نظر شما چیست؟
کتاب «زندگی روزمره در شهرهای جهانی»، همانطور که از عنوانش برمی آید، درواقع توصیفی از مواجههٔ مردم با پدیدهٔ جهانی شدن است. دورشمیت، نویسندهٔ کتاب، لندن را به عنوان شهری جهانی در این کتاب انتخاب کرده است و به همین هدف، به دو منبع مهم مراجعه کرده است: نظریات و روایت های مردمی. برای بخش روایت های مردمی، گزارش هایی روایی مربوط به زندگی روزمرۀ مردم لندن تهیه کرده است و از طرفی دیگر، به سراغ نظریاتی از شوتز، گیدنز و هاروی هم رفته است. همچنین نثر کتاب، بسیار ساده و قابل فهم و در عین حال عمیق و تأمل برانگیز است.

رویکرد زندگی روزمره که رویکرد اصلی این کتاب است، یکی رویکردهای بسیار مهم مطالعات فرهنگی است که در آن زندگیِ هرروزهٔ مردم، به عنوان کنشگران اصلی پژوهش، مورد تحلیل قرار می گیرد. به عنوان مثال، در بخشی از کتاب، زندگی نامهٔ هشت نفر از افرادی که در شهر جهانی لندن زندگی می کنند، از زبان نویسنده نوشته شده است:

«رالف، در هنگام صحبت، گاهی اوقات دوستانه به «لندن من» اشاره می کند و هنگام نشان دادن دوستان و فامیل ها در درون شهری که بالاخره او را به تسخیر خود درآورد، احساس غرور می کند. رالف می گوید نگرش جدید او نسبت به لندن در کریسمس گذشته او را به خانه اش (آلمان) برد.

در رفتن به آلمان در زمان تعطیلات و در طول آن ۱۰ روز او به شدت احساس عجیب وغریب و بدی داشت: آرزو می کردم می توانستم فردا یک پرواز (برای بازگشت به لندن) پیدا کنم. او همچنین تصمیم گرفت برای اینکه بیشتر از آن، قدر لندن را بداند، کمی بازگشت خود را به تأخیر اندازد.»
شابک :
978-600-6662-92-3 ‬‬
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
312
کنگره :
HN398‭‬ ‭/ل9‏‫‬‭د9 1396
دیویی :
307/7609421
کتابشناسی ملی :
3237063

کتاب های مشابه زندگی روزمره در شهرهای جهانی