمیمات و اقدامات و رنج ها، نتیجه کارشان نماد پیشرفت ایران شد و به باز کردن گره زندگی خانواده های گرفتار انجامید. «رویان»، نوزاد همان تلاش ها و مجاهدت های جمعیِ سعید کاظمی آشتیانی و دوستانش بود.
رویان هم مثل هر نوزاد دیگری داستان زندگی دارد؛ نوزادی که حالا دهۀ دوم زندگی اش را سپری می کند. در داستان زندگی رویان، داستان هزاران نوزاد دیگر نهفته است؛ داستان صدقۀ جاریه ای که کاظمی آشتیانی و دوستانش از خود به یادگار گذاشتند.
نویسنده در تعریف چگونگی شکل گیری و تدوین این کتاب می گوید:
از سال 0731 تا5931، 52 سال از تأسیس رویان و 11 سال از درگذشت مؤسسش، دکتر کاظمی آشتیانی می گذشت؛ اما خبری از محصول فرهنگی درخور برای «آنها» نبود؛ آنهایی که حتی رهبری بارها در سخنانش از آنها تمجید و الگو معرفی شان کرده بود. مؤسسه ها و نهادهای رسمی کشور هم فکری نکرده بودند. به هرحال، بعد از آماده شدن محتوای پژوهشی، مستند «داستان آینده» ساخته شد. نکته ها و خاطرات استخراج شده از دل پژوهش، فکر و ذهنم را رها نمی کرد؛ خاطراتی شنیدنی که حتی گردآوری خام و مرتب کردنش هم می توانست مخاطب را جذب کند و افراد را پای کتاب بنشاند.
تصمیم گرفتم همان خاطراتی که از لابه لای منابع موجود به دست آمده را، با روایتی پیوسته و مستند به هم بدوزم. به این شکل، قالب تدوین هم مشخص شد؛ روایت سوم شخص نویسنده که داستان را پیش می برد، با ارجاع به خاطرات اول شخص راویان که تکمیل کنندۀ روایت اصلی است. آنچه شکل گرفت شامل یازده فصل بود. روایت از دوران دانشجویی سعید کاظمی آشتیانی و دوستانش در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز می شد. سپس، قدم هایی که دکتر کاظمی پله پله پس از دوران سخت جنگ برداشت تا به ایدۀ رویان و سپس تأسیس آن برسد، روایت شد.

کتاب صوتی داستان رویان

نسخه صوتی این کتاب به همت سماوا در فراکتاب در دسترس شماست.

برشی از متن کتاب داستان رویانا

راه‌های دیگر، یعنی استفاده از سلول‌های بنیادی جنین های متفرقه هم مثمر ثمر نیست، چون جنین های متفرقه ای که استفاده می شود، متناظر هیچ کدام از بیماران نیست. یعنی اگر این سلول ها را به هر بافتی پیوند بزنند، مثل کبد، فیبروبلاست و... دفع می شود و درمانی صورت نمی گیرد. بنابراین برای بیماری که مثلاً بیماری کبدی دارد، چه کار می شود کرد؟ چگونه می توان سلول کبدی را از سلول های بنیادی جنینی ساخت و به او پیوند زد، بدون اینکه دفع شود؟ راه حل این بود که شبیه سازی بشود. یعنی جنین انسانی شبیه سازی بشود، ولی به رحم مادر انتقال پیدا نکند؛ بلکه در همان مرحلۀ جنین پنج روزه، از آن سلول های بنیادی استخراج شود.

حالا دیگر این سلول ها، سلول های بنیادی بیماری است که می خواهد سلول بنیادی کبدی دریافت کند. با این توضیحات، رویان برای ساخت جنین باید گامی هم به سمت عرصۀ علم شبیه سازی برمی داشت؛ ورودی که با علامت سؤال فقهی دیگری مواجه شان می کرد. شبیه سازی از ساخت تک تک اعضای بدن انسان آغاز می شد و تا ساخت انسان کامل، با ویژگی های خاص و کنترل شده و خارق العاده ادامه پیدا می کرد. مرحلۀ آخر شبیه سازی، ساخت خود انسان بود؛ مسئلۀ اختلافی دیگری بین علم و دین. درواقع این سؤال به وجود می آمد که اگر دانشمندان بتوانند جنینی را در آزمایشگاه خلق کنند، آیا نمی توانند آن جنین را درون رحم مادر دیگری پیوند بزنند و زمینۀ رشد نوزادی را فراهم کنند؟

کتاب داستان رویان pdf

داستان رویانا، کتاب دیجیتال آن را می‌توانید با صرف هزینه اندک از طریق اپلیکیشن فراکتاب دانلود کرده و در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید. اما کتاب داستان رویان pdf رایگان در فراکتاب منتشر نشده است.

خلاصه زندگی نامه دکتر سعید کاظمی آشتیانی

دکتر سعید کاظمی آشتیانی متولد ۱۹۶۱ میلادی از تهران، رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. وی دانش‌آموخته دکتری ژنتیک از دانشگاه تربیت مدرس بود، که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت. 

محمد علی زمانیان

نویسنده کتاب داستان رویان محمد علی زمانیان می‌باشد.
ایشان در مورد نگارش این کتاب می‌گوید: هرچه جلوتر می رفتم جذابیت های موضوع بیشتر نمایان می شد. واقعاً عجیب بود. دیدن اینکه چه کرده اند و چگونه طی کرده اند، انسان را به فکر فرو می برد. شرایط زمانی بیست و اندی سال پیش، یعنی کمبود شدید امکانات مالی و بی توجهی به موضوع «نازایی» در بین مسئولان، بر ضرورت حل این معضل می افزود.

خرید کتاب داستان رویان

در فراکتاب علاوه بر امکان خرید کتاب در نسخه چاپی، امکان دانلود کتاب داستان رویان در قالب‌های الکترونیک و صوتی نیز وجود دارد.

خرید داستان رویان

مشخصات
ناشر: راه یار (دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی)
نویسنده: محمدعلی زمانیان
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 184
موضوع: تاریخ شفاهی دکتر سعید کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان
قالب: الکترونیک، صوتی و چاپی

 

کتابشناسی ملی :
5592807
شابک :
‫‬‮‭978-622-95053-6-6
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
184
کنگره :
‏‫R634‭‬ ‭/ک25‏‫‬‮‭ز8 1398
دیویی :
610/92

کتاب های مشابه داستان رویان