دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات + معرفی و خرید آثار

آبان 1401 . فراکتاب

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هر نویسنده‌ای دریافت جوایز معتبر بین‌المللی و مورد توجه قرار گرفتن توسط خوانندگان است. آکادمی سوئد اول اکتبر هر سال نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات را از بین چندین هزار کتاب اعلام می‌کند.
کتاب‌های برگزیده این جشنواره از لحاظ ادبی و موضوعی شامل افتخارات بسیاری هستند و به علاقه‌مندان مطالعه توصیه می‌شوند.

 

تاریخچه جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات (Nobel Prize in Literature) از سال 1901 توسط آلفرد نوبل پایه گذاری شد و از آن زمان به بهترین آثار و کتاب‌های نوشته شده، داده می‌شود. کتاب‌های برگزیده می‌باید شامل بهترین نوع ادبیات در صنعت ایده آلیستی باشند.
هر ساله این جایزه به نویسنده‌ای از کشور مختلفی تعلق می‌گیرد و علاوه‌بر مدال و یک دیپلم افتخار، مبلغ متغیری هدیه نقدی نیز داده میشود.

تاریخچه جایزه نوبل ادبیات

تا به الان این جایزه به 119 نویسنده از نقاط گوناگون داده شده است و مشوق بسیاری نویسنده‌های دیگر برای خلق آثار ماندگار بوده.
اگر شما نیز قصد دارید خواندن کتاب جدیدی را آغاز کنید، مراجعه به لیست نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات و انتخاب از بین کتاب‌های آنان میتواند تجربه ارزشمند و جالبی برای شما باشد. بنابراین شما با خواندن این کتاب‌ها می‌توانید مطمئن باشید که مشغول مطالعه بهترین آثار ادبی، درام و شعری هستید.

 

نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات

در این لسیت به شاخص‌ترین نویسندگان دریافت کننده جایزه نوبل اشاره کرده‌ایم. شما با کلیک بر روی نام آنها می‌توانید آثار آنان را در سایت فراکتاب مشاهده و به صورت آنلاین مطالعه نمایید.

 

1. اولگا توکارچوک (پروازها)

اولگا توکارچوک

اولگا توکارچوک نویسنده خانم اهل لهستان متولد 1962 می‌باشد. توکارچوک که به عنوان نویسنده موفق نسل خودش از او یاد می‌شود؛ در سال 2018 موفق به دریافت جایزه نوبل برای رمان “پروازها” شد. این خانم با آثاری همچون گریزها، با گاو آهن استخوان‌ مردگان را شخم بزن، خانه‌ی روزانه خانه‌ی شبانه و همچنین بچه‌های سبز شناخته می‌شود.
اولگا توکارچوک با تصویرسازی دنیایی جدید و متفاوت شما را به اعماق رویایی جالب هدایت می‌کند و باعث تجربه احساس و تفکرات تازه‌ای می‌شود. لحن اسطوره‌ای نوشته‌ها با عناصر روانشناسی ترکیب شده و رمان‌های داستانی متفاوتی را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد.

  کتاب خانه ‌ی روزانه، خانه ‌ی شبانه  

 

2. کازوئو ایشی گورو (بازمانده برنده)

کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو (Kazuo Ishiguro) نویسنده انگلیسی_ژاپنی تبار در سال 1954 متولد شد و در سن کم به انگلستان مهاجرت کرد. وی پس از ورودی به دنیای نویسندگی به عنوان شاخص‌ترین نویسنده انگلستان در سال‌های 1986 شناخته شد. کتاب “بازمانده برنده” این نویسنده افتخارات بسیاری از جمله جایزه وایتبرد و نوبل ادبیات را برای او به همراه داشت.
از دیگر آثار شناخته شده کازوئو ایشی گورو می‌توان به شام خانوادگی، هنرمندی از جهانِ شناور، هرگز ترکم نکن و شبانه‌ها اشاره کرد. همچنین چند کتاب این نویسنده، امروزه در قالب فیلم سینمایی در آمده است.

  دانلود رایگان کتاب شام خانوادگی  

 

3. سوتلانا الکسیویچ (صداهایی از چرنوبیل)

سوتلانا الکسیویچ

نویسنده بلاروس سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ، در سال 1948 در اوکراین متولد شد. این نویسنده پس از کسب تجربیات خبرنگاری و فعالیت در زمینه روزنامه، رویدادهای رخ داده در کشورش از جمله جنگ اتحادیه جماهیر شوروی با افغانستان، سقوط حکومت شوروی، جنگ جهانی دوم و همچنین فاجعه چرنوبیل را به نگارش درآورد.
در آن زمان این نوشته‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفت و به علت بازتاب دقیق شرایط زمانه برنده جوایز متعددی شد. کتاب‌هایی از جمله صداهایی از چرنوبیل، پسرانی از جنس روی و جنگ چهره زنانه ندارد؛ از شاخص‌ترین کتاب‌های این نویسنده هستند که او را در سال 2015 به جایز نوبل و مدیسی رساندند.

  کتاب صداهایی از چرنوبیل  

 

4. پاتریک مودیانو_ ویلای دلگیر

پاتریک مودیانو

پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی در سال 2014 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. این نویسنده در سال‌های فعالیتش به عنوان “چهره نوجوی ادبیات مدرن فرانسه” به شهرت رسید. وی از جمله نویسندگان پرکار است که برخی از رمان‌های اون برای اینکه در محله گم نشی، دورا برودر و خیابان بوتیک‌های خاموش می‌باشد.
آثار این نویسنده در ایران نیز شناخته شده است و خوانندگان بسیاری دارد. پاتریک مودیانو دستاوردهای ادبی دیگری از جمله جایزه دل دوکای انستیتوی فرانسه و جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا را در کارنامه کاری خود دارد؛ که او تبدیل به یکی از برجسته ترین نویسندگان قرن 20 می‌کند.

  کتاب صوتی برای اینکه در محله گم نشی  

 

5. آلیس مونرو_ زندگی عزیز

آلیس مونرو

آلیس مونرو نویسنده کانادایی تبار متولد سال 1931 می‌باشد. این نویسنده فعالیتش را در زمینه نگارش از سنین نوجوانانی آغاز کرد. فعالیت‌های آلیس مونرو از سال 1980 جدیت بیشتری پیدا کرد؛ و از آن موقع هر 4 سال یک مجموعه داستان کوتاه را به چاپ رساند. کارنامه کاری وی دارای افتخارات و جوایز گوناگونی می‌باشد.
کتاب‌هایی همچون زندگی عزیز، دورنمای کاسل و گریزپا از جمله نوشته‌های برجسته او می‌باشد. سر انجام در سال 2013 جایزه نوبل نصیب کتاب زندگی عزیز این نویسنده شد. مونرو عموما برای داستان‌های کوتاه شهرت بسیاری دارد و مورد توجه سنین مختلف قرار گرفته است.

  کتاب دورنمای کاسل راک  

6. ماریو بارگاس یوسا_ سال‌های سگی

ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا متولد سال 1936 و کشور پرو می‌باشد. این نویسنده با سالها فعالیت نویسندگی گام بزرگی در زمینه شناخته شدن ادبیات آمریکای لاتین برداشته است. او در رشته‌های سیاستمداری، مقاله نویسی و روزنامه نگاری نیز فعالیت داشته. کتاب‌هایی همچون ماهی در آب، چرا ادبیات، دختری از پرو و نیم قرن با بورخس از آثار او می‌باشد.
بارگاس یوسا سرانجام پس از سالها فعالیت در زمینه ادبیات لاتین، در سال 2010 به جایزه نوبل ادبیات رسید و برای کتاب سال‌های سگی، نام خود را جاودانه کرد.

7. هرتا مولر_ نفس بریده

هرتا مولر

هرتا مولر نیز از جمله نویسندگان خانم برنده جایزه نوبل ادبیات است. این نویسنده خانم آلمانی_رمانی تبار، متولد 17 اوت سال 1953 می‌باشد. فعالیت‌های او بیشتر در زمینه مقاله نویسی، شاعری و نویسندگی می‌باشد. دوره زندگی این نویسنده با جنگ جهانی دوم در آلمان مصادف بود و بخش عظیمی از دارایی آنها توسط دولت مصادره شد. یکی از کتاب‌های این نویسنده نیز دقیقا به اتفاقات رخ داده در آن زمان می‌پردازد.
در سال 2009 نوبل ادبیات به هرتا مولر برای کتاب نفس بریده داده شد. تعریف آنها از کتاب او نوشته‌ای بود که، “با تمرکز بر شعر و نثر ساده دورنمای زندگی کسانی را که زندگی شان مصادره شده به تصویر کشیده است.” از جمله دیگر آثار شناخته شده وی سرزمین آلوچه‌های نارس و مسافر یک لنگه پا می‌باشد.

  کتاب سرزمین آلوچه‌های نارس  

8. دوریس لسینگ_ شیرین‌ترین رویاها

دوریس لسینگ

دوریس لسینگ یکی از مسن‌ترین نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات در زمان دریافت آن بود. او سال 1919 در کشور بریتانیا متولد شد و یازدهمین خانم دریافت کننده جایزه نوبل در زمینه ادبیات بشمار می‌آید. لسینگ در سال 1940 اولین کتابش را با نام “علف‌ها آواز می‌خوانند” نوشت. این اثر به سرعت باعث شهرت او شد.
دیگر نوشته‌هایی همچون فرزند پنجم، چال مورچه و بن در جهان؛ متعلق به این نویسنده هستند. نهایتا در سال 2007 کتاب “شیرین‌ترین رویاها” موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. این کتاب در مورد سرنوشت زندگی‌های مختلف و اتفاقات پیش آمده، به زبان داستان است که به دلیل قلم شیوا مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفته.

  کتاب شیرین ترین رویاها  

9. هارولد پینتر_ نمایشنامه جشن تولد

هارولد پینتر

نویسنده بریتانیایی تبار هارولد پینتر، در سال 2005 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات برای نمایشنامه “جشن تولد” شد. این نویسنده بخش اعظمی از شهرتش را مدیون نمایشنامه‌های متفاوت و اجرای آن‌ها است. او در زمان حیاتش نزدیک به 50 اثر را کارگردانی کرد و حضور پررنگی در تئاتر نیز داشت.
آثار دیگری از جمله پدر و مادرها هم آدم اند، کولوس و خیانت نیز متلق به هارولد پینتر می‌باشد؛ که همچنان بر روی صحنه تئاترها به زبان‌های مختلف اجرا می‌شود. از دیگر افتخارات این نویسنده کسب جایزه فرانتس کافکا در سال 2005 است.

  کتاب پدر و مادرها هم آدم اند  

10. گونتر گراس_ میرایی

گونتر گراس

گونتر گراس نقاش، نویسنده و مجمسه ساز آلمانی متولد 1927 بود. او که امروز یکی از برجسته‌ترین نویسندگان آلمان شناخته می‌شود، نوشته‌هایی با بیان تاریخی دارد که برگرفته از زمان زندگی وی در آلمان بوده. کتاب میرایی از این نویسنده برنده آخرین جایزه قرن 19 در سال 1999 شد. این نوشته ترکیبی از نثر و نظم می‌باشد و نقاشی‌های سیاه و سفید درون آن توسط خود او به تصویر در آمده.
از دیگر کتاب‌های نوشته شده توسط گونتر گراس می‌توان به حلزون ها به زمان می بازند ، طبل حلبی و در حال پوست کندن پیاز اشاره کرد.

  کتاب حلزون ها به زمان می بازند!  

11. ژوزه ساراماگو_ کوری

ژوزه ساراماگو

ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی همواره با داستان‌هایی به تخیلی و تاریخی به بیان جدیدی از وقایع می‌پردازد. اولین رومان او در سال 1947 چاپ شد و برای او ناکامی بزرگی بشمار آمد. اما سرانجام “کتاب کوری” باعث شد تا در سال 1998 صاحب جایزه نوبل شود. این نویسنده حامی حزب کمونیست پرتغال و همچنین برضد اعتقادات دینی بود؛ که همین عوامل باعث شد توسط گروهی از جامعه مورد انتقاد قرار گیرد.
نوع نگارش ویژه این نویسنده در کتاب‌هایش باعث شده تا آثار او کاملا سبک متفاوتی از بابت جمله بندی و حس و حال بگیرند. از دیگر نوشته های ساراماگو میتوان درنگ مرگ، بینایی و دخمه را نام برد. امروزه کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

  خرید کتاب کوری  

12. ژان پل سارتر_ کین

ژان پل سارتر

ژان پل سارتر یکی از نویسندگان مشهور و محبوب جهانی می‌باشد. او در سال 1964 برنده جایزه نوبل شد اما از دریافت این جایزه سرباز زد. دلیل اصلی او عدم تمایل به ارتباط باهرگونه سازمانی بود. او علاوه بر نویسندگی فعالیت‌هایی در عرصه سیاست و فلسفه نیز داشت که باعث شد در زمان خودش نیز چهره‌ای فعال و تاثیرگذار باشد.
از جمله کتاب‌های این نویسنده میتوان به اتاق بسته، تعلیق، دست‌های آلوده و بازی تمام شد اشاره کرد. ژان پل سارتر در زمان حیاتش به فعالیت‌های بی‌شماری پرداخت و هنوز پس از گذشت سالها آثار وی از جمله نوشته‌های فاخر ادبی می‌باشد.

  کتاب دست های آلوده  

 

در این محتوا سعی کردیم تا با معرفی برترین نویسندگان برنده جایزه نوبل ادبیات و آثار آنان به شما کتاب‌های باارزشی برای مطالعه پیشنهاد کنیم. شما میتوانید این کتاب‌ها را به صورت آنلاین، صوتی یا فیزیکی تهیه کنید و از خواندن آنها لذت ببرید. لطفا تجربیات خودتان را درباره این کتاب‌ها و نویسندگان آن‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *