امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 60,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خشونت بدون مرز

کتاب خشونت بدون مرز به قلم روح الله سعیدی فاضل و مرتضی طاهری به بررسی‌ تفصیلی‌ مداخلات ایالات‌ متحده‌ آمریکا در ‌جهان می‌پردازد. پس از کشف قاره آمریکا و سرازیرشدن صنعتگران اروپایی به این کشور، تکنولوژی صنعتی و دانش اروپایی ها به این منطقه منتقل شد تا با بهره گیری از آن بتوانند در مقابل ساکنان بومی آمریکا پیروز شده و منابع سرزمینی آن را به یغما ببرند. پس از کشتار فجیع اهالی بومی آمریکا و مخصوصا سرخ پوستان، مهاجران اروپایی شروع به توسعه قلمرو خود نمودند.

آمریکا پس از استقلال خود در سال ۱۷۷۶ میلادی، نظام خود را بر پایه لیبرالیسم بنیان نهاد و پس از آن با تقویت بنیان اقتصادی، سیاسی و نظامی خود، به تصرف مناطق مختلف در آمریکای شمالی و جنوبی برای توسعه سرزمینی کشور خود پرداخت. روند رو به رشد آمریکا در عرصه های مختلف، سبب ظهور این کشور در قامت استعمارگری جدید در قرن بیستم گردید.

ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، با کنار زدن سایر قدرت های بزرگ، به عنوان تنها قدرت برتر غرب در مقابل اتحاد جماهیر شوروی شناخته می شد که پس از فروپاشی شوروی، خود را به عنوان تنها قدرت بین المللی معرفی نمود. بحث و بررسی پیرامون ایالات متحده آمریکا و نمایش چهره حقیقی این کشور، یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخت. استکبارورزی آمریکا یکی از مهمترین مؤلفه هایی است که جمهوری اسلامی ایران را به تقابل با نظام آمریکا فرا می خواند و همین امر سبب ایجاد دشمنی آمریکا با ایران و بالعکس گردیده است.

نمودهای استکبارورزی آمریکا را می توان در مدل های تعامل این کشور با کشورهای مختلف مشاهده نمود. مداخلات نظامی گسترده، ایجاد کودتا، وضع تحریم های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی، به راه انداختن جنگ نرم و موارد دیگر، از بارزترین انواع تعاملات این کشور با سایر کشورها می باشند.

کتاب خشونت بدون مرز با بررسی مداخلات نظامی ایالات متحده آمریکا از دوره استقلال تا زمان حاضر، به نمایش چهره حقیقی و بدون نقاب این کشور پرداخته است. آنچه در این کتاب ملاحظه خواهید کرد، مجموعه موارد به کارگیری نیروهای نظامی آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور، مبتنی بر گزارش کنگره ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی است.

کتاب خشونت بدون مرز در سه بخش، به شناخت ساختار آمریکا و بحث و بررسی پیرامون بررسی مداخلات نظامی ایالات متحده در جهان و بررسی این قبیل مداخلات در ایران پرداخته و بیش از ۲۷۰ مورد از اقدامات نظامی این کشور در جهان، مورد بررسی قرار گرفته است.

گزیده کتاب خشونت بدون مرز

ایالات متحده آمریکا کشوری در آمریکای شمالی است که از پنجاه ایالت و یک منطقه فدرال تشکیل شده و پایتخت آن واشنگتن، دی.سی نام دارد. آمریکا سومین کشور پُرجمعیت دنیا و چهارمین کشور پهناور جهان است و از لحاظ نژادی و گوناگونیِ مردمانش نیز، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. ایالات متحده از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کانادا و از جنوب با کشور مکزیک همسایه‌ است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز، مرز مشترک اندکی با کوبا و از طریق آلاسکا، با روسیه مرز آبی دارد.

ایالات متحده آمریکا از نژادهای مختلف تشکیل شده است که جمعیت آن بنا بر آخرین داده‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی، به حدود ۳۱۹ میلیون نفر رسیده است. تاریخ، قاره آمریکا را محل زندگی سرخ‌پوستانی می‌داند که مدت‌ها در این منطقه زندگی می‌نمودند؛ اما با اکتشاف این قاره توسط کریستف کلمب، سیل جمعیت‌ با نژادها و اهداف مختلف به سمت آن سرازیر گشت.

با ورود مهاجران اروپایی به آمریکا، مناطق مختلف شرقی این کشور چندین بار میان قدرت‌های بزرگ اروپایی دست به دست شد. مهاجران بریتانیایی در بخش‌های زیادی از سرزمین جدید مستقر شده و این بخش‌ها را به‌صورت مستعمره بریتانیا اداره می‌نمودند. نبردهایی نیز میان مهاجران اروپایی و اهالی بومی آمریکا بر سر مالکیت زمین در می‌گرفت.

صفحات کتاب :
452
کنگره :
‫‬‮‭UA23‫‬‮‭/س7خ5 1395
دیویی :
‫‬‮‭355/033573
کتابشناسی ملی :
4094701
شابک :
978-964-531-947-0
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه خشونت بدون مرز