کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت pdf

تشویق انسان ها به بالندگی در کار، سلامت، آموزش و زندگی روزمره

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 55,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت

کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت اثر استفان جوزف توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.
کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت به ارائه جدیدترین یافته‌های علم روان‌شناسی مثبت به‌ویژه در حیطه‌های نظری، کاربردی و پژوهشی پرداخته و سعی کرده‌است زمینه‌های مختلف کاربرد مفاهیم، اصول و یافته‌های روان‌شناسی مثبت را در زندگی فردی و اجتماعی ارائه دهد.

فصل اول کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت، روان‌شناسی مثبت را در طی ده سال به تصویر می‌کشد و در فصل بعدی دیدگاه‌های تاریخی، فلسفی و معرفت شناختی ارائه شده است.

 در فصول بعد ارتباط بین روان‌شناسی مثبت با تعدادی از موضوع‌های مشابه مانند روان‌شناسی انسان‌گرا و روان‌شناسی وجودی مشخص شده و به‌تدریج موضوع فصل‌ها به‌سمت مطالب جدیدی مانند ارزش‌ها، فرهنگ و انتخاب پیش می‌رود.

در ادامه، چگونگی استفاده از روان‌شناسی مثبت به‌شکل یک راهنمای خودآموز ارائه شده سپس کاربردهای روان‌شناسی در محیط‌های مختلف و وضعیت‌های متفاوت مشخص شده است.

بخشی از متن کتاب مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت

روان‌شناسی مثبت و مبانی دیدگاه ارسطو

اساسی‌ترین فرضیۀ برگرفته از دیدگاه ارسطو دربارۀ ماهیت انسان و عملکرد او، ایدۀ غایت‌شناسی  است که می‌گوید زندگی انسان و رفاه انسانی عبارت است از: تکامل طبیعی او و انسانی که یک نیروی محرکه با عملکرد همیشه‌بهینه آن را از درون کنترل می‌کند. در مدل ارسطویی، رشد یا تغییر به بُعد اساسی‌ای از شیء یا پدیده تبدیل می‌شود. بنابراین انسان به‌عنوان موجودی شناخته می‌شود که دائم با یک اصل پویا به‌سمت آنچه بهتر یا کامل‌تر است رانده می‌شود.

در کتاب اخلاق نیکوماخوس ، ارسطو (ترجمه: 2000) عملکرد بهینه یا مفهوم کمال‌گرایی موردنظرش را روشن می‌کند: «به نظر می‌رسد که هر هنر و صنعت و هر خط از تحقیق و به‌همین‌ترتیب هر حرکت و تصمیمی، به دنبال سود است، به این دلیل که چرا برخی از افراد حق داشتند سود را به‌صورت چیزی که همه‌چیز به دنبال آن است، توصیف کنند» (مورگان، 2001: 195). بنابراین ارسطو چهارچوبی از درک جنبه‌ای از ماهیت هسته‌ای انسان ارائه می‌دهد که در آن تغییر به‌سمت چیزی خوب، بهتر، یا کامل‌تر شامل جنبه‌های اساسی است.

صفحات کتاب :
647
کتابشناسی ملی :
7369181
شابک :
978-622-220673-4‮
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه مبانی نظری و راهنمای عملی روان شناسی مثبت